مقاله های قهوه

قهوه و درد معده| آیا قهوه معده را اذیت می کند؟

خانمی با درد معده و فنجان قهوه

قهوه و درد معده ارتباط نزدیکی با هم دارند. عاشقان قهوه هر روز صبح و بعد از ظهر چند فنجان قهوه می نوشند. آنها لذت یک فنجان قهوه را همراه با خواص زیاد آن از دست نمی دهند. اما بعد از مدتی ممکن است با درد یا سوزش معده مواجه شوند. این درد می تواند به شدت آزار دهنده باشد و ممکن است هنگام مراجعه به پزشک به شما توصیه کند قهوه را ترک کنید.

هر چند قهوه ممکن است مشکلاتی برای دستگاه گوارش و معده به وجود آورد اما نمی توان گفت باید مصرف قهوه را قطع کرد. راههایی وجود دارد که می توان هم زمان با مصرف قهوه از درد معده جلوگیری کرد.

در این مقاله دلایل تاثیر قهوه بر معده و راه حل های رفع این مشکلات را بررسی می کنیم.

سه دلیل اصلی مشکلات معده ناشی از مصرف قهوه

  • مشکل اول و مهم این است که بدن به دلیل وجود کافئین نسبت به آن واکنش می دهد. مصرف قهوه به دلیل ملین بودن باعث هضم سریع آن می شود. در نتیجه دستگاه گوارش را با مشکل مواجه می کند و باعث درد در معده و سیستم گوارش می شود. بنابراین هر چه قدر میزان کافئین قهوه بیشتر باشد درد معده و مشکلات گوارشی بیشتر خواهد شد.
  • مشکل دوم در خصوص قهوه و دردمعده اسیدی بودن قهوه است. البته میزان اسیدیته قهوه آنچنان زیاد نیست که باعث بروز مشکلات گوارشی و دردمعده شود. اما مصرف بیش از حد کافئین باعث می شود که اسید زیادی تولید شود. میزان بالای اسید تولید شده باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش و درد معده می شود. پس می توان گفت این مشکل هم به دلیل کافئین به وجود می آید.
  • مشکل سوم و بزرگ ترین مشکل مصرف قهوه صبح زود قبل از خوردن صبحانه است. قهوه حاوی کافئین، چربی، اسیدیته و مواد دیگر زیادی است که همه آنها از قهوه یک نوشیدنی قوی و سنگین می سازند. بدیهی است که معده خالی تحمل یک نوشیدنی سنگین را ندارد. بنابراین با مصرف قهوه قبل از صبحانه دچار معده درد شدید خواهید شد.
خانمی با درد معده و فنجان قهوه

چند راهکار برای مصرف قهوه بدون درد معده

اولین راه حل و شاید ساده ترین راه برای رفع مشکل درد معده هنگام مصرف قهوه عدم استفاده از آن با معده خالی است. قبل از صبحانه که معده خالی است از نوشیدن قهوه به شدت پرهیز کنید. اگر قهوه را با مواد مغذی دیگر مصرف کنید اثرات کافئین کمتر می شود. با این راه حل ساده دیگر از شر درد معده بعد از مصرف قهوه خلاص می شوید.

دومین راه حل استفاده از قهوه های بدون کافئین است. این راه حل را اکثر قهوه دوستان نمی پسندند. چون اغلب طرفداران قهوه به دلیل وجود کافئین آن را مصرف می کنند. چون طعم قوی قهوه به دلیل کافئین است و در عین حال کافئین خواص زیادی مانند بالا بردن سطح هوشیاری و تمرکز و همچنین بی خوابی می شود.بنابراین بسیاری از افراد که باید تمرکز و انرژی کافی برای فعالیت های روزانه نیاز دارند و یا باید شب را بیدار بمانند از قهوه استفاده می کنند.

اما مصرف قهوه و درد معده را نمی توان نادیده گرفت. اگر بعد از مصرف قهوه دچار درد معده شدید می شوید. توصیه می کنیم به مدت دو هفته قهوه بدون کافئین را امتحان کنید.

یکی دیگر از راه حل های مفید استفاده از قهوه سرد به جای قهوه گرم است. آب داغ باعث می شود که عصاره گیری قهوه بهتر انجام گرفته و کافئین آن خوب استخراج شود. اما آب سرد به این اندازه نمی تواند اثر گذار باشد. در نتیجه قهوه با آب سرد طعم ملایم تر و کافئین کمتری دارد. همچنین میزان اسیدیته قهوه با آب سرد کمتر از آب گرم است. بنابراین دم آوری قهوه با آب سرد اسید کمتر و کافئین کمتری دارد و مشکلات گوارشی و درد معده را کاهش می دهد.

قهوه اسیدی و اسید معده

همانطور که می دانید قهوه اسیدی است. هر چند این اسید برای معده آن چنان مشکلی به وجود نمی آورد اما اگر میزان کافئین مصرفی زیاد باشد باعث بیشتر شدن اسیدیته قهوه می شود. معده هم حاوی اسید است. با وارد شدن اسید قهوه به معده میزان اسید معده زیاد شده و باعث رفلاکس معده می شود.

بهترین راه برای رفع این مشکل استفاده کمتر از کافئین است. استفاده از قهوه به میزان مناسب این مشکل را حل خواهد کرد. اما راههایی برای کم شدن اسید قهوه هم وجود دارد.

یک فنجان قهوه

چند راهکار برای کمتر شدن اسیدیته قهوه

منطقه رشد و پرورش قهوه روی اسیدیته آن تاثیر دارد. هر چه قهوه در ارتفاع پایین تری کشت شود اسیدیته آن کمتر خواهد بود. به عنوان مثال قهوه کشت شده در برزیل اسیدیته کمتری نسبت به قهوه کنیا دارد.

هر چه میزان رست دانه ها بیشتر باشد و رنگ دانه ها زمان برشته شدن تیره تر باشد میزان اسیدیته آنها کمتر خواهد بود.

می توان میزان اسید قهوه را با استفاده از یک واکنش دهنده شیمیایی پایین آورد بدون این که روی طعم آن اثر بگذارد.

افزودن یک نوع نمک دانه درشت (کوشر) به قهوه باعث کاهش میزان اسیدیته آن خواهد شد. میزان استفاده از نمک کوشر در قهوه باید خیلی کم باشد.

اضافه کردن شیر به قهوه باعث تعادل میزان PH آن می شود. در نتیجه میزان اسیدیته قهوه متعادل می شود.

استفاده از یک ماده قلیایی مانند پوست تخم مرغ زمان دم آوری قهوه می تواند میزان اسید قهوه را کمتر کند. پوست تخم مرغ طعم تلخ قهوه را هم کاهش می دهد. پس می تواند یک گزینه عالی باشد.

جمع بندی

اغلب دوستداران قهوه وقتی آن را می نوشند یا هنگام خرید قهوه به رابطه قهوه و درد معده توجه نکنند. اما در واقع قهوه به دلیل داشتن کافئین باعث بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش و معده خواهد شد. اما راه حل رفع این مشکل این نیست که قهوه را حذف کرد. بلکه راههایی وجود دارد که می توان درد معده را برطرف کرد.

در این مقاله علت بروز درد معده بعد از مصرف قهوه و راهکارهای مناسب برای رفع این مشکل را بررسی کردیم.

شما میتوانید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 60 درصد، خرید قهوه ربوستا 70 درصد ، خرید پودر قهوه فوری گلد، خرید پودر قهوه فوری کلاسیک ، خرید پودر قهوه سبز، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک، خرید پودر کافی میت و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *