مقاله های قهوه

مسابقات جهانی باریستا (WBC) چیست ؟

برنده مسابقات جهانی باریستا

مسابقات جهانی باریستا (World Barista Championship) یکی از بزرگترین اتفاقات در دنیای قهوه است.

این مسابقه بین باریستاها در کل جهان برگزار می شود. به افرادی که قهوه اسپرسو را تهیه می کنند باریستا (Barista) می گویند. باریستا در واقع یک کلمه ایتالیایی است.

برندگان این مسابقه جهانی برای همه افرادی که در دنیای قهوه فعالیت می کنند. مانند متخصصان قهوه، کشاورزان، باریستاها و رسترها اهمیت زیادی دارند.

مسابقات جهانی باریستا (WBC)  

مسابقات World Barista Championship سالانه بین حدود 50 تا 60 کشور برگزار می شود. این مسابقه معتبرترین رقابت در صنعت قهوه به شمار می رود.

مسابقات جهانی باریستا به این صورت برگزار می شود. که شرکت کنندگان باید در زمان 15 دقیقه 4 فنجان اسپرسو (Espresso)، 4 فنجان کاپوچینو (Cappuccino) و 4 فنجان نوشیدنی مخصوص باریستا را سرو کنند. یعنی 12 فنجان قهوه را آماده کنند.

داوران این مسابقات که توسط WBC تایید شده اند. 7 نفر هستند. 3 نفر از آن ها هنگام مسابقه بر کار باریستاها نظارت می کنند. 4 داور اجرای باریستاها را تست کرده و به آن ها امتیاز می دهند.

بعد از قضاوت داوران شرکت کنندگانی که بیشترین امتیاز را می گیرند. به مرحله نیمه نهایی و سپس فینال مسابقات راه پیدا می کنند.

داوران مسابقات جهانی باریستا

تمام داوران این مسابقات از بین متخصصان صنعت قهوه و یا قهرمانان دوره های قبل انتخاب می شوند.

کسب آمادگی برای حضور در مسابقات جهانی باریستا

تمام باریستاهایی که قصد شرکت در این مسابقه را دارند. باید از ماهها قبل خود را برای این مسابقه آماده کنند. آماده سازی برای مسابقه قطعا یکی از دشوارترین و مهم ترین قسمت های رقابت است. چون افراد باید یک کار کامل و بدون عیب و نقص ارائه دهند. که قابل رقابت در دنیا باشد.

بدون شک کسانی که در صنعت قهوه فعالیت می کنند. مانند کشاورزان، تولیدکنندگان و متخصصان قهوه این دانه های شگفت انگیز را به خوبی درک کرده اند. باریستاها باید برای موفقیت در کنار این افراد قرار بگیرند. و از تجربه آن ها استفاده کنند.

برای این کار شاید مجبور باشند مدت های طولانی از خانواده و اطرافیان خود دور باشند. آن ها باید به مزارع قهوه رفته و از کشاورزان کمک بگیرند. اغلب کشاورزان تعصب خاصی روی محصولات خود دارند.

گویی آنها مثل فرزندانشان هستند. که سالها زحمت کشیده و پرورششان داده اند. کشاورزان می توانند اطلاعات زیادی درباره محصول قهوه و طعم آن و هر آنچه یک باریستا باید بداند. در اختیارش قرار دهند.

همچنین باریستاها با حضور در کنار تولید کنندگان و متخصصان قهوه می توانند اطلاعات مهمی درباره این دانه های شگفت انگیز بدست آورند.

افرادی که میخواهند در مسابقه شرکت کنند. باید علاوه بر پشتکار و تلاش و کوشش در این راه از لحاظ مالی و مسائل روحی روانی نیز تامین باشند. تمام این فاکتورها برای شخصی که می خواهد در این رقابت امتیاز کسب کند. اهمیت بالایی دارد.

اهداف و نتایج برگزاری مسابقات جهانی باریستا

عده زیادی از فعالان صنعت قهوه هر سال منتظر برگزاری این مسابقه جهانی هستند. این رقابت که بزرگترین گردهمایی باریستاها در جهان به حساب می آید. با این رویداد بزرگ باریستاهای حرفه ای در کل دنیا با یکدیگر دیدار کرده و نظرات و تجربیات خود را با هم به اشتراک می گذارند.

اغلب شرکت کنندگان معتقدند : این مسابقات باعث رشد صنعت قهوه در جهان شده است. و سطح کیفیت و ارزش آن را بالا می برد.

شاید در گذشته اغلب مردم به شغل باریستا بعنوان یک شغل دوم و پاره وقت نگاه می کردند. اما برگزاری این مسابقات معتبر باعث شده که این شغل هم اعتبار بیشتری پیدا کند. امروزه شغل باریستا در تمام جوامع مورد احترام و ارزش است. و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

چگونه می توان به بهترین فنجان قهوه رسید؟

برای موفقیت در مسابقات جهانی باریستا باید ابتدا قهوه با کیفیت و مناسب انتخاب شود. سپس باریستاها با تمرین زیاد و آزمایش های متعدد بتوانند تجربه کسب کنند. و مهارت خود را در عصاره گیری قهوه بالا ببرند. تا در این مسابقات بهترین کار خود را اجرا کنند.

باریستا بعد از انتخاب قهوه مناسب باید رست های متفاوت (لایت، مدیوم، دارک) را مورد آزمایش و بررسی قرار دهد. با تکرار مداوم آزمایش ها بتواند تغییرات طعم آن ها را بررسی کند. و از تمام عصاره گیری ها نوشته بردارد. تا به بهترین طعم دست یابد.

تمام این پروسه به تلاش و کوشش فراوان نیاز دارد. افراد موفق با تلاش و کوشش خستگی ناپذیر می توانند مسیرهای موفقیت خود را هموار کنند.

هر چه باریستا بیشتر آزمایش و تمرین کند. تجربیاتش بیشتر می شود. و نهایتا می تواند به درک عمیقی از قهوه برسد. و یک فنجان قهوه باکیفیت را با بهترین عطر و طعم ارائه دهد.

در مسابقات جهانی باریستا، آن ها باید حاصل چندین ماه تلاش و پشتکار خود را تنها ظرف مدت 15 دقیقه اجرا کنند. در عین حال استرس و هیجان مسابقه به دلیل حضور داوران، تماشاگران و دیگر شرکت کننده ها به شدت بالاست. اهمیت دارد که باریستاها اعتماد بنفس لازم و کافی داشته باشند.

نکات مهم برای شرکت در مسابقات جهانی باریستا

نکات زیادی وجود دارد. که یک باریستا بتواند در این مسابقات موفق شود. اصلی ترین و مهم ترین نکته پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر و کسب تجربه فراوان است.

برندگان مسابقات جهانی باریستا

در این قسمت بعضی نکات مهم را شرح می دهیم :

مطالعه دقیق

فردی که می خواهد در مسابقات جهانی باریستا شرکت کند. باید با مطالعه زیاد آگاهی و دانش خود را در این زمینه بالا ببرد. هرچه باریستا اطلاعات بیشترو ارزشمندتری داشته باشد. باعث می شود اعتماد بنفس بالاتری زمان مسابقه داشته باشد.

همچنین داشتن اطلاعات کافی به باریستا کمک می کند. تا در مسابقه توجه ویژه ای از سوی داوران دریافت کند. به همین دلیل باریستاها مسابقات را تبدیل به کلاس های آموزشی ارزشمند کرده اند.

باریستاهای حرفه ای که مهارت و دانش کافی داشته باشند. و هنگام اجرای مسابقه بتوانند در مورد نحوه کار توضیحاتی ارائه دهند. بیشتر توجه داوران را به خود جلب می کنند.

این توضیحات اطلاعات کاملی درباره نوع و گونه قهوه، ارتفاع کاشت، نوع برداشت، نحوه شستشو و خشک کردن و رست قهوه می باشد.

نوآوری و ایده پردازی

مسابقات جهانی باریستا کلاس بزرگی است که باریستاها ایده ها و خلاقیت های خود را به دنیا نشان می دهند.

باریستاها در این مسابقه با فرآیندهای نوینی که ارائه می دهند. هر ساله داوران را شگفت زده و غافلگیر می کنند. و باعث می شوند این مسابقه تکرار اطلاعات سالهای قبل نباشد. و شانس خود را برای موفقیت بالا می برند.

قهوه شیرین تر، اسیدیته کمتر

داوران در این مسابقات همواره معتقد بوده اند که مهارت یک باریستا عامل اصلی در موفقیت می باشد. و منطقه کاشت و پرورش قهوه نکته اصلی نیست.

اما شرکت کنندگان معتقدند قهوه هایی که طعم شیرین تر دارند و اسیدیته آنها کمتر است. بیشتر مورد توجه داوران هستند.

زیرا قهوه با اسیدیته کمتر و مزه شیرین قهوه ای است که طعم آن کاملا بیرون آمده است. بنابراین یک طعم جذاب و منحصربفرد از قهوه می سازد.

سخن پایانی

مسابقات جهانی باریستا مورد توجه فعالان صنعت قهوه در کل جهان است. هر ساله باریستاهای زیادی با ایده های جدید به دنیای قهوه معرفی می شوند. اما نکته مهم این است که در نهایت این مسابقات به نفع دوستداران و طرفداران قهوه در جهان است. که می توانند عطر و طعم های متفاوت این نوشیدنی جذاب را امتحان کنند.

طرفداران قهوه در ایران که سالانه هزینه زیادی برای خرید قهوه صرف می کنند. باید درباره این مسابقات و چگونگی برگزاری آن اطلاعات داشته باشند. در این مقاله درباره آن صحبت کردیم.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه عربیکا 60 درصد، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا 70 درصد، فروش پودر کاپوچینو و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *