مقاله های قهوه

چای کوهی اولانگ با ارزش ترین چای در تایوان

گیاه چای و چای اولانگ و فنجان چای

چای کوهی اولانگ در ارتفاعات تایوان کشت و پرورش می یابد. برگ گیاه کاملیا سنسیس (Camellia sinensis) بعد از فرآوری به این چای تبدیل می شود. در واقع این چای با چای سبز و سیاه تفاوتی از نظر گیاه ندارند.

در خیابان های تایوان چایخانه هایی وجود دارد که انواع چای سبز، چای سیاه، چای حبابی (بوبا) و … را سرو می کنند. مردم تایوان بر اساس سن و ذائقه خود انواع چای را مصرف می کنند. به عنوان مثال اغلب نوجوانان به چای بوبا علاقمندند. اما کسانی که به طور حرفه ای چای می نوشند چای اولانگ جزو انتخاب اول آنها است.

در زبان چینی اولانگ به معنی اژدها و نماد خوش یمنی است. و این نام را به دلیل فواید زیادی که این چای دارد روی آن قرار داده اند.

چای اولانگ چیست؟

کسانی که به قهوه علاقمندند و در صنعت قهوه فعالیت می کنند به دنبال منشا قهوه هستند تا اطلاعاتی درباره کیفیت و طعم دانه های قهوه پیدا کنند. به طور مثال وقتی از قهوه برزیلی با طعم شکلات صحبت می شود و یا از قهوه اتیوپی با طعم میوه ای حرف می زنیم می توانیم درباره خاستگاه قهوه و عطر و طعم دانه های قهوه در آن منطقه را ارزیابی کنیم.

قوری و یک فنجان چای و چای اولانگ

در مورد چای باید گفت که تفاوتی بین انواع چای ها (سفید، سیاه، سبز، …) از نظر گیاه وجود ندارد و آنچه انواع چای را از یکدیگر متمایز می کند نحوه فرآوری و اکسیداسیون برگ های گیاه چای است. در این فرآوری برگ گیاه چای بلافاصله بعد از برداشت در معرض اکسیژن قرار می گیرد. اکسیژن باعث می شود این برگ ها پژمرده تر و تیره تر شوند. در عین حال عطر و طعم آنها افزایش می یابد.

فرآیند اکسیداسیون چای را می توان با روشهای زیادی افزایش یا کاهش داد. این مدت زمانی که در فرآیند اکسیداسیون اتفاق می اُفتد باعث تفاوت بین انواع چای می شود. به عنوان مثال چای سفید و سبز راحتتر فرایند اکسیداسیون در آنها اتفاق می اُفتد و چای سیاه و قرمز با شدت زیادی فرآوری می شوند. فرآوری چای کوهی اولانگ بین این دو اتفاق می اُفتد و این فرایند باعث عطر و طعم بی نظیر آن می شود.

نظارت دقیق بر فرآیند چای اولانگ باعث می شود رنگ آن طلایی، قهوه ای و عطر آن بسیار بی نظیر و متمایز باشد.

ارتفاعات تایوان محدوده بی همتا چای اولانگ

شرایط آب و هوایی در مناطق خاص جغرافیایی همانطور که باعث ایجاد طعم های خاص و منحصربفرد برای قهوه می شود در مورد گیاهان چای هم همینطور است. مزارع چای در محدوده های متفاوت جغرافیایی با آب و هوای متفاوت طعم های خاص و منحصربفردی تولید می کند.

چای کوهی اولانگ در کشورهایی مانند تایلند و ویتنام کشت می شود اما کشور تایوان خاستگاه اصلی این چای است. کشور تایوان کوهستانی است و ارتفاعات تایوان و کوههای این کشور محل مناسبی برای رشد و پرورش چای اولانگ است.

این چای در ارتفاع بیش از 1000 متر از سطح دریا رشد می کند. کشور تایوان بارندگی زیادی دارد و اغلب مزارع گیاه چای به طور طبیعی مرطوب هستند. وقتی ارتفاعات تایوان پر از مه است این مه آسیبی به برگ های چای نمی زند تا آنها به صورت دستی چیده شوند.

ویژگی مهم چای اولانگ طعم و عطر خاص، پیچیده و منحصربفرد آن است که باعث معروفیت و شناخته شدن آن است. این چای چون به مقدار محدود عرضه می شود و طعم و عطر بی نظیری دارد قیمت تقریبا بالایی دارد. اما باید گفت این محصول خاص و بی نظیر ارزش خرید دارد.

برای نوشیدن یک فنجان قهوه دلچسب باید ابتدا قهوه‌‌های ربوستا و عربیکا با درصدهای مختلف مانند خرید قهوه ربوستا 80 درصد و خرید قهوه عربیکا 80 درصد را باکیفیت بالا تهیه کنید.

شیوه سنتی نوشیدن چای اولانگ در تایوان

کشور تایوان برای تهیه و سرو چای کوهی اولانگ از یک شیوه سنتی و خاص طبعیت می کند. ترجیحا از قوری های سفالی بدون لعاب برای تهیه آن استفاده می کنند. برای تهیه چای اولانگ قوری، فنجان، سینی و لوازم جانبی مخصوص آن استفاده می شود.

برای دم آوری چای کوهی اولانگ مقداری از چای خشک آن را داخل قوری می ریزیم. سپس مقداری آب داغ را روی برگ های چای داخل قوری می ریزیم و آب داغ را دور می ریزیم. با این کار تمام گرد و غبار و آلودگی هایی که برگ های چای دارند از بین می رود. دوباره آب داغ را روی چای می ریزیم و اجازه می دهیم دم بکشد و عطر و طعم آن بیرون بیاید. طعم چای وقتی از گرد و غبار و آلودگی پاک می شود بسیار بی نظیر و عالی خواهد شد.

سنت نوشیدن چای در کشور تایوان یک هنر واقعی است. در واقع مردم تایوان برای چای کوهی اولانگ وقت زیادی را صرف می کنند. آن را دم آوری می کنند و در فنجان های مخصوص سرو می کنند و طعم و مزه آن را می چشند.

فرآوری چای اولانگ به صورت دستی

برای فرآوری چای کوهی اولانگ باید ابتدا برگ های گیاه را با دست چید. سپس آنها را برای خشک شدن اولیه در معرض نور خورشید قرار می دهیم. آنها را به طور یکنواخت مقابل نور خورشید پهن می کنیم و مدام جابه جا می کنیم تا به صورت یکنواخت خشک شوند.

مرحله اکسیداسیون برگ های چای باید به حدود 70 درصد برسد. در شروع مراحل اکسیداسیون سطح برگ گیاه چای زرد رنگ و نوک برگ قرمز رنگ می شود. البته افراد حرفه ای از روی رنگ برگ ها متوجه می شوند که اکسیداسیون آنها به 70 درصد رسیده است.

وقتی برگ های چای به این حد از اکسیداسیون رسیدند باید با یک روش خاص آنها را حرارت داد تا اکسیداسیون متوقف شود. در این حالت چای اولانگ برای دم آوری و مصرف آماده است.

میزان اکسیداسیون چای اولانگ باید تقریبا بین چای سبز و چای سیاه باشد. هر چند اکسیداسیون بین 12 تا 90 درصد هم باعث فرآوری این چای می شود و بیشترین کتگوری را در بین انواع چای دارد.

قوری و دو فنجان چای و چای اولانگ

فواید چای اولانگ

چای کوهی اولانگ فواید بسیار زیادی دارد. این چای باعث کاهش وزن، کاهش فشار خون و کاهش قند خون و تنظیم آن می شود. چای اولانگ کیفیت خواب را بهبود می بخشد و برای میکروبیودرم روده مفید است. این چای باعث کاهش التهاب عروق و کلسترول خون می شود. از سرطان سینه جلوگیری می کند و باعث سلامت مغز می شود. باعث استحکام استخوان ها و افزایش هوشیاری می شود.

جمع بندی

چای کوهی اولانگ بسیار با ارزش و پرخاصیت است. باید چای اولانگ را در جای خشک و خنک نگهداری کرد. بهتر است آن را در بسته هایی نگهداری کرد که چای از نور، هوا و رطوبت در امان باشد. دقت کنید آن را در کنار مواد غذایی که عطر و طعم زیادی دارند نگهداری نکنید و چای را حداکثر ظرف مدت یکسال مصرف کنید.

شما می توانید انواع قهوه با کیفیت را از فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *