مقاله های قهوه

قهوه و اضطراب| راههای رفع اضطراب ناشی از مصرف قهوه

یک فنجان قهوه و دانه های قهوه

قهوه و اضطراب ناشی از مصرف آن یکی از مشکلاتی است که اغلب دوستداران قهوه با آن روبه رو هستند. کسانی که عاشق قهوه هستند و این نوشیدنی را روزانه مصرف می کنند اغلب به دلیل تحریک سیستم عصبی و مختل می شود. این اختلال باعث استرس و اضطراب در فرد می شود.

معمولا افراد مایل نیستند به دلیل این اضطراب از مصرف قهوه صرفنظر کنند. پس اغلب به دنبال راهکارهایی هستند که بعد از مصرف قهوه دچار اضطراب نشوند. هر چند این حالت یکی از نکات منفی درباره قهوه است. اما قهوه به دلیل نکات مثبت و خواص زیادی که دارد نباید آن را به راحتی حذف کرد.

در این مقاله به دلایل ایجاد اضطراب بعد از مصرف قهوه و راه حل های مناسب برای برطرف کردن این اضطراب می پردازیم.

خانمی با یک فنجان قهوه و اضطراب بالا

ارتباط قهوه با اضطراب

همانطور که می دانید قهوه حاوی کافئین است. کافئین موجود در قهوه خواص و ویژگی های زیادی دارد که اغلب دوستداران قهوه به دلیل این خواص عاشق قهوه هستند. شاید مهمترین خاصیت آن افزایش سطح هوشیاری و بالا بردن تمرکز و دامنه توجه است. در عین حال کافئین باعث بی خوابی می شود. به دلیل همین ویژگی ها افرادی که درس می خوانند یا فعالیت هایی انجام می دهند که نیاز به تمرکز و هوشیاری بالا دارد از قهوه استفاده می کنند.

کافئین با وجود تمام نکات مثبتی که دارد بعضی ویژگی های منفی هم دارد. یکی از این نکات منفی کافئین ترشح هورمونی در مغز به نام کورتیزول است که باعث ایجاد استرس می شود. هنگام مصرف قهوه هورمون های استرس مانند کورتیزول دو برابر ترشح می شوند. در واقع افزایش ناگهانی این هورمون ها یک شوک به بدن وارد کرده و اضطراب را سریع بالا می برد.

پس می توان گفت قهوه و اضطراب رابطه زیادی با هم دارند. با بالا رفتن اضطراب علائمی مانند فشارخون، ضربان قلب و همینطور دمای بدن افزایش پیدا می کند. حالا اگر فردی دچار این علائم باشد با نوشیدن قهوه این علائم شدیدتر خواهد شد. البته بدن افراد مختلف نسبت به کافئین واکنش های متفاوتی را نشان می دهد. ممکن است در یک فرد این علائم بیشتر و یا کمتر باشد.

بعد از مصرف قهوه حدود 6 ساعت طول می کشد تا اثرات کافئین ناشی از مصرف قهوه از بدن خارج شود. البته این زمان بسته به بدن افراد می تواند متفاوت باشد. حتی در بدن خانم ها و آقایان هم می تواند زمان تاثیر کافئین در بدن متفاوت باشد. مثلا در بدن خانم ها در حالت نرمال متابولیسم کافئین سرعت بیشتری دارد. اما متابولیزه کافئین در شرایط خاص بدن خانم ها مانند بارداری یا زمان یائسگی سرعت کمتری دارد.

میزان مناسب مصرف قهوه

میزان مصرف قهوه در طول روز را نمی توان برای همه افراد به طور دقیق بیان کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف چهار تا پنج فنجان قهوه در طول روز را مجاز می داند و بیشتر از آن را مناسب نمی داند. البته بستگی به شرایط بدنی افراد هم این میزان می تواند متغیر باشد. به عنوان مثال مصرف بعضی داروها یا برخی میوه ها و سبزیجات مانند گریپ فروت یا کلم بروکلی می تواند باعث کاهش متابولیسم کافئین در بدن شود.

البته بعضی از افراد که شرایط خاص مانند بیماری قلبی و یا کبدی دارند و خانم های باردار و شیرده هم باید در مصرف قهوه احتیاط کرده و با پزشک خود مشورت کنند.

کاهش اضطراب ناشی از قهوه

همانطور که گفته شد مصرف قهوه به دلیل کافئین قهوه باعث ترشح هورمون های استرس زا شده و اضطراب را بالا می برد. چون کافئین خواص زیادی دارد پس بهتر است دنبال راههایی باشیم که این اضطراب را بعد از مصرف قهوه کم کند. در این قسمت راهکارهای لازم برای کاهش اضطراب بعد از نوشیدن قهوه را بررسی می کنیم.

قهوه را صبح با معده خالی ننوشید

نوشیدن یک فنجان قهوه صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب باعث ایجاد اضطراب در فرد می شود. بهتر است بعد از بیدار شدن از خواب ابتدا یک صبحانه کامل با میزان پروتئین مناسب میل کنید. بهتر است بلافاصله بعد از صبحانه قهوه میل نکنید. اما مصرف قهوه با پروتئین می تواند تاثیر کافئین را کم کند. معمولا صبح بعد از بیدار شدن از خواب هورمون کورتیزول ترشح می شود. در این زمان میزان انرژی در بدن بالاست پس بهتر است در میانه روز که مقداری سطح انرژی بدن کاهش می یابد قهوه را میل کنید.

کاهش میزان مصرف قهوه در طول روز

بعضی افراد در طول روز به میزان زیادی قهوه مصرف می کنند. این موضوع باعث بالا رفتن اضطراب و استرس در آنها خواهد شد. اگر شما هم جزو این گروه هستید توصیه می کنیم کم کم میزان مصرف قهوه خود را در طول روز کم کنید. کاهش مصرف کافئین به شما کمک می کند که اضطراب خود را کم کنید و از مزایای کافئین هم بهره مند شوید.

لپ تاپ ویک فنجان قهوه و اضطراب

به سبک زندگی خود توجه کنید

هر چند قهوه و اضطراب با هم ارتباط دارند اما قهوه تنها یکی از دلایل به وجود آمدن اضطراب در افراد است. دلایل زیادی می تواند باعث اضطراب در افراد شود. همچنین امروزه مصرف نوشابه های انرژی زا به شدت افزایش یافته است. این نوشیدنی ها حاوی میزان بالایی از کافئین هستند که می تواند باعث اضطراب بالا شود.

بنابراین به نظر می رسد با اصلاح سبک زندگی و مصرف میوه ها و سبزیجات، خواب کافی و ورزش منظم می توان تا حد زیادی اضطراب را کم کرد. در عین حال قهوه فواید زیادی برای بدن دارد و استفاده از آن به میزان مناسب برای سلامتی بدن مفید است. اما بهتر است از مصرف مواد با کافئین بالا مانند نوشیدنی های انرژی زا به شدت خودداری کنید.

یکی دیگر از راههای کاهش اضطراب می تواند مصرف قهوه های بدون کافئین باشد. جایگزین کردن این قهوه ها با انواع معمولی قهوه شاید به شما در کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

جمع بندی

رابطه قهوه و اضطراب ممکن است برای شما باعث ایجاد شک در مصرف قهوه کند. وقتی برای خرید قهوه به یک فروشگاه می روید دچار سردرگمی می شوید. باید گفت که مصرف متعادل قهوه در طول روز نه تنها مشکلی برای شما بوجود نخواهد آورد. بلکه برای سلامتی بدن نیز بسیار مفید است. پس به جای نگرانی در مصرف قهوه بهتر است آن را به اندازه و در زمان مناسب میل کنید.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کاپوچینو ، فروش پودر کافی میت، فروش قهوه فوری گلد ، فروش قهوه فوری کاسیک ، فروش چای ماسالا و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *