مقاله های قهوه

کافه سودا (Caphe Suada) قهوه یخی سنتی ویتنام

دو لیوان کافه سودا در ویتنام

کافه سودا یک نوشیدنی قهوه بسیار غلیظ به صورت دریپ کافی است که با یخ مخلوط می شود. این قهوه یخی یک نوع قهوه سنتی مخصوص کشور ویتنام است و در این کشور بسیار محبوبیت دارد. وقتی این قهوه غلیظ دم کشید آن را با یخ مخلوط می کنند و صبر می کنند تا یخ درون قهوه آب شود.

قهوه سرد ویتنامی طعم بسیار قوی و نسبتا تلخی دارد. دلیل آن استفاده از دانه های قهوه ربوستا در تهیه این قهوه است و هر چند با یخ مخلوط می شود اما همواره طعم قوی خود را حفظ می کند.

در این مقاله با قهوه سرد ویتنامی و طرز تهیه آن آشنا خواهیم شد.

کافه سودا یا قهوه سرد ویتنامی

نوشیدنی قهوه یخی ویتنامی از یک قهوه دمی تهیه می شود. وقتی قهوه تهیه شد آن را در یک لیوان می ریزیم و مقداری یخ را درون قهوه می ریزیم و حدود یک قاشق بزرگ شیر غلیظ بخار زده روی آن می ریزیم.

معمولا درجه آسیاب و میزان رست دانه های قهوه در این نوشیدنی رست متوسط فرانسوی (medium grind French Roast coffee) است و در قهوه ساز پرس ویتنامی (Vietnamese coffee press) با دو قاشق شیر فوم گیری دم آوری می شود.

دو لیوان کافه سودا

اغلب نوشیدنی های قهوه سرد که با یخ سرو می شوند طعم قهوه ضعیف است و تلخی ندارد. اما کافه سودا یک نوشیدنی یخی قهوه است که طعم قهوه در آن بسیار قوی بوده و طعم تلخی قهوه را دارد.

قهوه سرد ویتنامی یک نوشیدنی قوی؛ غلیظ، غنی، خامه ای، شیرین و صاف است. مصرف این قهوه در ابتدای صبح فواید زیادی برای بدن دارد و می تواند خستگی و خواب آلودگی را رفع و انرژی لازم برای فعالیت های روزانه را به فرد بدهد.

میزان رست دانه های قهوه در قهوه ویتنامی تیره و دارک بوده و از شیر غلیظ و قوی در آن استفاده می شود. ترکیب قهوه غلیظ، شیر تغلیظ شده و یخ طعم این قهوه را بسیار خاص و منحصربفرد کرده است. شیر غلیظ و قوی به صورت دریپ و چکه ای به آن اضافه می شود.

قهوه یخی ویتنام بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ ویتنام

اواخر قرن نوزدهم میلادی یک کشیش فرانسوی قهوه را به کشور ویتنام برد. اما بعد از آن قهوه نوشیدنی مورد علاقه مردم این کشور شد. امروزه قهوه یخی ویتنام به عنوان یک سنت قدیمی در فرهنگ مردم این کشور جایگاه خاصی دارد. مردان در کشور ویتنام قهوه ویتنامی را با یخ مصرف می کنند و زنان آن را با یخ و شیر تغلیظ شده میل می کنند.

مردم ویتنام به طور اکتسابی به قهوه یخی ویتنامی یا کافه سودا بسیار علاقه دارند و آن را به طور مرتب می نوشند. این در حالی است که اغلب گردشگرانی که به کشور ویتنام سفر می کنند به طعم قوی قهوه سرد ویتنامی علاقه ای ندارند. اما برخی از آنها بعد از چند بار مصرف این قهوه به طعم خاص آن عادت می کنند و کم کم به آن علاقمند می شوند. طعم خاص و منحصربفرد این قهوه باعث می شود افراد زیادی به آن اعتیاد پیدا کنند.

قهوه مناسب کافه سودا

درجه آسیاب قهوه در قهوه سرد ویتنامی باید متوسط باشد. پودر قهوه با این درجه آسیاب طعم قوی و غلظت مناسبی به قهوه می دهد. پودر قهوه با عبور از سوراخ های پرس یک نوشیدنی قهوه مناسب برای قهوه سودا تهیه می کند.

نوع قهوه ای که در ویتنام استفاده می شود دانه های قهوه ربوستا است که طعم قوی دارند. درجه رست دانه های قهوه بهتر است تیره یا دارک باشد.

روش های منحصربفرد در ویتنام برای نوشیدن قهوه

روش اول قهوه سیاه ویتنامی است که ابتدا یک قهوه قوی و غلیظ به روش دریپ کافی تهیه می شود. سپس این قهوه غلیظ را با مقداری یخ ترکیب می کنند.

نوع دیگر از نوشیدنی قهوه ویتنامی کافه سودا با شیر تغلیظ شده شیرین است که میزان کافئین کمتری دارد و به دلیل استفاده از شیر شیرین طعم آن شیرین تر است.

روش سوم تهیه قهوه در ویتنام شیر قهوه غلیظ ویتنامی است که طعم شیرین آن ملایم تر از روش قبل است.

تهیه کافه سودا

مواد لازم :

  • قهوه با درجه آسیاب متوسط : 2 قاشق غذاخوری (حدود 10 گرم)
  • شیر تغلیظ شده : یک قاشق غذاخوری (حدود 18 گرم)
  • یخ : به میزان لازم

طرز تهیه :

در مرحله اول باید با یک قهوه ساز پایه پرس قهوه را تهیه کنید. پودر قهوه را داخل دستگاه پایه پرس بریزید و آن را با مقدار کمی آب خیس کنید.

سپس درب دستگاه پرس قهوه را محکم ببندید. در این لحظه آب داغ را روی قهوه از طریق درپوش دستگاه بریزید.

کلاه درپوش دستگاه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید قهوه به صورت چکه ای دم آوری شود. مدت زمان لازم برای دم آوری قهوه حدود 3 تا 5 دقیقه است. اگر مدت زمان دم آوری قهوه بیشتر شود طعم قهوه بسیار قوی تر خواهد شد.

تهیه قهوه با قهوه ساز برای کافه سودا

دستگاه باید در ثانیه چند قطره چکه کند. اگر سریع چکه می کند آن را با یک چاقو محکم کنید و اگر کند چکه می کند پیچ آن را یک دور خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

در یک لیوان بلند یخ بریزید. قهوه را روی شیر تغلیظ شده ریخته و با یک قاشق هم بزنید. سپس قهوه آماده را روی یخ داخل لیوان بریزید.

بعد از چند دقیقه می توانید کافه سودا را میل کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

جمع بندی

کافه سودا یک قهوه بسیار قوی با طعم خاص و منحصر بفرد است که تهیه آن حدود 10 دقیقه زمان می برد. برای تهیه قهوه سرد ویتنامی مهم ترین نکته خرید قهوه ربوستا با درصدهای گوناگون به طور مثال خرید قهوه ربوستا 60 درصد یا خرید قهوه ربوستا 100 درصد و… با کیفیت است. کیفیت و طعم شیرین شیر تغلیظ شده نیز مهم است. البته می توانید میزان شیرینی آن را با توجه به ذائقه خود انتخاب کنید. در قهوه یخی سنتی ویتنامی از قهوه دمی استفاده می شود اما شما می توانید از یک شات اسپرسو در تهیه آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *