مقاله های قهوه

پیمانه قهوه و هر آنچه باید درباره آن بدانید

پیمانه قهوه و دانه های قهوه و فنجان قهوه

پیمانه قهوه که اندازه مناسب قهوه را برای دم آوری نشان می دهد در تهیه قهوه بسیار مهم است. این وسیله ساده بسیار کاربردی می باشد و شاید بدون آن نتوان میزان مناسب برای تهیه یک فنجان قهوه را تشخیص داد. اگر اندازه قهوه مناسب نباشد روی طعم، کیفیت و بدنه قهوه تاثیر منفی زیادی خواهد داشت.

وقتی دستور تهیه قهوه را می بینیم به این اندازه و پیمانه اشاره می شود. پس کسانی که طرفدار قهوه هستند و به طور مداوم آن را تهیه می کنند باید اطلاعات کافی درباره اندازه مناسب قهوه داشته باشند.

در این مقاله این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.

پیمانه قهوه چیست؟

مفهوم اصطلاح “یک پیمانه” برای تهیه بسیاری از خوراکی ها استفاده می شود. اما اندازه و میزان آن کاملا مشخص نیست. وقتی درباره اندازه قهوه صحبت می کنیم باید اندازه پیمانه را مشخص کنیم.

وقتی برای خرید قهوه به یک فروشگاه قهوه می روید بعضی از بسته های قهوه یک پیمانه مخصوص دارند که می توانید از آن استفاده کنید.البته فقط بعضی برندها روی قهوه آن را قرار می دهند. جنس این پیمانه معمولا فلزی یا پلاستیک است. و شکل آن شبیه یک قاشق بزرگ است. اندازه و سایز این ابزار با هم متفاوت است.

از آنجا که برای فشرده سازی قهوه از دستگاه تمپر استفاده می کنند بعضی تولید کنندگان طوری پیمانه را طراحی می کنند که بتوان قهوه را در ته آن تمپ کرد. حال مسئله این است هنگام خرید قهوه روی آن این پیمانه وجود دارد؟

پیمانه قهوه و دانه های قهوه

در صورتی که پاکت قهوه ای که خرید می کنید حاوی پیمانه مخصوص باشد، به راحتی می توانید میزان قهوه مورد نیاز را برای تهیه یک فنجان قهوه اندازه گیری کنید. چون معمولا دستور دقیق اندازه و تهیه قهوه روی پاکت درج می شود. پس معمولا مشکلی برای تهیه یک فنجان قهوه خوش طعم با غلظت مناسب پیدا نمی کنید. در واقع مشکل زمانی بوجود می آید که در دستور تهیه قهوه از پیمانه استفاده شده است اما روی بسته قهوه پیمانه وجود ندارد. بنابراین در چنین شرایطی میزان استفاده قهوه مناسب حدود هفت گرم یا دو قاشق غذاخوری خواهد بود.

محاسبه میزان پیمانه قهوه

اندازه استاندارد برای تهیه قهوه معمولا چیزی بین 5 تا 10 گرم است. اغلب باریستاهای حرفه ای از ترازو برای اندازه گیری دقیق میزان قهوه استفاده می کنند. با این کار می توانند به طور دقیق غلظت و بدنه و بافت قهوه را کنترل کنند. در نتیجه طعم قهوه بسیار مطبوع و دلنشین خواهد شد.

البته اگر شما ترازو در اختیار ندارید می توانید از قاشق غذاخوری برای اندازه گیری میزان مناسب قهوه استفاده کنید. معمولا دو قاشق غذاخوری پودر قهوه برای تهیه یک فنجان آن مناسب است. البته بهتر است سرپر یا سرخالی بودن آن را امتحان کنید تا متوجه طعم دلخواه مطابق با ذائقه تان بشوید. شما با تجربه کردن می توانید میزان دقیق قهوه ای که باید استفاده کنید را به دست آورید. البته دقت کنید که این اندازه را به خاطر بسپارید.

درک مقدار پیمانه

برای دم آوری قهوه باید از میزان مناسب آب و قهوه استفاده کرد. اگر این میزان برای هر کدام از آب یا قهوه درست نباشد روی طعم قهوه تاثیر زیادی می گذارد. اگر میزان آب به اندازه درست نباشد و بیشتر از حد مناسب باشد قهوه رقیق و بی مزه خواهد شد. و اگر میزان آن کم باشد قهوه غلیظ تر و طعم تند تری خواهد داشت. همینطور میزان قهوه و اندازه مناسب آن هم بسیار مهم است. درست است که میزان دو قاشق غذاخوری قهوه مناسب تشخیص داده شده است. اما برای آن هم باید آزمون و خطا انجام داد تا به اندازه دقیق و مناسب رسید.

استفاده از پیمانه هم چندان جالب نیست و معمولا باید میزان مناسب قهوه را با تجربه چند بار استفاده بدست آورد. به همین دلایل باریستاها و اغلب کسانی که به طور حرفه ای در زمینه قهوه کار می کنند برای رسیدن به یک فنجان قهوه عالی و خوش طعم با بدنه مناسب از یک ترازو برای اندازه گیری دقیق استفاده می کنند.

از آنجا که اندازه دقیق آب و پودر قهوه در تهیه یک فنجان قهوه بسیار مهم است در صورتی که پیمانه مناسب آن را در اختیار ندارید توصیه می کنیم از یک ترازوی گرمی مناسب برای اندازه گیری دقیق میزان آب و قهوه استفاده کنید.

پیمانه و دانه های قهوه و ترازو

دقت کنید وقتی میزان دقیق اندازه های آب و قهوه را پیدا کردید حتما آن را یادداشت کنید. با ثبت این اعداد می توانید آن را همیشه برای خود استفاده کنید و در اختیار دیگران هم قرار دهید.

جمع بندی

وقتی صحبت از پیمانه قهوه می شود و یا در دستور تهیه قهوه از این واژه استفاده می شود. منظور میزان مناسب پودر قهوه و آب مورد نیاز برای تهیه یک فنجان قهوه با کیفیت و غلظت مناسب است. هر چند در دستور تهیه اغلب مواد از پیمانه استفاده می شود اما برای تهیه قهوه بهتر است میزان گرم مناسب را با استفاده از ترازو به طور دقیق محاسبه کرد. در این صورت به راحتی می توانید کیفیت یک فنجان قهوه را ارزیابی کرده و به اعداد و ارقام دقیق برای تهیه یک فنجان قهوه بی نقص برسید.

بهتر است بعد از پیدا کردن اعداد و ارقام مناسب آنها را یادداشت کنید تا بتوانید برای دفعات بعدی از آنها استفاده کنید. همچنین می توانید این اعداد و ارقام ثبت شده را در اختیار دیگران قرار دهید.

کسانی که به قهوه علاقه دارند و این نوشیدنی پرطرفدار جزئی از زندگی آنها است. باید بدانند که در صنعت قهوه مطالب، نکات، واژه ها و اطلاعات زیادی وجود دارد که هر چه بیشتر درباره آن بدانید بهتر می توانید این نوشیدنی جذاب را درک کنید. پس توصیه می کنیم در این راه از کوچکترین نکات هم به راحتی نگذرید و تلاش کنید درباره آنها اطلاعاتی را به دست آورید.

شما می‌توانید بهترین نوع قهوه ربوستا و عربیکا با درصدهای متفاوت مانند خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 80 درصد، خرید دانه و پودر قهوه ربوستا 80 درصد، خرید پودر چای ماسالا و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *