مقاله های قهوه

قهوه و میگرن چطور بر هم تاثیر می گذارند؟

خانمی با درد میگرن و ماگ قهوه

تحقیقات زیادی درباره ارتباط بین قهوه و میگرن وجود دارد. عده زیادی از افراد وقتی به سردرد های مزمن مبتلا می شوند معتقدند با مصرف یک فنجان قهوه درد آن ها کمتر می شود. برخی دیگر می گویند مصرف قهوه باعث تشدید و زیاد شدن سر درد آنها می شود. بهترین راه این است که این موضوع از نظر علمی مورد بررسی قرار گیرد و تاثیر قهوه بر سردرد های میگرنی مشخص شود.

ابتدا باید اطلاعاتی درباره بیماری میگرن به دست آوریم. سر دردهای مزمن یک بیماری شایع در سرتاسر جهان است. عده زیادی از افراد از این بیماری رنج می برند. دانشمندان در گذشته معتقد بودند علت میگرن اسپاسم رگ های خونی است که در اطراف مغز وجود دارند. این اسپاسم باعث می شود که جریان خون برای مدت کوتاهی کاهش یابد. بعد از برطرف شدن این موضوع جریان خون به یکباره وارد مغز شده و باعث سر دردهای شدید می شود.

امروزه نظریه دیگری درباره میگرن وجود دارد. این نظریه معتقد است که سر دردهای مزمن به این دلیل است که امواج الکتریکی خارج از مغز بر روی سلول های عصبی مغز اثر می گذارد. در نتیجه سلول ها ملتهب می شود و سر درد میگرنی شروع می شود.

البته این بیماری منشا ارثی نیز دارد. در واقع برخی معتقدند این بیماری ژنتیکی است. هر چند نظریه های زیادی درباره این بیماری وجود دارد اما منشا آن هنوز ناشناخته است و نظریه ها در حد فرضیه هستند.

خانمی با درد میگرن

قهوه و میگرن چه تاثیری روی هم دارند؟

طبق مطالعات انجام شده تاثیر قهوه بر ذهن بسیار زیاد است. قهوه به دلیل داشتن کافئین بر عملکرد مغز تاثیر زیادی می گذارد. اما درباره قهوه و میگرن نظریات زیادی وجود دارد که با هم متناقض هستند. همانطور که گفته شد برخی این رابطه را مثبت و بعضی دیگر منفی می دانند. در ادامه این تناقض و تاثیر قهوه بر سر دردهای مزمن را بیشتر بررسی می کنیم.

قهوه و کاهش میگرن

همه افراد با شروع سردرد از هر نوع معمولی یا میگرنی به دنبال راهی برای تسکین درد هستند. کافئین موجود در قهوه خواص زیادی دارد. یکی از این خاصیت ها مسکن بودن کافئین است. مصرف کافئین می تواند درد را تسکین دهد. همچنین کافئین خاصیت ضد التهابی دارد و برای سردردهای مزمن بسیار مفید می باشد. یکی دیگر از خواص کافئین این است که تاثیر داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوبروفن را بیشتر می کند.

همانطور که گفته شد نظریه هایی درباره میگرن در گذشته و اکنون وجود دارد. در گذشته منشإ این سر دردها را التهاب زیاد در رگ های خونی و امروزه ملتهب شدن سلولها می دانند. به هر حال در هر دو نظریه می توان گفت که مصرف قهوه به دلیل داشتن کافئین مانند مسکن عمل کرده و التهاب را کم می کند و همینطور اثر داروهای مسکن را بیشتر کرده و در نتیجه به بهبود میگرن کمک می کند.

نکته قابل توجه میزان مصرف قهوه هنگام سر دردهای میگرنی است. اگر یک فنجان قهوه هنگام میگرن میل کنید خیلی سریع درد شما تسکین می یابد.

قهوه و تشدید میگرن

در مورد قهوه و خواص آن یک شگفتی وجود دارد. به این معنی که خواص کافئین که باعث تسکین سردرد می شوند می توانند همان خواص باعث سردرد هم بشوند. در ادامه چگونگی این اتفاق را توضیح می دهیم.

وقتی رگ های خونی دچار انقباض می شوند بعد از مدت کوتاهی از انقباض در آمده و جریان خون در رگ های مغز سرعت می گیرد. در نتیجه این اتفاق یک التهاب در رگها بوجود آمده و سردردهای میگرنی شروع میشود. در این زمان مصرف یک فنجان قهوه می تواند به کاهش سر درد بسیار کمک کند. چون کافئین علاوه بر خاصیت مسکن بودن و ضد التهاب باعث تنگ تر شدن رگ ها و کاهش سرعت جریان خون می شود. اما متاسفانه با از بین رفتن تاثیر کافئین ممکن است سردردها دوباره شروع شود.

یکی دیگر از معایب مصرف قهوه در زمان میگرن این است که ممکن است بدن به کافئین اعتیاد پیدا کند. اعتیاد به کافئین و عدم مصرف قهوه می تواند باعث سردرد شود. بنابراین افراد دائم باید قهوه مصرف کنند تا دچار سردرد نشوند. و اگر قهوه به بدن نرسد دچار سردردهای میگرنی شدید خواهند شد.

میزان مورد نیاز قهوه برای سردردهای میگرنی

تحقیقات زیادی درباره رابطه قهوه و میگرن انجام شده است. طبق این تحقیقات از حدود صد نفر از افراد مبتلا به سردردهای مزمن خواسته اند که تعداد دفعات مصرف قهوه یا هر نوشیدنی که حاوی کافئین را در طول روز یادداشت کرده و ارتباط مصرف کافئین با سردرد شان را بنویسند. نتیجه این تحقیق بدین صورت منتشر شد :

مصرف سه فنجان یا بیشتر از قهوه در طول روز باعث تشدید سردردهای میگرنی می شود. اما مصرف دو فنجان یا کمتر تاثیری بر سردرد شما ندارد و باعث افزایش درد نمی شود.

طبق این تحقیق کسانی که به میزان مناسب حدود یک یا دو فنجان قهوه در روز میل می کنند سردردهای آنها کمتر می شود. هر چند این تحقیق نقاط ضعف زیادی دارد و به عنوان مثال فقط به تعداد فنجان اشاره می کند. در حالی که نوع قهوه و میزان کافئین هر فنجان هم باید سنجیده شود.

خانمی در حال نوشیدن قهوه

نکات مهم در خصوص قهوه و میگرن

افرادی که علاقه زیادی به نوشیدن قهوه دارند و دچار سردردهای میگرنی نیز هستند باید به این نکته توجه کنند که هنوز دلیل اصلی میگرن شناخته نشده است. همچنین در مورد ارتباط بین قهوه و این سردردها هم نکات مبهم زیادی وجود دارد. بنابراین بهترین کار این است که به عملکرد بدن خود دقت کنید. اگر با مصرف قهوه سردرد شما تسکین یافت قهوه را مصرف کنید اما اگر باعث افزایش درد در شما شد بهتر است در مصرف قهوه هنکام میگرن احتیاط کنید.

جمع بندی

رابطه قهوه و میگرن با وجود تحقیقاتی درباره آن هنوز شناخته شده نیست. برای کسانی که نمی توانند از خرید قهوه صرفه نظر کنند بهتر است به نوع قهوه دقت کنند که کافئین کمتری داشته باشد. به عنوان مثال قهوه عربیکا کافئین کمتری نسبت به ربوستا دارد. بنابراین هنگام سردرد بهتر است از قهوه عربیکا استفاده کنید زیرا قهوه ربوستا به دلیل کافئین بالا ممکن است باعث تشدید درد شود.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کاپوچینو ، خرید قهوه عربیکا 100 درصد ، خرید پودر قهوه فوری گلد ، خرید پودر قهوه فوری کلاسیک و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *