مقاله های قهوه

میزان حقوق باریستا در کافی شاپ ها

باریستا در حال سرو قهوه

میزان حقوق باریستا در یک کافی شاپ به عوامل زیادی بستگی دارد. برای این که یک کافی شاپ به موفقیت برسد مهمترین راز استفاده از یک باریستای حرفه ای است. باریستا می تواند با استفاده از دانش و مهارت خود انواع قهوه با کیفیت عالی را تهیه و به مشتری عرضه کند. هر چه قدر باریستا در این زمینه مهارت داشته باشد احتمال موفقیت بیشتر خواهد شد.

کسانی که به فکر راه اندازی یک کافی شاپ هستند باید تمام امکانات و تجهیزات لازم برای راه اندازی یک کافی شاپ را فراهم کنند. در کنار تمام تجهیزات نیاز به باریستا یکی از مهمترین نکات است. اما یک کافی شاپ دار باید به بداند که چه مقدار حقوق باید به باریستا پرداخت کند.

باریستا در حال سرو قهوه

در این مقاله حقوق و مزایای یک باریستا بررسی می کنیم.

هزینه های یک باریستا

در راه اندازی یک کسب و کار برآورد هزینه ها برای خرید تجهیزات لازم و پرداخت حقوق و مزایا به کارمندان باید بررسی شود. البته برای کافی شاپ داران مهمترین نکته رسیدن به سود دهی و درآمد است. کسانی می توانند در کسب و کار خود موفق باشند که علاوه بر سود دهی بتوانند حقوق کارمندان خود را سر وقت پرداخت کند.

بعضی از کافی شاپ داران در پرداخت هزینه به کارمندان و باریستا کوتاهی می کنند و یا هزینه کمتری برای آنها در نظر می گیرند. هر چند خیلی از باریستاها به این مقدار حقوق قانع هستند و برای کارشان دستمزد کمی دریافت می کنند.

البته کسانی که بتوانند قیمت ها را در منوی خود ارزیابی بهینه کرده و آنها را اصلاح کنند. در عین حال حاشیه سود را بالا برده و هزینه های جانبی را کاهش دهند بدون این که حقوق کارمندان را کاهش دهند بزرگترین سود را در کسب و کار کرده اند.

هزینه های زندگی در محل و منطقه خود را مشخص کنید

کسانی که قصد دارند یک کافی شاپ را راه اندازی کنند باید در مزحله اول به منطقه و مکانی که قرار است کافی شاپ در آنجا راه اندازی شود توجه کنند که از نظر هزینه های زندگی به چه صورت است. بدیهی است میزان حقوق در کلان شهرها نسبت به شهرهای کوچک باید بیشتر باشد زیرا هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ بسیار بیشتر از شهرهای و مناطق کوچک تر است. در چنین شرایطی وقتی یک باریستا را استخدام می کنید باید یک حاشیه امن از نظر حقوق دریافتی برای او تامین کنید.

یک باریستا نباید به خاطر هزینه های زندگی مجبور باشد چند جا کار کند. اگر این اتفاق بیفتد راندمان کاری پایین آمده و روحیه باریستا هم به خاطر هزینه ها آسیب میبیند. بهتر است حقوق یک باریستا به گونه ای باشد که از پس هزینه های زندگی بر بیاید. در صورت داشتن امنیت شغلی قطعا راندمان کار بالا می رود. اما اگر این امنیت به وجود نیاید بعد از یک مدت از کار کناره گیری کرده و صاحب کافی شاپ مجبور است یک باریستا دیگر را استخدام کند. این موضوع ضرر زیادی برای کافی شاپ دارد.

شناخت مهارت ها و تجربه

یک باریستا هر چه قدر حرفه ای تر باشد مهارت، تجربه و دانش بیشتری دارد. هر چه قدر این مهارتها بیشتر باشد میزان حقوق باریستا باید بیشتر باشد. یعنی مهارت با دستمزد رابطه مستقیم دارد. در عین حال حقوق دریافتی یک باریستا باید نشان دهنده مهارت آن شخص باشد.

باریستاهایی که با دستگاههای اسپرسو ساز کلاسیک در کافی شاپ ها کار می کنند بسیار حرفه ای هستند. یک باریستای ماهر و حرفه ای جزئیات و روند تهیه قهوه را به دقت ارزیابی کرده و با تمرکز و دقت بهترین کیفیت را با بالاترین شکل ممکن ارائه دهد. در هنگام ارائه یک نوشیدنی باریستا با عشق و علاقه می تواند روند کار را برای مشتری توضیح دهد. این کار را در حالی انجام می دهند که با روی خوش به مشتری لبخند می زنند و اطرافیان متوجه دغدغه های فکری آنها نمی شوند.

قطعا استخدام یک باریستای حرفه ای بسیار برای یک کافی شاپ بهتر و بهینه تر خواهد بود. زیرا با داشتن مهارت و تجربه کافی می تواند مشتریان بیشتری را به کافی شاپ جذب کند و این تفاوت مهم با یک باریستای کم تجربه است.

پس اگر میزان حقوق باریستا به اندازه کافی و مناسب باشد هم برای شما به عنوان صاحب کافی شاپ سود زیادی دارد و بهینه سازی انجام شده است و هم باریستا امنیت شغلی خود را احساس می کند و می تواند محصولات متفاوت با کیفیت متمایز به بهترین شکل ارائه دهد. این اتفاق از بودجه های اضافی جلوگیری کرده و مشتریان زیادی را به سمت کافی شاپ شما روانه می کند.

البته ناگفته نماند که خرید قهوه عربیکا 50 درصد، خرید قهوه ربوستا 60 درصد ، خرید قهوه سبز ، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک و … باکیفیت میتواند مستقیما بر روی طعم و کیفیت قهوه شما تاثیر بگذارد.

آموزش و پیشرفت

بعضی از کافی شاپ داران فکر می کنند برای جلوگیری از هزینه های اضافی نباید به باریستا پاداش داده یا هزینه ای را برای آموزش و پیشرفت کارمندان در کافی شاپ هزینه کرد. اما این طرز تفکر بسیار اشتباه است. اگر شما برای باریستا در کافی شاپ یک پاداش در نظر بگیرید هر چند میزان آن کم باشد باعث دلگرمی می شود و باریستا متوجه می شود که شما برای زحمات، مهارت، دانش و تجربه او ارزش قائل هستید. در نتیجه با علاقه بیشتر کار کرده و در نهایت این به سود شما به عنوان صاحب کافی شاپ است.

یکی دیگر از راهها برای پیشرفت بیشتر در کار هزینه کردن برای آموزش دیدن باریستا است. این کار باعث بالا رفتن مهارت و دانش باریستا می شود. حتی می توانید شرایطی را فراهم کنید که باریستا بتواند از نزدیک از یک مزرعه قهوه و یا یک کارگاه رست قهوه بازدید کند. این کار هم باعث افزایش مهارت و دانش او خواهد شد و نهایتا باعث پیشرفت در کار خواهد شد. در واقع سود آن برای شما بسیار بیشتر از زیان مالی خواهد بود.

تبعیض قائل نشدن در میزان حقوق باریستا

یکی از نکات مهمی که یک صاحب کافی شاپ باید به آن دقت کند این است که به صورت غیر ارادی بین کسانی که به عنوان باریستا در کافی شاپ کار می کنند تبعیض قائل نشود. این تبعیض ها می تواند در جنسیت، سن، رنگ پوست، نژاد و یا موارد دیگر اتفاق بیفتد. این تبعیض ها می تواند به کار شما لطمه بزند. پس توصیه می کنیم حقوق افراد را بر اساس مهارت شان در نظر بگیرید.

خانم باریستا در کافی شاپ

برای سنجش مهارت باریستا می توانید با استفاده از یک سیستم امتیاز دهی و رتبه بندی میزان حقوق و دستمزد کارمندان را مشخص کنید. برای ارزیابی و امتیاز دادن باید فاکتورهای مهم در نظر گرفته شود.

جمع بندی

در این مقاله درباره کافی شاپ داران و میزان حقوق باریستا صحبت کردیم. فاکتورهای زیادی برای ارزیابی و سنجش دستمزد کسانی که در کافی شاپ ها کار می کنند وجود دارد. اما آن چه بسیار مهم است امروزه خرید قهوه و رفتن به کافی شاپ ها جزء روزمره زندگی بسیاری افراد شده است. پس هر چه باریستا ماهرتر و حرفه ای تر باشد میتواند قدرت بیشتری به یک کافی شاپ بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *