مقاله های قهوه

قهوه و نمک| تاثیرات افزودن نمک به قهوه

یک فنجان قهوه و نمک

قهوه و نمک ارتباط بسیار خوبی با هم دارند. قهوه امروزه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های جهان است. بسیاری علاقه مندان قهوه این نوشیدنی را تلخ می نوشند. اما برخی دوست دارند قهوه را شیرین میل کنند. برای این طعم معمولا از شکر در قهوه استفاده می شود. در بسیاری کشورها از افزودنی های زیادی در تهیه قهوه استفاده میشود. این افزودنی ها معمولا انواع سیروپ ها، بعضی روغن ها مانند روغن نارگیل و کره، لیمو ترش و حتی تخم مرغ استفاده می کنند.

در این میان اضافه کردن نمک به قهوه شاید برای شما عجیب باشد. در این مقاله تاثیرات افزودن نمک به قهوه را بررسی می کنیم.

تاثیر نمک در زندگی

وقتی نمک وارد زندگی افراد شد تبدیل به یکی از مهمترین و کاربردی ترین افزودنی ها در جهان شد. برای نگهداری گوشت در طولانی مدت آن را نمک سود می کردند. طعم و مزه غذاها با نمک بسیار خوشمزه می شود. بهترین سر آشپزهای دنیا قطعا بدون نمک کاری از پیش نمی برد.

استفاده از نمک در غذاها باعث ایجاد طعم های مختلف می شود. و در واقع طعم های مختلف را فعال می کند و در نتیجه غذاها بسیار خوشمزه تر خواهد شد. اضافه کردن نمک به نوشیدنی ها از جمله قهوه چه تاثیری دارد؟

اضافه کردن نمک به قهوه

اضافه کردن نمک به قهوه در بعضی کشورها مانند ترکیه مرسوم است. در مراسم خواستگاری آقا باید بدون شکایت قهوه شور را که توسط خانم تهیه شده را میل کند. این موضوع برای ارزیابی آقا به عنوان یک همسر مناسب استفاده می شود.

البته جدا از بحث رسم و رسومات در دنیا قهوه و نمک ارتباط موثری بر هم دارند. برخی قهوه ها از نظر کیفیت بسیار پایین هستند. این قهوه ها طعم تلخ بسیار نا مطبوعی دارند. این طعم با آن تلخی قهوه خوش طعم و با کیفیت متفاوت است. برای از بین بردن طعم تلخی بد به آن نمک اضافه می کنند. در عین حال تاثیر نمک مانند شکر و خامه است که باعث ملایم تر شدن طعم قهوه می شود.

چگونه به قهوه نمک اضافه کنیم؟

با انجام یک آزمایش توانستیم به میزان استفاده نمک در قهوه پی ببریم. در این آزمایش در مرحله اول قهوه را بیش از حد عصاره گیری کردیم. طعم و کیفیت قهوه در این حالت بسیار پایین است و قهوه اصلا طعم یک فنجان قهوه درجه یک را که از آن انتظار می رود نداشت. سپس به آن یک گرم نمک اضافه کردیم. میزان قهوه حدود 200 میلی لیتر بود. طعم قهوه کمی بهتر شد.

در مرحله بعد از قهوه های آماده که معمولا از تفاله قهوه درست می شوند استفاده کردیم. در گام اول سه گرم نمک به یک فنجان حدود 200 میلی گرمی قهوه اضافه کردیم. قهوه نهایی طعم بهتری پیدا کرد اما چندان مطلوب نبود.

این آزمایش را با همان قهوه و مقدار بیشتری نمک یعنی شش گرم در یک فنجان قهوه 200 میلی گرمی انجام دادیم. طعم قهوه حیرت انگیز بود. تقریبا چیزی شبیه به قهوه تازه با عطر خوب بود. تنها ایراد در انتهای کار طعم نامطلوبی داشت.

بعد از این آزمایش ها نتیجه نهایی این بود که بهتر است اول آب و نمک به نسبت 80 درصد به 20 درصد ترکیب شده و سپس به قهوه اضافه شوند. در این حالت طعم قهوه بسیار بهبود پیدا می کند.

دلیل علمی افزودن نمک به قهوه

دانه های قهوه حاوی کافئین هستند. شاید تصور کنید طعم تلخ قهوه به دلیل کافئین است اما در واقع این موضوع صحت ندارد. دانه های قهوه رست شده حاوی آنتی اکسیدان های لاکتون کلارژنیک اسید و فنیلیندانها هستند که نوع اول در رست های روشن و نوع دوم که شکسته شده نوع اول است در رست های تیره یافت می شود.

این آنتی اکسیدان ها علت اصلی طعم تلخ قهوه هستند. چیزی که مشخص است هر چه دانه های قهوه بیشتر برشته شوند و رنگ آنها تیره تر شود تلخی آنها بیشتر می شود. دقت داشته باشید که این دو ترکیب در دانه های سبز قهوه وجود ندارند و فقط در دانه های رست شده وجود دارند.

آیا اضافه کردن نمک برای بهبود رفلاکس معده هنگام نوشیدن قهوه مفید است؟

برخی افراد هنگام مصرف قهوه دچار رفلاکس معده می شوند. این افراد بهتر است از قهوه هایی با رست تیره تر استفاده کنند. زیرا دانه های قهوه با رست روشن میزان اسیدیته بیشتری نسبت به دانه های تیره دارند.

در عین حال استفاده از دانه های قهوه عربیکا به همراه مقدار کمی نمک باعث بهبود رفلاکس معده می شود.

چگونه نمک باعث از بین رفتن تلخی قهوه می شود؟

مغز انسان از طریق زبان می تواند پنج مزه اصلی را تشخیص دهد. سطح زبان با استفاده از جوانه های چشایی موجود روی آن قابلیت تشخیص مزه های اصلی (شور، شیرین، تلخ، ترش، اومامی) را دارد. نمک می تواند طعم های دیگر را تقویت کند.

مزه تلخی باعث بوجود آمدن یک واکنش شیمیایی روی جوانه های چشایی می شود و در نتیجه آن یون کلسیم آزاد می شود. نمک به همراه طعم های تلخ باعث کاهش این واکنش شیمیایی می شود. در نهایت تلخی کم تر شده و خاصه قهوه تلخ ملایم تر می شود.

یک فنجان قهوه و نمک

آیا افزودن نمک به قهوه برای سلامتی انسان مضر است؟

قهوه دارای خواص و فواید زیادی است. یک فنجان قهوه باعث بالا رفتن سطح انرژی در بدن می شود. حافظه را تقویت کرده و باعث افزایش آدرنالین و چربی سوزی می شود. چون قهوه حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است از بسیاری بیماری ها از جمله پارکینسون، آلزایمر، دیابت نوع 2 و … می شود.

استفاده از بعضی افزودنی ها در قهوه مانند شکر و خامه باعث کم شدن بعضی خواص آن و بیشتر شدن کالری قهوه می شود. اما شاید بهترین افزودنی برای رسیدن به طعم ملایم قهوه نمک میباشد. برخی گمان می کنند که نمک باعث افزایش سطح سدیم در بدن می شود. اما میزان کم نمک برای بدن خطر زیادی ندارد.

سخن پایانی

قهوه و نمک هر چند رابطه خوبی با هم دارند اما اگر وقتی شما برای خرید قهوه می روید بهترین راه این است که دانه های قهوه با کیفیت و خوش طعم را خریداری کنید. قهوه خوش طعم نیاز به هیچ افزودنی خاصی ندارد و خود به تنهایی بسیار دلچسب و خوشمزه است.

البته برخی به نوشیدنی های قهوه و شیر به همراه شکر مانند کاپوچینو و ماکیاتو علاقه مند هستند. اما اگر دوست دارید تلخی قهوه خود را کم کرده و آن را ملایم تر میل کنید بهترین افزودنی نمک است.

شما می‌توانید بهترین نوع قهوه ربوستا و عربیکا با درصدهای متفاوت مانند خرید دانه و پودر قهوه ربوستا 60 درصد، خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 80 درصد ، خرید پودر هات چاکلت و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *