مقاله های قهوه

قهوه ناشتا و بررسی مزایا و معایب آن

یک فنجان قهوه ناشتا و کیک کروسان

قهوه ناشتا فواید و مضراتی دارد که در این مقاله با آن ها آشنا می شویم. امروزه قهوه جزو پرطرفدارترین نوشیدنی ها در جهان است. بطوریکه در بعضی کشورها از نظر مصرف دومین نوشیدنی بعد از آب است. قهوه باعث رفع خستگی و افزایش هوشیاری می شود. تاثیر خوبی بر مغز می گذارد و عملکرد آن را بهبود می بخشد. علاوه بر این مصرف قهوه از بسیاری بیماری ها مانند دیابت نوع 2، برخی سرطان ها، آلزایمر و بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

عده زیادی از افراد صبح که از خواب بیدار می شوند تمایل به خوردن قهوه صبحگاهی دارند. آنها بلافاصله بعد از بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از صبحانه یک فنجان قهوه تهیه و میل می کنند. اما باید دید مصرف قهوه عوارضی برای سلامتی بدن می تواند داشته باشد؟

بهتر است قهوه را در زمانی مصرف کنیم که علاوه بر لذت از فواید آن بیشترین بهره را ببریم.

قهوه ناشتا و ارتباط آن با مشکلات گوارشی

برخی افراد بر این باورند که بعد از مصرف قهوه در صبح و قبل از صبحانه با معده خالی سوزش و درد معده را تجربه کرده اند. همینطور برای بعضی افراد باعث تحریک روده و تشدید بیماری سندروم روده تحریک پذیر می شود. برخی افراد بعد از مصرف قهوه با معده خالی دچار تهوع، درد و سوزش معده، رفلاکس معده و همینطور سو هاضمه می شوند.

قهوه ناشتا و میز صبحانه

هنوز دلیل علمی برای مصرف قهوه با معده خالی و مشکلات گوارشی ثابت نشده است. البته برخی افرادی که این عوارض را تجربه کرده اند دچار این علائم حتی بعد از مصرف قهوه با معده پر می شوند اما معتقدند ناشتا این عوارض بیشتر است.

هر چند تحقیقات ارتباط بین قهوه قبل از صبجانه با مشکلات گوارشی را نشان نمی دهد اما بهتر است افراد با توجه به شرایط بدنی خود به این موضوع توجه کنند. اگر دچار عوارضی در دستگاه گوارش هنگام مصرف قهوه می شوند بخصوص در مصرف آن احتیاط کنند و قهوه را با معده خالی مصرف نکنند.

آیا مصرف قهوه در صبح به صورت ناشتا بر هورمون استرس تاثیر دارد؟

در بدن انسان هورمون استرس که به کورتیزول معروف است توسط غدد فوق کلیوی تولید می شود. این هورمون فشار خون و قند خون را در بدن تنظیم می کند و باعث تنظیم متابولیسم در بدن نیز می شود. سطح هورمون کورتیزول باید در بدن به اندازه مناسب باشد و بالا رفتن آن می تواند باعث بروز عوارضی مانند فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت و مشکلات قلبی شود.

سطح کورتیزول بدن در ابتدای صبح بعد از بیدار شدن و شب قبل از خواب در بالاترین حد خود قرار دارد و در طول روز میزان این هورمون کاهش می یابد. مصرف قهوه باعث تحریک در تولید هورمون کورتیزول در بدن می شود. هر چند برخی معتقدند قهوه ناشتا در زمانی که سطح کورتیزول در بدن در اوج است ممکن است برای بدن خطرناک است.

واقعیت این است که طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده نوشیدن قهوه در صبح با معده خالی تاثیری بر بالا رفتن سطح کورتیزول ندارد. بخصوص برای افرادی که به طور مرتب قهوه می نوشند. طبق تحقیقات اختلالاتی از قبیل سندروم کوشینگ باعث افزایش سطح کورتیزول در بدن می شود.

بهبود متابولیسم بدن با مصرف قهوه بعد از صبحانه

مصرف قهوه در صبح به صورت ناشتا تاثیر منفی زیادی بر متابولیسم بدن دارد. مخصوصا اگر در شب قبل خواب درستی نداشته باشید. در این شرایط سطح قند خون افزایش می یابد. این مسئله در یک تحقیقات و آزمایش به دست آمده است.

این آزمایش به این صورت بود که روی سه گروه انجام شد. گروه اول کسانی بودند که بعد از یک خواب خوب در شب صبح ناشتا یک فنجان قهوه شیرین مصرف کردند. گروه دوم افرادی بودند که بعد از یک خواب بد صبح قبل از صبحانه قهوه مصرف کردند. دسته سوم افرادی که بعد از یک خواب بد ناشتا ابتدا قهوه تلخ و بعد از 30 دقیقه قهوه شیرین مصرف کردند.

نتایج آزمایش نشان داد که سطح قند خون در گروه سوم به شدت بالا بود.

قهوه ناشتا برای چه کسانی مضر است؟

مصرف قهوه با معده خالی و در صبح قبل از صبحانه بستگی به بدن افراد و واکنش آنها دارد. البته چون قهوه باعث افزایش ترشح اسید معده می شود و در نتیجه باعث درد و سوزش معده، سندروم روده تحریک پذیر و مشکلات گوارشی می شود. بنابراین به افرادی که به قهوه حساسیت دارند و بدن آنها نسبت به آن واکنش منفی نشان می دهد توصیه می کنیم از نوشیدن قهوه صبح قبل از صبحانه پرهیز کنند.

مصرف قهوه ناشتا باعث لاغری و تناسب اندام می شود

یکی از خواص قهوه تلخ بالا بردن سوخت و ساز بدن و کمک به لاغری و تناسب اندام است. برخی معتقدند اگر قهوه را صبح با معده خالی میل کنید تاثیر آن در لاغری و تناسب اندام بیشتر است. با توجه به مضرات احتمالی قهوه در صبح به صورت ناشتا توصیه می کنیم حتی الامکان قهوه را با معده خالی میل نکنید.

درباره این خاصیت که قهوه می تواند باعث لاغری و تناسب اندام شود بهتر است که در میان روز و یا قبل از فعالیت ورزشی مصرف شود. قهوه تلخ قبل از ورزش باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن و در نتیجه لاغری می شود.

یک فنجان قهوه ناشتا و صبحانه

البته قهوه در صبح ناشتا بهتر می تواند باعث لاغری و تناسب اندام شود. اما از آنجا که احتمال ضرر داشتن قهوه ناشتا بیشتر از فواید آن است توصیه می شود آن را با معده خالی مصرف نکنید.

جمع بندی

قهوه یکی از نوشیدنی های پر خاصیت و پر طرفدار است. افراد زیادی قهوه ناشتا را به هر چیزی ترجیح می دهد. هر چند طبق تحقیقات هنوز ثابت نشده است که قهوه با معده خالی در ابتدای صبح مشکلاتی برای بدن به وجود می آورد اما توصیه می شود که صبح ناشتا قهوه را میل نکنید.

بهترین زمان مصرف قهوه در میان روز حدود ساعت 9 تا 11 است. مصرف قهوه در این زمان باعث می شود خواص قهوه به بدن برسد. اگر قهوه نوشیدنی مورد علاقه شما است می توانید انوع قهوه با کیفیت را مانند خرید قهوه ربوستا 60 درصد، خرید قهوه عربیکا 50 درصد، خرید پودر قهوه سبز، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک، خرید قهوه فوری کلاسیک، خرید قهوه فوری گلد و… را از فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *