مقاله های قهوه

قهوه خوب و چند حقیقت که فقط معتادان به آن درک می کنند

یک فنجان قهوه و دانه های قهوه

قهوه جزو پرطرفدارترین نوشیدنی های بدون الکل در دنیاست. معمولا طرفداران واقعی قهوه درک بیشتری از این نوشیدنی دارند و دلایل قابل قبولی برای آسیاب کردن قهوه و دم کردن آن برای داشتن یک قهوه بی عیب و نقص دارند. وچون تکنیک های مختلف برای داشتن یک قهوه خوب را می دانند از خوردن آن لذت بیشتری می برند و در واقع به نوشیدن قهوه اعتیاد پیدا می کنند.

فنجان قهوه و دانه های قهوه وقهوه آسیاب شده داخل قاشق

در این مقاله به چند حقیقت درباره قهوه که فقط معتادان به آن درک می کنند می پردازیم.

اهمیت یک آسیاب قهوه خوب

آسیاب کردن قهوه یکی از مهمترین نکات برای داشتن یک فنجان قهوه خوش عطر و تازه با روغن های ضروری است.

مهمترین ویژگی یک آسیاب خوب این است که دانه های قهوه را از درشت تا ریز و کاملا پودر شده آسیاب کند و بتوان انواع قهوه را با وسایل مختلف مانند فرنچ پرس یا دستگاه اسپرسو به بهترین صورت ممکن درست کرده و از خوردن آن لذت برد.

معمولا طرفداران قهوه که این نوشیدنی لذت بخش جزئی از زندگی آن هاست یک آسیاب خوب مانند آسیاب های دندانه ای (Burr Grinder) در آشپزخانه منزل یا محل کار خود دارند و با استفاده از آن می توانند فنجان قهوه مورد علاقه خود را با کنترل کردن اندازه ذرات آسیاب شده قهوه به راحتی دم کرده و از خوردن آن لذت ببرند.

دم کردن قهوه با کیفیت مانند یک باریستا، هنر است

درست کردن یک قهوه با کیفیت مانند یک باریستای حرفه ای تکنیک های خاصی دارد که باید به آن ها توجه کرد.

برای داشتن یک قهوه با عطر و طعم عالی باید هم قهوه را درست انتخاب کرد و هم از ابزار مناسبی استفاده کرد.

ابزارهای زیادی مانند (کمکس، فرنچ پرس، pour-over، قهوه جوش، دستگاه قهوه ساز) وجود دارند که هر کدام به یک روش خاص قهوه را دم می کنند. شناخت عملکرد هر کدام از آن ها می تواند تاثیر زیادی در دم کردن یک قهوه با کیفیت داشته باشد.

از نکات دیگر درست کردن این نوشیدنی لذت بخش می توان به نسبت درست آب و قهوه اشاره کرد. همچنین تنظیم درجه حرارت و قدرت قهوه هم بسیار ضروری است.

برای داشتن یک قهوه خوش عطر و طعم باید تمام نکات دم کردن این نوشیدنی خوشمزه رعایت شود.

بهترین زمان نوشیدن قهوه صبح است

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه صبح بعد از بیدار شدن از خواب است. شما با نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح ذهن خود را برای یک روز کاری مفید آماده تر می کنید و این موضوع باعث می شود عملکرد شما در طول روز بهتر شده و راندمان کاری شما بالاتر برود.

به همین دلیل یک سری دستگاه قهوه ساز اتوماتیک ساخته شده است که این قابلیت را دارند که هر روز صبح قبل از بیدار شدن شما از خواب قهوه را دم می کنند.

بعضی از دستگاهها هم در مدت زمان بسیار کوتاهی حدود 2 دقیقه یک قهوه مطبوع را برای شما آماده می کنند.

شما با استفاده از این دستگاههای قهوه ساز می توانید هر روز صبح یک فنجان قهوه خوش عطر داشته باشید و از خوردن آن لذت ببرید.

اهمیت خرید دانه های قهوه ی کامل

برای داشتن یک قهوه خوش عطر و طعم بهتر است به جای خرید قهوه آسیاب شده آن را به صورت دانه ای کامل خریداری کنید. چون اگر قهوه بعد از تفت دادن و آسیاب شدن به مدت طولانی نگهداری شود دیگر طعم و مزه ی اولیه را ندارد.

همانطور که می دانید کیفیت و طعم این نوشیدنی بستگی به کیفیت قهوه ای دارد که استفاده می کنید.

طرفداران قهوه معمولا آن را به صورت دانه ای کامل تهیه می کنند و قبل از آسیاب کردن در بسته بندی مخصوصی نگهداری می کنند که در معرض نور و گرما قرار نگیرد و کیفیت آن کم نشود.

بعد از آسیاب کردن قهوه در مدت زمان کوتاهی آن را مصرف می کنند تا قهوه تازگی و کیفیت خود را داشته باشد.

دانه های قهوه داخل فنجان

مزیت های کافئین موجود در قهوه

قهوه از مواد کافئین دار است. کافئین فواید زیادی دارد. البته مضراتی هم دارد که معمولا طرفداران این نوشیدنی به آن واقف هستند.

کافئین تولید آدنوزین در مغز را کنترل می کند و به همین دلیل مغز تحریک شده و می تواند هنگام بروز مشکلات بهترین راهکارها را ارائه دهد.

همچنین کافئین خطر بیماری های خاص را کم میکند، از بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 و بعضی سرطان ها جلوگیری می کند.

در عین حال کافئین باعث می شود شخص ساعت های طولانی بیدار بماند و این موضوع برای کسانی که نیاز دارند ساعت های زیادی بیدار بمانند و کارهایشان را انجام بدهند مفید است.

هنگام دم کردن قهوه به این نکات توجه کنید

برای دم کردن قهوه توجه به یک سری نکات ضروری است.

  • اولین نکته این است که مقدار قهوه را به میزان مناسب استفاده کنید کم یا زیاد بودن مقدار قهوه روی طعم و مزه آن تاثیر می گذارد.
  • حتی الامکان از آب تصفیه شده به جای آب لوله کشی استفاده کنید تا قهوه بهتری داشته باشید.
  • هرگز قهوه آسیاب شده را در فریزر نگهداری نکنید چون باعث می شود مرطوب شده و کیفیت آن پایین بیاید.
  • هنگام آسیاب کردن قهوه اندازه آن را مناسب انتخاب کنید تا یک قهوه خوش طعم و عالی داشته باشید.

رعایت این نکات باعث می شود که یک فنجان قهوه تازه و باکیفیت با عطر و طعم مطبوع داشته باشید و از خوردن آن لذت ببرید.

استفاده مکرر از سرویس بهداشتی

یکی از خواص قهوه ادرار آور بودن آن است. نوشیدن قهوه باعث می شود که شما مجبور باشید مکرر به سرویس بهداشتی مراجعه کنید. واین مسئله باعث کم شدن آب بدن بعد از نوشیدن قهوه می شود.

پس اگر زیاد قهوه می نوشید باید به طور مداوم به سرویس بهداشتی بروید. البته طرفداران قهوه معتقدند این موضوع برنامه رفتن آنها به سرویس بهداشتی را تنظیم می کند و با این مسئله بسیار موافق هستند.

سخن آخر

برای نوشیدن یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم نکات زیادی وجود دارد. معمولا طرفداران این نوشیدنی به دلیل استفاده زیاد این نکات را بهتر درک می کنند. شما هم اگر دوست دارید یک قهوه با کیفیت و عطر و طعم مطبوع داشته باشید با رعایت نکات گفته شده در این مقاله می توانید به آن دست پیدا کنید.

همانطور که گفته شد خرید قهوه باکیفیت، تاثیر بسیار مهمی در طعم قهوه شما دارد برای خرید قهوه‌های ربوستا و عربیکا با درصدهای گوناگون مانند خرید قهوه ربوستا 60 درصد، خرید قهوه عربیکا 70 درصد ، خرید پودر قهوه سبز، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک، خرید پودر قهوه فوری گلد، خرید پودر قهوه فوری کلاسیک و… میتوانید به فروشگاه قهوه کویز مراجعه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *