مقاله های قهوه

موج های قهوه چه هستند؟

موج های قهوه

موج های قهوه به سیر تکاملی دانه های قهوه در طی زمان مشخصی می گویند. که باعث شد این نوشیدنی جایگاه خود را در جهان پیدا کند. دانه های قهوه حاوی کافئین زیادی هستند و مصرف قهوه باعث بالا رفتن سطح انرژی در بدن می شود. در گذشته های دور معتقد بودند که قهوه ماده ای محرک است. زیرا بعد از مصرف آن انرژی بدن بالا می رفت و حالت سرخوشی به فرد دست می داد.

اغلب گذشتگان به دلیل این حالات و نداشتن اطلاعات کافی درباره این دانه های شگفت انگیز معتقد بودند دانه های قهوه نحس و شیطانی هستند. به همین دلیل عده کمی از مردم قهوه را مصرف می کردند و فقط در بعضی مراسم های خاص سرو می شد.

کم کم با پیشرفت علم و تکنولوژی اطلاعات زیادی درباره دانه های قهوه به دست آمد و این دانه های ارزشمند جایگاه خود را در زندگی مردم پیدا کردند. بطوریکه امروزه قهوه جزو پرطرفدارترین نوشیدنی ها در دنیا است. در واقع مصرف قهوه با یک تحول عظیمی روبه رو شد و به صورت بنیادین تغییر کرد. به این تغییرات و سیر تکاملی دانه های قهوه در طی زمان حدود دو قرن “موج های قهوه” می گویند.

از آنجا که جامعه باعث پیشرفت صنعت قهوه شد و بالعکس قهوه توانست جامعه را دچار تحول بنیادین کند بنابراین تحولات صنعت قهوه با تحولات بزرگ جامعه یک رابطه دوسویه دارند و هر دو باعث ایجاد تحولی عظیم در دیگری شدند.

موج های قهوه و دانه های قهوه

موج های قهوه

این موج ها در بازه های زمانی مشخص تحولی عظیم در صنعت قهوه و تولید و مصرف دانه های ارزشمند به وجود آوردند. تا جایی که حتی روی فرهنگ استفاده از قهوه هم تاثیر داشت و دیگر کسی این دانه ها را بدشگون نمی دانست و کم کم وارد سبد زندگی مردم شدند. این تحول در مورد قهوه خیلی سریع اتفاق افتاد و به تدریج این صنعت شروع به ارائه طعم ها و انواع مختلف تهیه این نوشیدنی کرد. به طوریکه صنعت قهوه امروزه پیشرفت چشمگیری داشته است.

در سال 2002 مجله روستر که یکی از معتبرترین مجلات در صنعت قهوه است برای اولین بار این اصطلاح را به کار برد. این مجله در یک مقاله سیر تکاملی قهوه را با انقلاب صنعتی مقایسه کرده و می گوید : همانطور که انقلاب صنعتی باعث ایجاد تحولی عظیم در صنعت شد موج های قهوه هم باعث ایجاد تحولی عظیم در صنعت قهوه و سیر تکاملی فرهنگ مصرف قهوه در جهان شد.

این سیر تکاملی در مورد مصرف قهوه طی زمان بندی های مشخص و موج های مختلف بوجود آمده است. در واقع سه موج وجود دارد.

  • موج اول : این موج که در قرن 18 میلادی اتفاق افتاد برای اولین بار قهوه وارد سبد زندگی مردم شد و به سرعت مصرف آن در جهان زیاد شد.
  • موج دوم : این موج در اواخر قرن 19 اتفاق افتاد. که طی آن انقلاب عظیمی در صنعت قهوه توسط شرکت معتبر و قدرتمند آمریکایی استارباکس روی داد.
  • موج سوم : این موج با شروع قرن بیستم شروع شد. با شروع هزاره دوم میلادی انواع مختلف قهوه در جهان کشت و مورد ارزیابی قرار گرفت.

اولین موج قهوه

در قرن 18 میلادی با پیشرفت علم و دانش اطلاعات زیادی درباره دانه های ارزشمند قهوه و خواص زیاد آنها توسط دانشمندان کشف شد. در نتیجه این اتفاق دانه های قهوه وارد زندگی مردم شدند و مصرف قهوه به صورت تصاعدی و به طور چشمگیری افزایش یافت. افراد زیادی علاقمند به نوشیدن قهوه شدند و در نتیجه کشاورزان زیادی تصمیم گرفتند که زمین های کشاورزی زیادی را در جهان به کاشت قهوه اختصاص دهند.

مصرف قهوه باعث افزایش سطح انرژی در طول روز می شد. این خاصیت باعث شد که قهوه به طور چشمگیری در خانواده ها محبوبیت پیدا کند. در این زمان متوجه شده بودند که این خاصیت به دلیل کافئین موجود در قهوه بوجود می آید. بنابراین کشاورزان در این مقطع به دنبال طعم و عطر دانه های قهوه نبودند بلکه موضوع مهم بالا بردن میزان کافئین در دانه های قهوه بود.

در واقع قبل از این زمان قهوه چون انرژی زیادی به بدن می داد و خرافات زیادی درباره آن وجود داشت جزو کالاهای ممنوعه بود. بنابراین بین عامه مردم محبوبیتی نداشت. حتی با وجود این که در قرن 15 میلادی که قهوه در بعضی کشورها مانند آمریکای مرکزی کشت شد. و طبق تحقیقات خواص دانه های قهوه مشخص بود اما باز هم بسیاری از مردم مخصوصا خانواده های مذهبی مصرف آن را درست نمی دانستند. اما به تدریج این تفکرات تغییر کرد و قهوه روز به روز جایگاه بهتری در زندگی مردم پیدا کرد.

دومین موج قهوه

موج دوم قهوه حدود یک قرن بعد از موج اول شروع شد. در این زمان مردم با خواص قهوه آشنا بودند و این نوشیدنی علاقه مندان زیادی در کل جهان پیدا کرده بود. در سال 1970 کافی شاپ های زنجیره ای استارباکس در کل جهان فعالیت خود را آغاز کردند.

استارباکس توانست در صنعت قهوه تحولی عظیم ایجاد کند. دیگر کسانی که فقط برای خواص کافئین قهوه میل می کردند به دنبال عطر و طعم خاص آن بودند. در این موج جدید قهوه توجه به انواع مختلف دانه های قهوه و طعم های آن مورد توجه قرار گرفت. افراد در این زمان به دنبال لذت بردن از طعم و مزه نوشیدنی خود بودند.

در این زمان توجه به منطقه کشت و پرورش دانه ها و انواع مختلف قهوه بسیار مورد توجه قرار گرفت. البته در این دوران فروشگاههای استارباکس نقش اساسی در این سیر تکاملی داشتند.

در موج دوم قهوه کافه ها ظهور پیدا کردند. دیگر افراد برای صرف قهوه به کافه که یک مکان جذاب و رومانتیک بود می رفتند. در واقع کافه ها باعث شدند که موج های قهوه سیر تکاملی سریعتری بگیرند. استارباکس این کافه ها را تاسیس کرد تا افراد هنگام کار یا مطالعه از خوردن یک نوشیدنی قهوه لذت ببرند.

یکی دیگر از اتفاقات مهم در موج دوم با ظهور کافه ها نوشیدنی های زیادی بر پایه قهوه تهیه و سرو شد.

موج سوم قهوه

در این موج که موج آخر قهوه است اغلب افراد درباره عطر و طعم قهوه اطلاعات دارند و می توانند قهوه با عطر خوب و بد را تشخیص دهند. صنعت قهوه بسیار پیشرفت کرده و نوشیدنی قهوه علاقمندان زیادی در دنیا دارد. فعالان صنعت قهوه در تلاشند که دائما در این صنعت پیشرفت کنند. باریستاهای حرفه ای توانستند طعم های زیادی را درک و به دنیا معرفی کنند.

موج های قهوه

در این موج که از قرن بیستم شروع شد کشورهای مختلف آداب و رسوم خاصی برای دم آوری و نوشیدن قهوه بوجود آوردند. برای مثال در ترکیه یا در اروپا مصرف قهوه با جاهای دیگر دنیا متفاوت است. در این زمان علم قهوه شناسی هم ابداع شد و فعالین قهوه از کشاورز تا مصرف کننده و غیره متوجه شدند که باید از متخصصین این رشته کمک بگیرند.

قهوه ‌چی ‌ها جای خود را به باریستاها دادند

وقتی در موج سوم قهوه دانش قهوه شناسی وارد دنیای قهوه شد باریستاها شروع به وارد کردن تکنولوژی های جدید در تهیه قهوه کردند. در نتیجه باریستاها طعم های مختلف و انواع متفاوت قهوه را مورد بررسی قرار دادند و توانستند با خلق طعم های بی نظیر مشتریان زیادی را به این نوشیدنی جذب کردند.

باریستاها با شناخت دانه های سبز قهوه و استخراج طعم آنها در کنار تزیین و سرو یک فنجان قهوه تحول زیادی بوجود آوردند. آنها توانستند نوشیدنی های قهوه زیادی را با توجه به سلیقه مشتری تهیه و سرو کنند.

جمع بندی

امروزه وقتی برای خرید قهوه به یک فروشگاه یا برای صرف قهوه به یک کافی شاپ می روید. اگر جزو علاقمندان قهوه باشید می توانید درباره طعم و عطر قهوه ای که می خرید نظر بدهید. یا در کافی شاپ با باریستاها نسبت به طعم قهوه دلخواهتان صحبت کنید. تمام این اتفاقات در موج های قهوه اتفاق افتاده است.

شما می‌توانید برای خرید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید دانه و پودر قهوه ربوستا 100 درصد، خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 100 درصد ، خرید پودر کاپوچینو و… به فروشگاه قهوه کویز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *