مقاله های قهوه

قهوه و آلزایمر و ارتباط آنها با هم

یک فنجان قهوه و آلزایمر

قهوه و آلزایمر در ارتباط نزدیکی با هم هستند. آلزایمر یک بیماری مغزی است که در جهان بسیار زیاد بوده و دانشمندان و محققان زیادی در صدد راههایی برای پیشگیری از این بیماری هستند. در این بیماری حافظه انسان دیگر چیزی را به خاطر نمی آورد. حافظه انسان گنجینه ارزشمندی است که تمام خاطرات افراد را در خود جای می دهد.

این بیماری زمانی به وجود می آید که حافظه انسان نمی تواند خاطرات گذشته را به یاد بیاورد و فقط بعضی خاطرات خیلی دور را به یاد می آورد. به همین دلیل مطالعات زیادی انجام شد تا دانشمندان بتوانند راههایی برای پیشگیری یا درمان آلزایمر پیدا کنند. در راستای این مطالعات دانشمندان متوجه شدند مصرف قهوه می تواند به جلوگیری از این بیماری و مهار آن کمک زیادی بکند.

آلزایمر در کمین همه افراد

طبق تحقیقات انجام شده بیماری آلزایمر در جهان به شدت شیوع دارد و هر چهار ثانیه یک نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می شوند. در واقع آلزایمر شایع ترین بیماری مغز و اعصاب در جهان است. افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند دچار فراموشی می شوند. آنها به سختی نزدیکان و چهره ها و اطرافیان خود را به یاد می آورند و دائم درگیر توهمات خود هستند.

یک فنجان قهوه برای جلوگیری از آلزایمر

در بیماری آلزایمر فرد دیگر انگیزه لازم برای زندگی را ندارد و بعد از کم شدن قدرت شناسایی، قدرت فهم و توان ذهنی و حرکتی نیز کاهش پیدا می کند. تمام این علائم باعث می شود فرد دیگر یک زندگی عادی ندارد. مخصوصا کسانی که سابقه این بیماری را در خانواده دارند بسیار نگران تر هستند.

در این میان برخی عوامل می تواند این بیماری را تشدید کند. برای مثال سبک زندگی می تواند در این بیماری تاثیر زیادی داشته باشد. هر چه سبک زندگی انسان سالم تر باشد و از مواد غذایی سالم در برنامه خود استفاده کند می تواند از این بیماری جلوگیری کرد.

آیا قهوه از آلزایمر جلوگیری میکند ؟

قهوه و آلزایمر ارتباط نزدیکی با هم دارند. مقاله های زیادی درباره نوشیدنی قهوه و ارتباط آن با بیماری آلزایمر وجود دارد. در این مقالات محققان معتقدند که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می تواند به طرز شگفت آوری علائم آلزایمر را خنثی کرده و از بروز این بیماری جلوگیری می کند.

دانه های قهوه حاوی کافئین و اسید چرب ایکوزانویل 5 هیدرو کسی تریپتامید (HET) می باشد که ترکیب این دو ماده طبق تحقیقات انجام شده روی مغز موش ها نشان می دهد که از جمع شدن پروتئین های مضر در مغز کاهش یافته و در نتیجه از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

از طرف دیگر در مغز سالمندان یک پروتئین مخرب به نام بتا آمیلوئید وجود می آید که باعث ابتلا به آلزایمر می شود. قهوه می تواند میزان این پروتئین را تا حدود 50 درصد کاهش دهد. به بیان ساده تر کافئین موجود در قهوه می تواند میزان پروتئین هایی که مولد آلزایمر در مغز هستند را کاهش دهد. در نتیجه قهوه و آلزایمر در جبهه مقابل هم قرار دارند و مصرف قهوه باعث جلوگیری از آلزایمر می شود.

البته تحقیقات نشان می دهد که قهوه بدون کافئین هم می تواند در پیشگیری از آلزایمر موثر باشد. در عین حال رست های متفاوت قهوه (رست لایت، رست مدیوم، رست دارک) هم می تواند در جلوگیری از آلزایمر و مهار آن بسیار موثر باشند.

پس می توان نتیجه گرفت اگر روزانه یک فنجان قهوه با هر ذائقه و طعمی که دوست دارید مصرف کنید و در کنار آن ورزش ذهنی انجام دهید می توانید تا حد زیادی از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کنید.

میزان قهوه مناسب برای جلوگیری از آلزایمر

هر چند اشاره شد که قهوه می تواند از ابتلا به بیماری زوال عقل جلوگیری کند اما واقعیت این است که زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی می تواند تاثیر منفی داشته باشد. قهوه هم از موادی است که اگر به اندازه مناسب و متعادل مصرف شود می تواند به مهار بیماری آلزایمر کمک کند.

اما در صورت مصرف زیاد قهوه احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر به طرز شگفت آوری افزایش می یابد. طبق تحقیقات افرادی که بیش از حد متعادل قهوه مصرف می کنند 2 برابر بیشتر از افرادی که کلا قهوه مصرف نمی کنند دچار بیماری زوال عقل می شوند.

بنابراین تاثیر مصرف قهوه در بیماری فراموشی می تواند مثبت یا منفی باشد و این موضوع بستگی به میزان مصرف قهوه دارد.

تاثیر قهوه بر افراد مبتلا به آلزایمر

درباره قهوه اشاره شد که میزان مناسب و متعادل قهوه می تواند از بیماری زوال عقل و فراموشی پیشگیری کند. اما آیا مصرف قهوه می تواند بر افرادی که دچار بیماری فراموشی هستند هم تاثیری دارد؟

طبق مطالعات انجام شده در این زمینه مشخص شده است که کافئین موجود در قهوه می تواند باعث بهبود عملکرد حافظه شود. در این فرایند حافظه بلند مدت بهبود یافته و اطلاعات آن تثبیت می شود. در نتیجه فرد بهتر می تواند خاطرات طولانی مدت خود را به یاد بیاورد.

خانمی مسن و مبتلا به آلزایمر در حال نوشیدن قهوه

پس می توان گفت مصرف قهوه می تواند برای افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا هستند نیز مفید باشد. البته به این نکته دقت کنید که زیاده روی در مصرف قهوه میتواند برای این بیماران خطرناک بوده و تاثیر منفی داشته باشد و با عوارضی مانند سردرد و بی حسی بدن مواجه شود.

جمع بندی

قهوه و آلزایمر با هم در ارتباط مستقیم هستند. میزان مصرف قهوه در طول روز می تواند تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد. اما واقعیت این است که تاثیر قهوه بر ذهن را نمی توان نادیده گرفت. می توان با اطمینان گفت نوشیدن یک فنجان قهوه در روز فواید زیادی برای بدن دارد. پس توصیه می شود برای جلوگیری از بیماری آلزایمر از مصرف قهوه غافل نشوید.

شما می‌توانید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 80 درصد، خرید دانه و پودر قهوه ربوستا 60 درصد ، خرید پودر کافی میت و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *