مقاله های قهوه

آموزش باریستا| نحوه بهره وری بیشتر از دوره آموزشی باریستا

آموزش باریستا

دروه آموزش باریستا مخصوص افرادی است که در یک کافی شاپ به عنوان کسی که انواع نوشیدنی مخصوصا قهوه را تهیه و سرو می کنند. امروزه افراد زیادی به شغل باریستا علاقمندند و تلاش زیادی در این زمینه انجام می دهند. با پیشرفت صنعت قهوه توجه به این شغل زیاد شد.

باریستا یک واژه ایتالیایی است و یک باریستا در تهیه و سرو قهوه مهارت زیادی دارد. برای داشتن مهارت کافی دوره های آموزشی وجود دارد. البته برای ماهر شدن در این کار علاوه بر دوره های آموزشی تجربه هم مهم است. باریستا می تواند با مهارت و کسب تجربه به موفقیت های زیادی در این زمینه دست یابد. حتی می تواند در مسابقات جهانی باریستا که هر ساله برگزار می شود شرکت کند.

آموزش باریستا

مزایای سرمایه گذاری در آموزش باریستا

در کافی شاپ ها باریستا مسئول سرو انواع نوشیدنی ها است اما به طور تخصصی قهوه و مخصوصا اسپرسو را تهیه و سرو می کند. باریستا باید اطلاعات کاملی درباره صنعت قهوه از جمله دانه های قهوه، منطقه و ارتفاع رشد دانه ها، میزان رست دانه ها و … بداند و مهارت لازم در عصاره گیری قهوه، روش های دم آوری قهوه و همینطور دستگاههای قهوه ساز، تجهیزات لازم برای تهیه قهوه و نگهداری از این ابزار و … را داشته باشد.

همان طور که اشاره شد یک باریستا برای ماهر شدن نیاز به آموزش و تجربه دارد. وقتی شما به عنوان صاحب کافی شاپ سرمایه گذاری لازم را برای آموزش فردی که به عنوان باریستا در کافه شما مشغول به کار است، انجام می دهید. در واقع یک سرمایه کذاری اساسی برای کافی شاپ خود انجام داده اید. زیرا آموزش دیدن مهارت فرد را چندین برابر می کند و در نتیجه می تواند قهوه را با بهترین کیفیت سرو کند.

یک باریستای حرفه ای قادر است طعم های بی نظیر نوشیدنی قهوه را مطابق با ذائقه مشتری تهیه کند. در عین حال با شناخت کافی درباره انواع قهوه می تواند مشتری زیادی را جذب کند و بیشترین بهره وری را برای کافی شاپ داشته باشد. پس می توان گفت سرمایه گذاری روی آموزش باعث بالا رفتن درآمد کافه می شود.

البته باریستا در یک کافه با یک تیم کار می کند و با آموزش دیدن علاوه بر مهارت به یک تعهد درونی می رسد که باعث انسجام در تیم و تعهد کارمندان نیز می شود.

مهارت هایی که باریستا در دوره آموزشی یاد می گیرد

در دوره های آموزشی که برای باریستا برگزار می شود مهارت های زیادی درباره صنعت قهوه آموزش داده می شود. آموزش هایی از قبیل انواع دانه های قهوه، منطقه و ارتفاع رشد دانه ها، استخراج طعم و عطر دانه های قهوه مختلف، میزان اسیدیته دانه ها، میزان و نحوه رست دانه ها، درجه آسیاب دانه ها و تاثیر آن بر طعم قهوه، نحوه عصاره گیری های مختلف، شیوه های دم آوری، کاپینگ قهوه و چیزهای دیگر هستند.

عده ای معتقدند برخی از این آموزش ها برای باریستا چندان ضروری نیست. به عنوان مثال آموزش درباره کاپینگ قهوه را بیشتر باید رسترها، تولید کنندگان قهوه و همینطور کسانی که خرید قهوه از دغدغه هایشان است باید بیاموزند. اما واقعیت این است که باریستا وقتی درباره کاپینگ قهوه (تست قهوه) آموزش می بیند طعم های مختلف قهوه را بهتر درک می کند و می تواند با دم آوری درست یک فنجان قهوه خوش طعم و عالی را تهیه و به مشتری عرضه کند.

سوال پرسیدن در دوره آموزش باریستا

دوره های آموزشی فرصتی مناسب برای به چالش کشیدن افراد است. البته کسی که در این دوره ها شرکت می کند باید جسارت لازم را داشته باشد تا هر مطلبی را که میشنود بدون فکر نپذیرد. منظور این نیست که به مربی و استادش دائم بحث کند. در مواقعی که ابهامی وجود دارد حتما درباره آن از مربی سوال بپرسد. در واقع شما با ذهن کنجکاو و پرسش از مربی می توانید درک بهتری از دوره آموزش باریستا داشته باشید.

مربیان حرفه ای اغلب کارآموزان را تشویق می کنند تا با آزمایش بر روی قهوه جواب سوالات خود را بیابند. این کار باعث می شود باریستا درک بهتری از طعم قهوه پیدا کند. در عین حال که به پاسخ سوال پی میبرد دانش خود را در این زمینه بالاتر می برد. از همه مهم تر تمرین کردن زیاد باعث بالا رفتن مهارت می شود.

متوقف نکردن آموزش بعد از پایان دوره آموزشی

کلاسهای آموزشی کمک زیادی به یادگیری و بالا رفتن مهارت باریستا می کند اما این به این معنی نیست که وقتی دروه تمام شد باریستا دیگر نیازی به یادگیری ندارد. در مرحله اول باریستا باید آموزش هایی را که دیده است به صورت عملی انجام دهد. پیشرفت صنعت قهوه به طور چشمگیری افزایش یافته است. در نتیجه باریستا باید دانش روز را در این زمینه بیاموزد و همیشه خود را بروز رسانی کند.

آموزش باریستا

برای موفقیت در شغل باریستا علاوه بر چیزهایی که اشاره شد یک باریستا باید سعی کند به کشورهای تولید کننده قهوه سفر کند. در کنار کشاورزان، تولید کنندگان، رسترها و تمام کسانی که با این صنعت ارتباط دارند قرار بگیرد. با این کار می تواند دانش خود را افزایش دهد و آموزشهای زیادی را فرا بگیرد. اغلب کسانی که در مسابقات جهانی باریستا قهرمان شدند و مقام کسب کردند آموزش ها و تجربیات زیادی را کسب کرده اند.

شرکت در دوره های آموزش باریستا و یادگیری زیاد باعث می شود که باریستا بتواند با مهارت کامل تر تمام مسئولیت هایی که در کافی شاپ بر عهده دارد به بهترین شکل انجام دهد. می تواند تیم خود را هماهنگ نگه دارد و به کارمندان دیگر هم آموزشهای لازم را بدهد. این همکاری گرم و صمیمی با مهارت یک باریستا حرفه ای مشتری زیادی را جذب می کند و بهره وری را به شدت بالا می برد.

جمع بندی

دوره های آموزش باریستا برای پیشرفت کردن در این شغل ضروری است. یک باریستا می تواند با دوره های آموزشی درست در دنیای بزرگ قهوه حرفی برای گفتن داشته باشد. مسئولیت باریستا در یک کافی شاپ خرید قهوه با کیفیت و عصاره گیری قهوه به بهترین شکل ممکن است. یک باریستای حرفه ای با انواع مختلف دانه های قهوه آشنایی دارد و بهترین عطر و طعم را از دل دانه های قهوه استخراج می کند.

شما میتوانید انواع قهوه ربوستا و عربیکا مانند خرید قهوه ربوستا 100 درصد، خرید قهوه عربیکا 100 درصد را از سایت فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

برای این که باریستا از آموزش هایی که دیده بیشترین بهره وری را داشته باشد باید در طول دوره آموزش با تمرین و سوال پرسیدن دانش خود را افزایش دهد. بعد از دوره آموزشی هم مرتبا در حال یادگیری دانش های جدید روز درباره قهوه باشد. با آموزش و تمرین مداوم تجربه های زیادی را به دست می آورد و می تواند به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *