قهوه و سلامتی

قهوه و سرطان سینه| تاثیرات قهوه بر سرطان سینه

خانمی با سرطان سینه

قهوه و سرطان سینه رابطه تنگاتنگی با هم دارند. مصرف قهوه می تواند بر این سرطان تاثیر داشته باشد. افراد زیادی هر صبح بعد از بیدار شدن و یا بعد از ظهر قهوه می نوشند. قهوه حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است و فواید زیادی برای بدن دارد.

با خرید قهوه ربوستا 70 درصد و مصرف آن می‌توان از بیماری های زیادی پیشگیری کرد. از جمله بعضی سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ و یا دیابت نوع 2 و بیماری قلبی و …. در عین حال قهوه سطح هوشیاری در بدن را بالا می برد و باعث افزایش حافظه و تمرکز می شود.

در این مقاله قصد داریم تاثیرات مصرف قهوه بر سرطان سینه را بررسی کنیم.

علت سرطان سینه

سلول های سالم در بدن انسان به طور منظم و با یک سرعت ثابت مدام در حال تکثیر هستند و سلول های جوان جایگزین سلول های مرده می شوند. اگر این سلول ها در اثر عواملی تنظیم سرعت آنها به هم بخورد و با سرعت زیاد شروع به رشد و تکثیر کنند در یک قسمت سینه سلول ها جمع می شوند و باعث ایجاد یک توده سرطانی می شوند.

خانمی با سرطان سینه

مهم ترین عامل در افزایش سرعت رشد و تکثیر سلول ها و ایجاد توده های سرطانی ژنتیک است. یکی دیگر از این عوامل ماده شیمیایی بسیار فعالی است که به آن رادیکال آزاد می گویند. این رادیکال های آزاد تاثیر زیادی روی سلول های بدن دارند و باعث افزایش سرعت تکثیر در سلول می شوند.

ترکیبات ضدسرطانی قهوه

دانه های قهوه حاوی کافئین و آنتی اکسیدان هستند. کافئین یک نوع محرک بسیار قوی است که خواص زیادی دارد. کافئین و اسید کافئیک موجود در قهوه باعث افزایش سطح هوشیاری و تمرکز می شود و تاثیر زیادی بر ذهن دارد. نوشیدن قهوه به دلیل وجود کافئین باعث رفع خستگی و بی خوابی می شود.

قهوه همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که این خاصیت تاثیر زیادی بر پیشگیری از سرطان سینه دارد. بنابراین می توان گفت کافئین و آنتی اکسیدان قهوه باعث جلوگیری از برخی سرطان ها می شود.

تاثیر آنتی اکسیدان قهوه بر سرطان سینه

همانطور که اشاره شد رادیکال های آزاد باعث سرعت تکثیر سلول ها می شوند و در واقع این تغییرات به دلیل فرایند اکسید کردن رادیکال های آزاد اتفاق می افتد. آنتی اکسیدان موجود در قهوه ترکیب شیمیایی هستند که از بدن انسان در برابر انواع مواد اکسید کننده محافظت می کنند. پس آنتی اکسیدان ها می تواند از بدن در برابر رادیکال های آزاد مخافظت کنند و اگر آنتی اکسیدان ها در بدن کم باشند رادیکال های آزاد به راحتی فعالیت می کنند و برای سلامتی انسان خطرات زیادی دارند.

بدن انسان ها به طور طبیعی مقداری آنتی اکسیدان و همینطور رادیکال های آزاد می سازد. آنتی اکسیدانی که در بدن تولید می شود رادیکال های آزاد را غیر فعال می کند. از طرفی در محیط هم رادیکال های آزاد زیادی وجود دارد. اگر در رژیم غذایی انسان مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان وجود داشته باشد آنها می توانند رادیکال های آزاد را غیر فعال کنند و در نتیجه مصرف آنتی اکسیدان از بسیاری سرطان ها جلوگیری می کند و باعث افزایش طول عمر می شود.

کافئین موجود در قهوه روند آسیب زدن به سلول های بدن را کند تر کرده و یا کاملا متوقف می کند. پس می توان گفت قهوه و سرطان سینه در ارتباط نزدیک هستند و مصرف قهوه می تواند از بسیاری سرطان ها از جمله سرطان سینه جلوگیری کند.

تأثیر قهوه بر بافت سینه

افرادی که بافت سینه آنها متراکم تر است بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. البته منظور این نیست که بافت سینه متراکم باعث بروز سرطان سینه می شود بلکه وقتی بافت سینه متراکم تر و سلول ها بیشتر در آن جمع شوند در صورت وجود غده سرطانی در سینه تشخیص آن با نمونه برداری سخت تر انجام می شود. در نتیجه این توده ممکن است زود تشخیص داده نشود و درمان آن سخت تر و یا غیر ممکن شود.

برای تشخیص توده های سرطانی باید از بافت سینه عکس برداری کرد. اگر این توده ها سریع تر تشخیص داده شوند می توان برای درمان آنها زودتر اقدام کرد. در نتیجه احتمال بهبودی بسیار بالا می رود.

مطالعات و تحقیقات زیادی درباره مصرف قهوه و تاثیر آن بر بافت سینه صورت گرفته است. در برخی از این مطالعات هیچ ارتباطی بین مصرف قهوه و افزایش تراکم در بافت سینه وجود ندارد. اما در تعداد محدودی آزمایش ارتباط بسیار کمی بین مصرف قهوه و افزایش تراکم بافت سینه پیدا کردند.

در نهایت می توان گفت هیچ ارتباطی بین سرطان سینه و افزایش تراکم بافت سینه با مصرف قهوه وجود ندارد. در واقع تراکم بالای بافت سینه می تواند تشخیص زود هنگام سرطان سینه را با مشکل مواجه کند. البته مطالعات و تحقیقات در این زمینه هنوز هم ادامه دارد.

تأثیر قهوه بر درمان سرطان

مطالعات زیادی درباره تاثیر قهوه بر انواع سرطان ها انجام شده است. آنچه در این تحقیقات به اثبات رسیده است قهوه هیچ تاثیر منفی بر انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه ندارد و مصرف قهوه نمی تواند باعث وخیم تر شدن وضعیت بیمار مبتلا به سرطان شود.

همان طور که اشاره شد قهوه حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان موجود در قهوه باعث غیر فعال شدن رادیکال های آزاد در بدن می شود. پس می توان گفت با خرید قهوه ربوستا 60 درصد و مصرف آن می تواند تاثیر زیادی در درمان انواع سرطان های داشته باشد. همچنین قهوه می تواند تاثیرات داروهای درمان سرطان سینه را بیشتر کند و به درمان بیماری کمک زیادی می کند.

یک فنجان قهوه و دانه های قهوه و تاثیر آن بر سرطان

بنابراین با توجه به این مطالعات مصرف قهوه می تواند از برخی بیماری ها و سرطان ها پیشگیری کند و در برخی موارد می تواند در درمان آنها هم موثر باشد.

جمع بندی

ارتباط قهوه و سرطان سینه را نمی توان نادیده گرفت. آنچه درباره قهوه به اثبات رسیده است این دانه های ارزشمند علاوه بر طعم بسیار عالی و جذاب خواص بسیار زیادی دارند. به همین دلیل نوشیدنی قهوه در جهان طرفداران زیادی دارد و افراد زیادی صبح بعد از بیدار شدن از خواب و بعد از ظهر باید یک فنجان قهوه میل کنند. در عین حال انواع نوشیدنی قهوه بیشترین طرفدار را در منو کافی شاپ ها دارند.

شما می توانید انواع دانه ها و پودر قهوه را از فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *