مقاله های قهوه

کافه اوله (Café au lait) چیست؟

یک فنجان کافه اوله و کروسان

کافه اوله (Café au lait) یک نوع شیر قهوه در فرانسه است. این قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های قهوه در کشور فرانسه می باشد. این قهوه به دلیل طعم خاص، دلچسب و فوق العاده ای که دارد خیلی زود در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرد.

شیر قهوه فرانسه طعم ملایم داشته و یک نوشیدنی عالی برای صبح بعد از صبحانه و بعد از ظهر به عنوان عصرانه می باشد. عده ای آن را به عنوان دسر مصرف می کنند. تهیه قهوه در منزل بسیار راحت بوده اما باید به نکات ظریف آن دقت کرد.

قهوه اوله در کشورهای مختلف با نام های مختلف شناخته می شود. به عنوان مثال در اسپانیا به نام کن لچه (con leche) و در آلمان به نام ملیچ کافی (milchkaffee) شناخته می شود.

یک فنجان کافه اوله و کروسان

تفاوت کافه اوله و کافه لاته

قهوه اوله و کافه لاته دو نوع قهوه متفاوت هستند. بعضی این دو را به اشتباه یکی می دانند. در این قسمت تفاوت های این نوشیدنی ها را ذکر می کنیم.

  • قهوه استفاده شده در قهوه اوله از نوع فیلتر دریپ به همراه شیر داغ و مقدار کمی فوم شیر است. اما تهیه کافه لاته با قهوه اسپرسو و شیر داغ و فوم زیاد است.
  • در شیر قهوه فرانسه نسبت شیر به قهوه یکسان است. یعنی به همان نسبت که از قهوه استفاده می کنید به همان اندازه از شیر استفاده کنید. کافه لاته یک شیر قهوه ایتالیایی است که میزان قهوه یک سوم شیر است.
  • طعم کافه لاته به دلیل استفاده از قهوه اسپرسو بسیار قوی تر از قهوه اوله است هر چند میزان شیر در آن بیشتر است. طعم شیر قهوه فرانسه به دلیل استفاده از قهوه دریپ بسیار ملایم است.

مهمترین تفاوت این نوشیدنی ها در واقع نوع قهوه استفاده شده در آنهاست که باعث ایجاد طعم های کاملا متفاوت در آنها می شود.

قهوه مناسب در تهیه کافه اوله

شیر قهوه فرانسه چون میزان شیر و قهوه تقریبا یکسان است باید طعم قهوه قوی باشد تا وقتی با شیر ترکیب شد طعم شیر غالب نباشد. بهترین قهوه دانه هایی با رست دارک هستند که رنگ آنها تیره تر و طعم آنها تلخ تر است.

البته قهوه اسپرسو طعم قوی و تلخی زیادی دارد اما در قهوه اوله از آن استفاده نمی شود. چون در این صورت نوشیدنی کافه لاته خواهد بود.

اگر از دستگاه قهوه ساز برای تهیه قهوه در شیر قهوه فرانسه استفاده می کنید بهتر است میزان قهوه را دو برابر آب در نظر بگیرید. در این صورت طعم قهوه قوی تر خواهد شد. اگر برای تهیه قهوه در این نوشیدنی از فرنچ پرس استفاده می کنید باز هم میزان قهوه را بیشتر کنید تا طعم قوی تری به دست آورید. البته اگر بعد از دم آوری قهوه در فرنچ پرس مدتی صبر کنید طعم قهوه قوی تر و تلخ تر می شود.

طرز تهیه کافه اوله

مواد لازم برای تهیه قهوه اوله همانطور که اشاره شد شیر گرم، قهوه داغ و مقدار کمی فوم شیر است.

برای تهیه این نوشیدنی ابتدا وسایل مورد نیاز برای تهیه آن را آماده کنید. در مرحله اول باید با استفاده از دستگاه قهوه ساز یا فرنچ پرس قهوه را آماده کنید.

هم زمان با قهوه شیر هم باید داغ شود. دقت کنید شیر نباید بجوشد. دمای آن باید بین 85 درجه تا 100 درجه باشد.

وقتی شیر داغ و قهوه آماده شد آنها را با هم و به طور مساوی داخل فنجان بریزید. و با یک قاشق کوچک به آرامی هم بزنید تا کاملا مخلوط شود.

مقداری فوم شیر هم زمان با قهوه و شیر تهیه کنید. بلافاصله بعد از ریختن شیر و قهوه داخل فتجان و ترکیب آنها با هم روی نوشیدنی بریزید.

اگر مایل به شیرین تر بودن این قهوه هستید از مقدار کمی شکر قهوه ای استفاده کنید. می توانید روی قهوه اوله را با پودر دارچین تزیین کنید.

چند نکته درباره کافه اوله

شیر در تهیه شیر قهوه فرانسه باید فقط داغ شود و نباید تا حد امکان کف کند. می توانید شیر را به آرامی گرم کنید یا از نازل دستگاه اسپرسو برای گرم کردن استفاده کنید. این قهوه به طور معمول فوم ندارد. بهتر است زمان حرارت دادن شیر در آخر با یک قاشق آن را به آرامی و به صورت دورانی هم بزنید. این کار باعث می شود شیر کف نکند و فقط کمی حباب برند. حباب باعث بهتر شدن طعم نوشیدنی می شود.

بهتر است شیر و قهوه را هم زمان به فنجان اضافه کنید تا کمتر کف کند.

میزان شیر و قهوه را یکسان و به نسبت مساوی در این قهوه ترکیب می کنند. اما شما می توانید میزان شیر را بر طبق ذائقه خود کم یا زیاد کنید. کم کردن شیر طعم قهوه را قوی تر و زیاد کردن آن طعم قهوه را سبک تر می شود.

یک فنجان کافه اوله

در فرانسه کافه اوله را در فنجان سرامیکی سرو می کنند. اما در ایتالیا کافه لاته را معمولا در لیوان های بلند سرو می کنند. اغلب فرانسوی ها آن را با شکر و شیرین تر میل می کنند.

تهیه قهوه اوله در آمریکا و اروپا تفاوت چندانی ندارد. در آمریکا شیر را در یک شیرجوش و روی حرارت گرم می کنند. اما در اروپا گرم شدن شیر توسط دستگاه قهوه ساز صورت می گیرد.

می توانید به شیر قهوه فرانسه کمی شکلات و یا وانیل اضافه کنید. اگر وانیل اضافه می کنید آن را به شیر افزوده و به مدت کوتاه روی حرارت قرار دهید.

جمع بندی

کافه اوله یک نوشیدنی قهوه معروف در فرانسه است که از ترکیب شیر و قهوه به میزان یکسان تهیه می شود. البته نوشیدنی های قهوه دیگری مانند لاته و کاپوچینو وجود دارند که با شیر و قهوه تهیه می شوند. اما قهوه استفاده شده در آنها اسپرسو است و میزان شیر و فوم شیر نسبت به قهوه با هم تفاوت دارد.

شما می توانید برای تهیه قهوه اوله، خرید دانه و پودر قهوه ربوستا 70 درصد، خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 70 درصد و خرید پودر کاپوچینو از فروشگاه قهوه کویز قهوه را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *