مقاله های قهوه

چربی های قهوه را بشناسید

یک فنجان قهوه و دانه های قهوه

طبق مطالعات و تحقیقات چربی های قهوه انواع مختلفی دارند. این روغن ها به صورت کلسترول و چربی وجود داشته و در دانه های سبز قهوه بیشتر است. البته میزان برشته شدن دانه ها و روش های دم آوری قهوه بر میزان چربی قهوه نهایی تاثیر زیادی دارد.

به طور کلی چربی های موجود در قهوه شامل سه گروه اصلی تری گلیسیرید (Triglycerides)، توکوفرول (Tocopherols) و استرول (Sterols) هستند که از ترکیب آنها چربی قهوه به وجود می آید. این چربی ها در روغن های جامد گیاهی وجود دارد. دیترپینس (diterpenes) در واقع همان چربی قهوه است.

در صنعت قهوه دو نوع قهوه عربیکا و قهوه ربوستا در جاهای مختلف جهان کشت می شود. هر کدام از این قهوه ها چربی هایی دارند که میزان آن با توجه به درجه رست دانه ها، نحوه دم آوری قهوه و حتی روش ذخیره و نگهداری آنها متفاوت است. در این مقاله به موضوعات بالا می پردازیم.

آیا چربی در قهوه وجود دارد؟

همانطور که گفته شد دو نوع اصلی قهوه یعنی عربیکا و ربوستا در جهان وجود دارد. میزان چربی یا روغن موجود در این دانه ها با هم متفاوت است و بین 7 درصد تا 17 درصد متغیر است. قهوه عربیکا حدود 15 درصد و قهوه ربوستا حدود 10 درصد چربی دارند. البته میزان زیادی از روغن قهوه درون دانه های آن قرار دارد و درصد کمی در لایه خارجی وجود دارد. نوع روغن قهوه ترکیب تری گلیسیرید با دیگر اسیدهای چرب است.

یک فنجان قهوه و وچربی و دانه های قهوه

تاثیرات رست دانه های قهوه و نحوه ذخیره کردن آنها روی روغن قهوه

رست دانه های قهوه تاثیر زیادی در میزان چربی موجود در آن دارد. هر دو نوع قهوه عربیکا و ربوستا در فرایند رست دانه ها میزان اسیدهای چرب ترانس آنها افزایش می یابد. هر چه میزان برشته شدن دانه ها بیشتر شود روغن آن ها بیرون آمده و قهوه نهایی میزان روغن کمتری دارد.

سطح چربی در دانه های سبز با رست شدن کاهش می یابد. چون در فرایند رست حرارت زیادی در دستگاه رستر وجود دارد. هر چه میزان رست دانه ها بیشتر باشد و رنگ آن ها تیره تر شود روغن آنها کمتر می شود.

زمان ذخیره و نگهداری دانه های سبز هم می تواند بر سطح چربی آنها تاثیر داشته باشد. هر چه قدر دانه های سبز قهوه زمان بیشتری در انبار بمانند سطح چربی آنها افزایش می یابد. این موضوع طبق تحقیقی که در یک منطقه کشت قهوه در برزیل صورت گرفت اثبات شد. در این منطقه قهوه هایی که تازه بودند در هر یک کیلوگرم حدود یک گرم اسید چرب آزاد وجود داشت. اما این آزمایش در دانه های سبزی که 10 سال قبل ذخیره شده بودند حدود 30 گرم اسیدهای چرب را نشان داد.

وجود کلسترول در قهوه

روغن های موجود در قهوه از انواع مختلف چربی هایی شامل کلسترول، دیترپنس، کافستول و کووُل می باشند. چربی کافستول بر روی سوخت و ساز بدن تاثیر گذاشته و کلسترول خون را تنظیم می کند. البته بر فشار خون هم تاثیر زیادی دارد. در واقع کلسترول بسیار مهم است. انواع مختلف روغن های قهوه حاوی کافئین یا بدون کافئین هستند.

کلسترول موجود در قهوه می تواند استرول های خنثی و اسیدهای صفراوی را کاهش می دهد. بنابراین سطح کلسترول خون در بدن بعد از مصرف قهوه افزایش می یابد. این موضوع به دلیل وجود چربی کافستول است.

کلسترول یکی از چربی هایی است که در بدن ما وجود دارد. کبد انسان به میزان زیادی از کلسترول مورد نیاز بدن ( حدود 75 درصد) را تامین می کند. باقیمانده نیاز بدن باید از طریق مواد خوراکی تامین شود. اگر میزان مورد نیاز کلسترول بدن به هر دلیلی تامین نشود باعث مختل شدن سوخت و ساز بدن و مشکل در غشا سلولی می شود. البته دقت کنید میزان زیاد کلسترول می تواند برای بدن به شدت مضر باشد. همچنین کلسترول کمک می کند که تستسترون، استروژن و ویتامین د در بدن تولید شود.

تاثیرات قهوه بر چربی سوزی

قهوه حاوی کافئین است. میزان کافئین موجود در قهوه بسیار زیاد است. کافئین کالری پایینی دارد و در عین حال باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود. همچنین متابولیسم بدن را نیز افزایش می دهد. به همین دلیل مصرف قهوه قبل از فعالیت های ورزشی باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و در نتیجه سبب چربی سوزی در بدن خواهد شد.

فنجان قهوه و چربی سوزی

قهوه برای تولید انرژی از چربی به جای گلیکوژن استفاده می کند. کافئین عملکرد مغز را افزایش می دهد. سطح انرژی بدن را افزایش داده و باعث رفع خستگی می شود. در عین حال نوشیدن قهوه باعث بهبود گردش خون می شود. بنابراین یک فنجان قهوه قبل از ورزش زمان فعالیت ورزشی را طولانی تر می کند.

تاثیر روش دم آوری بر روی چربی در قهوه

روش های متفاوت دم آوری قهوه بر روی چربی های قهوه تاثیر گذارند. هر چه در روش دم آوری قهوه تماس قهوه با آب داغ طولانی تر باشد چربی آن بیشتر خواهد بود. روش های دم آوری قهوه که بیشترین میزان کافستول را دارند عبارتند از قهوه بویل، قهوه ترک، فرنچ پرس و موکاپات.

البته در رست لایت بیشترین میزان کافستول مربوط به روش های دم آوری فرنچ پرس و بویل می باشد. و در رست های دارک بیشترین میزان کلسترول مربوط به روش های دم آوری موکاپات و قهوه ترک است.

اما در بعضی روش های دم آوری مانند V60، کمکس، ترینیتی و اسپرسو به دلیل زمان کوتاه تماس قهوه با آب میزان کافستول کم می باشد.

فواید و مضرات نوشیدن قهوه چیست؟

کافئین سطح انرژی بدن را افزایش داده و باعث کم خوابی می شود. همچنین برای سلامتی بدن بسیار مفید است. در عین حال مصرف بیش از حد قهوه باعث اضطراب، سر درد، درد معده و بی خوابی می شود. امروزه کلسترول موجود در قهوه بسیار مورد توجه است. قهوه می تواند باعث پوکی استخوان در خانم ها بعد از زایمان شود.

جمع بندی

چربی های قهوه در دانه های سبز بیشتر هستند. هر چند میزان رست دانه ها و شرایط نگهداری آنها می تواند میزان چربی را کاهش دهد اما توصیه می کنیم در صورت داشتن بیماری هایی مانند دیابت، کلسترول و یا بیماری های قلبی حتما در مورد مصرف قهوه با پزشک خود مشورت کنید.

برای اینکه بتوانید قهوه ربوستا و عربیکا با کیفیت بالا و خوش طعم را مانند خرید قهوه ربوستا 70 درصد، خرید قهوه عربیکا 80 درصد و… را تهیه نمایید میتوانید به وب سایت فروشگاه قهوه کویز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *