مقاله های قهوه

کافه ماکیاتو چیست؟|طرز تهیه انواع ماکیاتو

لیوان کافه ماکیاتو

کافه ماکیاتو (cafe macchiato) یک نوشیدنی قهوه است که بر پایه اسپرسو تهیه می شود. ماکیاتو در واقع یک نوشیدنی ایتالیایی است.

اغلب نوشیدنی های قهوه بیس و پایه آنها اسپرسو است. در ماکیاتو هم ماده اصلی قهوه اسپرسو می باشد. در ماکیاتو از شیر و اسپرسو استفاده می شود.

عده ای کافه ماکیاتو را با لاته و کاپوچینو اشتباه می گیرند. اما با وجود اینکه در هر سه نوشیدنی از شیر و اسپرسو استفاده می شود. اما میزان شیر و قهوه در هر کدام فرق دارد. نحوه ترکیب کردن آنها هم با هم متفاوت است.

یک لیوان کافه ماکیاتو

ماکیاتو (cafe macchiato) به معنی قهوه ای است که با شیر رنگ آمیزی شده است.

تفاوت کاپوچینو با ماکیاتو

برای تهیه اسپرسو فنجان را به سه قسمت تقسیم کرده و به میزان مساوی یک سوم از اسپرسو، شیر جوشیده و فوم شیر استفاده می کنیم.

اما برای تهیه ماکیاتو مقدار اسپرسو بسیار کم است. و میزان شیر و فوم شیر زیاد است.

انواع ماکیاتو

ماکیاتو چند نوع دارد که طرز تهیه هر کدام با هم کمی فرق دارد. انواع ماکیاتو عبارتند از :

  • کافه ماکیاتو (cafe macchiato)
  • لاته ماکیاتو (Latte macchiato)
  • کارامل ماکیاتو

تفاوت لاته ماکیاتو و کافه ماکیاتو

لاته ماکیاتو معمولا در لیوان یا ماگ بلند با حجم بالا حدود 360 میلی لیتر سرو می شود. اما کافه یا اسپرسو ماکیاتو در فنجان های کوچک حدود 80 تا 90 میلی لیتر سرو می شود. دستور تهیه آنها هم با هم متفاوت است. در اینجا دستور تهیه این نوشیدنی ها را توضیح می دهیم.

لاته ماکیاتو

مواد لازم برای تهیه لاته ماکیاتو :

  • قهوه اسپرسو : یک شات
  • شیر : 240 میلی لیتر
  • فوم شیر : به میزان لازم
  • ماگ یا لیوان شیشه ای : یک عدد
  • دستگاه کف کننده شیر

طرز تهیه لاته ماکیاتو :

  1. در مرحله اول باید قهوه اسپرسو را با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات درست کنید.
  2. در مرحله بعد شیر داغ را بخار داده و به صورت فوم یا کف در آورید.
  3. سپس شیر آماده شده را داخل لیوان یا ماگ بریزید. توجه کنید طوری باید آن را داخل لیوان بریزید که اول شیر ریخته شود. و بعد کف آن روی شیر قرار گیرد.
  4. در مرحله آخر اسپرسو را به آرامی به شیر و کف شیر اضافه می کنیم. می توانید از یک شات یا کمتر بسته به ذائقه تان استفاده کنید.

کافه ماکیاتو

مواد لازم برای تهیه کافه ماکیاتو :

  • قهوه اسپرسو : یک شات
  • شیر : دو قاشق غذاخوری
  • فوم شیر : به میزان دلخواه
  • لیوان کوچک یا فنجان : یک عدد

طرز تهیه کافه ماکیاتو :

  1. ابتدا قهوه اسپرسو را با دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات آماده می کنیم.
  2. اسپرسو را داخل لیوان یا فنجان می ریزیم. روی اسپرسو دو قاشق غذاخوری شیر داغ می ریزیم و لایه سوم فوم شیر می ریزیم.

در کافه ماکیاتو اسپرسو در لایه پایین زیر شیر قرار دارد و مقدار آن نسبت به شیر خیلی بیشتر است. در لاته ماکیاتو شیرو کف شیر در پایین و اسپرسو روی آنها قرار دارد و نسبت شیر به قهوه اسپرسو خیلی بیشتر است.

کارامل ماکیاتو

مواد لازم برای تهیه کارامل ماکیاتو :

  • قهوه اسپرسو : یک شات
  • شیر کم چرب : دو فنجان
  • سس کارامل : یک قاشق چایخوری
  • خامه برای تزیین : به میزان لازم
  • شکلات پودر شده و پودر دارچین برای تزیین : به میزان دلخواه

طرز تهیه کارامل ماکیاتو :

  1. در مرحله اول قهوه اسپرسو را با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات آماده می کنیم.
  2. در مرحله بعد شیر را داخل یک شیر جوش می ریزیم تا گرم شود.
  3. همانطور که شیر گرم می شود آن را با همزن دستی یا برقی خوب می زنیم تا کف کند. می توان فوم شیر را به وسیله فرنچ پرس یا اسپرسوساز بدست آورد.
  4. در مرحله آخر سس کارامل را ته لیوان می ریزیم. سپس شیر کف کرده را روی آن می ریزیم. و در آخر قهوه اسپرسو را به آن اضافه می کنیم.
  5. در کارامل ماکیاتو می تواند این ترتیب عوض شود. یعنی پایین قهوه اسپرسو، روی آن شیر فوم گرفته و نهایتا سس کارامل را می ریزیم.
  6. می توانید لیوان کارامل ماکیاتو را با خامه، پودر دارچین و شکلات تزیین کنید.
سه لیوان حاوی ماکیاتو

همه چیز درباره کافه ماکیاتو

کافه ماکیاتو که به آن اسپرسو ماکیاتو (espresso macchiato) نیز می گویند یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در اغلب کافی شاپ ها می باشد. ماکیاتو یک نوشیدنی بین کاپوچینو و اسپرسو است. در حالی که طعم قوی اسپرسو را دارد اما به اندازه آنها سنگین نیست. در عین حال طعم آن نسبت به کاپوچینو و اسپرسو شیرین تر است.

هنگام انتخاب نوشیدنی به این نکته توجه کنید که حجم اسپرسو ماکیاتو کم تر از کاپوچینو است. اگر مایل هستید نوشیدنی با حجم بیشتر میل کنید به شما توصیه می کنیم کاپوچینو را انتخاب کنید.

همانطور که گفته شد لاته ماکیاتو میزان شیر بیشتری نسبت به اسپرسو ماکیاتو دارد. بنابراین این نوشیدنی مناسب کودکان نیز هست. لاته می تواند با شربت های مختلف سرو شود.

لاته آرت نوشیدنی دیگری است که بسیار شبیه کافه ماکیاتو است. این نوشیدنی هم با اسپرسو، شیر و فوم شیر تهیه می شود. فقط میزان آن ها متفاوت است.

در لاته آرت یک لیوان را به سه قسمت تقسیم می کنیم. میزان شیر فوم گرفته دو سوم و قهوه اسپرسو یک سوم می باشد و فقط یک لایه نازک فوم روی آن قرار می گیرد.

تهیه انواع نوشیدنی ماکیاتو بسیار کار ساده ای است. کافیست میزان اسپرسو، شیر و فوم شیر را تغییر دهید و طعم های مختلف و متفاوت آن را تجربه کنید.

سخن پایانی

پایه و بیس اصلی اغلب نوشیدنی های قهوه اسپرسو می باشد. کافه ماکیاتو هم یک نوشیدنی بر پایه اسپرسو است. شاید مهم ترین نکته در تهیه انواع نوشیدنی ها بر پایه قهوه قبل از هر چیز خرید قهوه اسپرسو و تهیه آن می باشد.

یک ماده مهم دیگر در تهیه انواع نوشیدنی های قهوه شیر می باشد. عده زیادی از دوستداران قهوه مایلند آن را با شیر بنوشند. شیر علاوه بر طعم فوق العاده ای که به قهوه می دهد خواص زیادی نیز دارد.

در این مقاله با کافه ماکیاتو، لاته ماکیاتو و کارامل ماکیاتو آشنا شدید.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کافی میت، فروش پودر کاپوچینو و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *