مقاله های قهوه

موکاپات خوب چه ویژگی هایی دارد؟

انواع موکاپات در طرح های مختلف

موکاپات یک دستگاه اسپرسو ساز است که روی حرارت مستقیم شعله گاز قهوه را تهیه می کند. بعضی به آن اسپرسو ساز گازی نیز می گویند. از زمانی که قهوه جزو پرطرفدارترین نوشیدنی ها در دنیا شد قهوه سازهای زیادی وارد بازار شدند. این قهوه ساز بیش از صد سال است که در جهان استفاده می شود و طرفداران زیادی دارد.

تهیه اسپرسو نیاز به یک فشار 9 بار آب بر قهوه دارد. فشاری که این قهوه ساز تولید می کند حدود یک یا دو بار فشار است. بنابراین برخی معتقدند قهوه تهیه شده با این دستگاه شباهتی به اسپرسو ندارد. با این حال افراد زیادی به اسپرسو با این اسپرسو ساز علاقه دارند و حدود صد سال است که در جهان از این اسپرسو ساز گازی استفاده می شود. اسپرسو با این قهوه ساز بسیار خوش طعم بوده و نسبت به قهوه دمی طعم بسیار قوی تری دارد.

امروزه در بازار انواع طیف گسترده و متنوعی از اسپرسو سازهای گازی وجود دارد. در این مقاله ویژگی های آنها و بهترین نوع را به شما معرفی می کنیم.

تولد موکاپات

اسپرسو ساز گازی اولین بار در سال 1993 میلادی به نام موکا اکسپرس توسط Alfonso Bialetti اختراع و روانه بازار شد. روش دم کردن آن به این صورت است که دانه های قهوه را ریز آسیاب می کنند. سپس بخار آب با فشار از قهوه عبور می کند و در نهایت قهوه ای شبیه به اسپرسو تهیه می شود. هر چند در ابتدا به آن اسپرسو ساز گازی می گفتند اما امروزه نمونه های برقی و همینطور مدل های آتشی روی ذغال آن هم در بازار موجود است.

موکاپات روی اجاق گاز

قبل از اسپرسو ساز گازی قهوه ساز دیگری به نام پرکولاتور (Percolator) وجود داشت که ساز و کار آن مانند موکا اکسپرس بود. البته روی اجاق گاز یا آتش قهوه در این ظرف ها جوشانده می شد. در کشور فرانسه کشف کردند برای بهتر شدن طعم قهوه نباید قهوه در آب بجوشد. بلکه بهتر است قهوه در آب جوش دم بکشد تا عصاره گیری قهوه بهتر انجام شود. این کشف انقلابی را رد صنعت قهوه ایجاد کرد.

مزایای موکاپات

قبل از پرداختن به مزایای موکا اکسپرس باید نحوه کارکرد آن را بررسی کنیم. اسپرسو ساز گازی شامل سه بخش است. بخش پایین قهوه ساز که مخزن آب است، بخش میانی که سبد فیلتر است که پودر قهوه در آن قرار می گیرد و بخش فوقانی که اسپرسو نهایی در آن قرار می گیرد.

شیوه کار به این صورت است که وقتی موکا اسپرس روی حرارت قرار می گیرد آب در محفظه پایین به بخار تبدیل می شود. بخار آب با فشار وارد پودر قهوه می شود و عصاره گیری شروع می شود. قهوه دم آوری به سمت قسمت فوقانی می رود و در مخزن بالا جا می گیرد.

مزایای موکا اکسپرس :

  • وزن آن سبک بوده و به راحتی قابل انتقال و حمل به تمام نقاط است.
  • تنوع زیادی در جنس دارد و انواع برقی و همینطور نمونه هایی که با حرارت مستقیم کار می کنند، وجود دارد.
  • قهوه تهیه شده با آن طعم بسیار قوی تر و بدنه غلیظ تری نسبت به قهوه دمی دارد.
  • در تمام مکانها (خانه، محل کار، مسافرت) می توان از آن استفاده کرد.
  • قهوه ای که با آن تهیه می شود طعمی مانند اسپرسو دارد و از نظر قیمت بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.

انتخاب بهترین موکاپات

فاکتورهای زیادی برای انتخاب بهترین موکاپات وجود دارد. ابتدا باید تعیین کنید که قصد استفاده از این قهوه ساز را برای چند نفر دارید. نکته دیگر جایی است که قرار است از آن استفاده شود و یا مقدار بودجه ای که قصد دارید برای آن هزینه کنید و چیزهای دیگر همه از عواملی هستند که باید در نظر گرفت.

در این قسمت برخی ویژگی های موکاپات را بررسی می کنیم.

اندازه و حجم موکاپات

موکا اکسپرس در سایزها و اندازه های متفاوت در بازار موجود است. سایز این اسپرسو ساز با کاپ (Cups) گفته می شود. به عنوان مثال 2 کاپ یا 4 کاپ که منظور فنجان 50 میلی لیتری است. اندازه های آن در بازار 2 کاپ، 4 کاپ، 6 کاپ، 9 کاپ و 12 کاپ است.

جنس بدنه

بدنه موکا اکسپرس از جنس آلومینیوم و یا استیل ضد زنگ است. اسپرسو ساز از جنس آلومینیوم در برابر حرارت و گرما بسیار مقاوم است، رسانای بسیار خوبی است و وزن آن سبک بوده و قیمت آن نسبت به نوع استیل ضد زنگ ارزان تر است.

موکاپات از جنس استیل ضد زنگ قیمت بالاتری دارد. در برابر گرما و حرارت بسیار مقاوم است. می توان آن را در ماشین ظرفشویی قرار داد و به راحتی شستشو داد. از معایب آن می توان گفت که موکا اکسپرس از جنس استیل ضد زنگ بعد از مدتی که با مواد شوینده شسته می شود دچار خوردگی می شود. این مسئله روی طعم قهوه تاثیر منفی دارد و اندکی آن را تغییر می دهد.

موکاپات برقی یا گازی

موکا اکسپرس در دو نوع برقی و گازی در بازار موجود است. نمونه برقی آن مناسب مکان هایی است که به برق دسترسی دارند. اما نمونه گازی را هم روی اجاق گاز می توان استفاده کرد و هم در سفر می توان روی آتش ذغال قرار داد. در مورد انتخاب برتر به شما بستگی دارد که چگونه می خواهید از آن استفاده کنید.

موکاپات و دانه های قهوه

برندهای معروف موکاپات

اصلی ترین برند موکا اکسپرس Bialetti Moka Express است که جنس آن از آلومینیوم بوده و قیمت آن ارزان است. این اسپرسو ساز در سایزهای مختلف در بازار موجود است. از دیگر برندهای موکا اکسپرس Cuisinox Roma Coffeemaker است که جنس آن از استیل ضد زنگ است و بسیار مقاوم بوده و از ایمنی بالایی برخوردار است. اسپرسو ساز گازی با برند Bialetti Elegane Venus بسیار مطمئن بوده و قیمت مناسبی دارد. موکا اکسپرس های bonVIVO Intenca نیز از نوع گازی و کلاسیک هستند. جنس آنها از فولاد ضد زنگ است و یک روکش از جنس کروم دارند. برند DeLonghi EMK6 Alicia جزو موکاپات های برقی است.

جمع بندی

موکاپات یک قهوه ساز با قیمت مناسب است که به راحتی در دسترس شما قرار دارد. تمیز کردن آن راحت است اما بهتر است برای شستشوی آن از مواد شوینده استفاده نکنید. چون باعث خوردگی ظرف می شود و طعم قهوه نهایی را تغییر می دهد. توصیه می شود بلافاصله بعد از استفاده آن را شسته و با یک دستمال خشک کنید.

شما می توانید انواع قهوه ربوستا و عربیک ابا کیفیت و با درصدهای متفاوت را مانند خرید قهوه ربوستا 80 درصد ، خرید قهوه عربیکا 80 درصد و… را از فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *