مقاله های قهوه

سبد فیلتر قهوه و تاثیر شکل آن بر طعم قهوه

شکل سبد فیلتر قهوه

سبد فیلتر قهوه یکی از تجهیزات انواع قهوه ساز برای دم آوری قهوه است. عوامل زیادی مانند میزان رست دانه های قهوه، درجه آسیاب قهوه، نسبت دم آوری، دمای آب و … بر طعم قهوه تاثیر دارند. اما یکی از این عوامل که عده زیادی درباره آن نمی دانند شکل هندسی سبد پرتا فیلتر می تواند بر طعم قهوه تاثیر زیادی داشته باشد.

امروزه صنعت قهوه در جهان بسیار پیشرفت کرده است که دلیل آن مصرف زیاد قهوه و علاقه مردم جهان به این نوشیدنی است. علاقمندان به قهوه دوست دارند که قهوه را با بهترین طعم و کیفیت مطابق ذائقه خود تهیه و میل کنند. به همین دلیل باید تمام دلایلی که در طعم قهوه تاثیر دارد شناسایی کنند.

بررسی تاثیر شکل سبد فیلتر

اغلب سبدهای دستگاههای عصاره گیری قهوه به شکل مسطح و مخروطی هستند. به گفته پروفسور ویلیام ریستنپارت مدیر مرکز UC Davis حدود 50 درصد شکل آنها مسطح و 50 درصد مخروطی می باشند.

چند سبد فیلتر قهوه

برای این که ببینند قهوه با کدام شکل سبد طعم بهتری دارد و برای ارزیابی کیفیت دانه های قهوه باید آزمایشی انجام می شد. انجمن قهوه اسپشیالتی (SCA) با ارائه یک نمودار کنترل دم آوری قهوه به ارزیابی کیفیت قهوه کمک شایانی کرده است. هر چند این نمودار هم نمی تواند کاملا دقیق باشد اما کمک زیادی می کند.

به گفته ویلیام ریستنپارت برای بررسی تفاوتی که یک قهوه دریپ با سبد مسطح و سبد مخروطی و ویژگی های حسی که آن دارد از یک آزمایش استفاده کردیم. آنها قهوه مشابه را با نحوه دم آوری، میزان رست مشابه، درجه آسیاب و … انتخاب کردیم. یعنی شرایط کاملا یکسان و فقط تفاوت در شکل سبد فیلتر قهوه است. تفاوت در حس ویژگی های طعمی بسیار واضح بود و حتی تاثیر آن از درجه آسیاب قهوه هم در طعم آن آشکارتر بود.

چرا شکل سبد از اهمیت برخوردار است

برای این که قهوه دم آوری شود باید آب از میان پودر قهوه عبور کند. این اتفاق یک فرایند شیمیایی است که باید کنترل شود. وقتی قرار است که آب با قهوه متخلخل جریان یابد شکل محفظه ای که قهوه در آن قرار دارد بر شدت جریان آب تاثیر می گذارد و در نهایت بر عصاره گیری تاثیر می گذارد.

اگر از سبد فیلتر مسطح برای دم آوری قهوه استفاده می کنید آب در قسمت میانی جریان می یابد و به شدت در سوراخ های قسمت مرکزی پخش می شود. اما اگر شکل سبد مخروطی باشد آب به شدت جریان نمی یابد.

عبور جریان آب از میان قهوه تاثیر زیادی بر طعم قهوه دارد. برای تهیه قهوه پراُور باید آب به طور یکنواخت به سرتاسر قهوه نفوذ کند و چون در تهیه قهوه پراُور آب به صورت دستی روی قهوه ریخته می شود باید آب به صورتی ریخته شود که به طور مساوی در کل پودر قهوه پخش شود و قهوه نهایی یکنواخت و باکیفیت و خوش طعم خواهد بود و مورد تایید SCA می باشد.

روش های ریختن آب روی قهوه در قهوه پراُور و انواع دیگر دم آوری به صورت دایره ای، به صورت تک، به صورت پالسی و … است. چگونگی اضافه کردن آب بر روی قهوه تاثیر زیادی بر طعم قهوه نهایی دارد.

بنابراین می توان گفت که تفاوت طعم قهوه در شکل سبد فیلتر به صورت مسطح یا مخروطی با شدت و چگونگی جریان آب بر روی قهوه بستگی دارد. اما می توان با شیوه درست تغییر جریان آب در بستر قهوه در سبدهای مسطح و مخروطی می تواند به بهبود طعم قهوه در هر شکل هندسی سبد فیلتر کمک کند.

بهترین گزینه برای شکل سبد فیلتر

ویژگی طعم قهوه در سبدهای مسطح و مخروطی کاملا متفاوت است. اگر در شرایط کاملا مشابه و یکسان و با تفاوت فقط سبد فیلتر قهوه تهیه شود معمولا سبدهای مخروطی طعم های گلی و شبیه به چای دارند و طعم قهوه در سبدهای مسطح دودی، توتونی و تقریبا طعم قهوه برشته را می دهند.

البته به این نکته دقت کنید که مهمترین اصل در تهیه یک فنجان قهوه با کیفیت، نوع دانه های قهوه است که کیفیت بالایی داشته باشند. اگر دانه های قهوه کیفیت مناسبی نداشته باشند قطعا سبد فیلتر قهوه نمی تواند طعم جالبی از قهوه به ما بدهد.

نمی توان گفت کدام سبد فیلتر بهتر است؟ از آنجا که شکل هندسی این سبدها طعم های متفاوتی از قهوه را می دهد انتخاب بهترین طعم قهوه بستگی به ذائقه شما دارد. افراد مختلف طعم های متفاوتی از قهوه را دوست دارند. اما آنچه به اثبات رسیده شکل سبد فیلتر طعم متفاوتی از قهوه را استخراج می کند. با این حال نمی توان گفت چه نوع سبدی برای شما بهتر است.

ریختن آب بر روی سبد فیلتر قهوه

جمع بندی

برای تهیه یک قهوه خوش طعم و با کیفیت باید بین فاکتورهای زیادی تعادل ایجاد شود. مهمترین عامل خرید قهوه با کیفیت است. در عین حال فاکتورهایی مانند میزان رست دانه ها، درجه آسیاب قهوه، نحوه دم آوری و …در طعم نهایی قهوه تاثیر زیادی دارد. اما شکل سبد فیلتر قهوه هم در طعم نهایی قهوه بسیار موثر است.

مهم ترین نکته درباره دستگاههای دم کننده قهوه و پراُور شیوه درست ریختن آب بر روی متخلخل قهوه است. شیوه ریختن آب بر روی قهوه یکی از نکات کلیدی برای تهیه یک فنجان قهوه خوش طعم و با کیفیت است.

توصیه می کنیم علاوه بر خرید قهوه با کیفیت هنگام خرید دم کننده و یا قهوه ساز پراُور به شکل هندسی سبد فیلتر قهوه هم دقت و توجه داشته باشید. البته قبل از آن به این نکته توجه کنید که سبدهای مسطح و سبدهای مخروطی هر کدام چه طعمی از قهوه را استخراج می کنند. آنگاه با توجه به ذائقه خود می توانید بهترین سبد را برای دم آوری قهوه انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *