مقاله های قهوه

کافه کوبانو (قهوه کوبایی) چیست؟

یک لیوان کافه کوبانو

کافه کوبانو یک قهوه کوبایی است که در ایالت های فلوریدا و کارائیب بسیار پرطرفدار و محبوب است. قهوه کوبایی یک اسپرسو غلیظ و بسیار شیرین است. شکر در قهوه کوبایی مانند یک لایه کف مانند به نام اسپوما (Espuma) روی آن ظاهر می شود.

اغلب قهوه کوبایی را با موکاپات تهیه می کنند. تنباکو و قهوه جزو اجناس لوکس و محبوب در کشور کوبا هستند. در کشور کوبا مردم علاقه زیادی به مصرف قهوه در طول روز دارند. آنها در هر زمان و موقعیتی ترجیح می دهند قهوه بنوشند.

تاریخچه کافه کوبانو

قهوه کوبایی اولین بار توسط کشاورزان در فرانسه به کشور کوبا برده شد. بعد از آن کشاورزان در کوبا شروع به کشت قهوه در زمین های حاصلخیز و غنی از مواد مغذی واقع در کوههای این کشور کردند. به تدریج دانه های قهوه رشد و نمو پیدا کردند.

امروزه کشور کوبا سالیانه حدود 6000 تن قهوه را در مزارع این کشور تولید می کند. دانه های قهوه کوبایی طعم بسیار تندی دارند اما عطر و رایحه آنها به نسبت کم است. قهوه ای که در کوبا تولید می شود بسیار جذاب است و در بین متخصصان صنعت قهوه بسیار محبوبیت دارد.

کافه کوبانو در ظاهر شبیه اسپرسو است اما طرز تهیه آن با اسپرسو تفاوت زیادی دارد. قهوه کوبایی عطر و طعم بسیار جذاب، خاص و فوق العاده ای دارد.

پرچم کوبا و یک فنجان کافه کوبانو

هر چند در سال 1748 گیاه قهوه به کشور کوبا وارد شد اما تا سال 1790 قهوه به شکل یک صنعت و تجارت تبدیل نشده بود. وقتی انقلاب هایئتی در فرانسه اتفاق افتاد فرانسویان به کشور کوبا آمدند. در این زمان و در اوایل قرن نوزدهم قهوه در کشور کوبا بسیار اهمیت پیدا کرد و به یک کالای اساسی بدل شد. بطوریکه ظرف مدت کوتاهی تعدادی زیادی از مردم کوبا به طرز شگفت آوری آن را مصرف می کردند.

البته عمده ترین دلیل این که مردم قهوه مصرف می کردند وارد شدن این محصول به سبد غذایی بیشتر مردم در کوبا بود. در عین حال که قهوه جزو زندگی مردم کوبا شد صادرات آن به اکثر نقاط جهان هم رونق یافت. بطوریکه در سال 1940 کشور کوبا بزرگ ترین و قدرتمندترین صادر کننده قهوه در کل جهان شد.

در سال 1959 انقلاب کوبا اتفاق افتاد و صنعت قهوه به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و وارد رکود شد. در نتیجه این اتفاق صنعت قهوه در کشور کوبا نابود شد. اما با این وجود کافه کوبانو یا قهوه کوبایی هنوز هم در این کشور بسیار محبوب بوده و جزو جدایی ناپذیر زندگی مردم در کوبا است.

علاقه مردم کوبا به قهوه کوبایی

همان طور که اشاره شد قهوه کوبایی یکی از اعضای جدایی ناپذیر زندگی مردم در کشور کوبا است. بطوریکه اغلب مردم این قهوه را در صبح میل می کنند و در ناهار و شام هم به عنوان یک نوشیدنی اصلی مصرف می شود.

وقتی که انقلاب کوبا اتفاق افتاد و کشور آمریکا مورد تحریم های شدید قرار گرفت. عده زیادی از مردم کوبا به آمریکا مهاجرت کردند و در ایالت فلوریدا ایالات متحده ساکن شدند. در نتیجه این اتفاق فرهنگ مردم کوبا و قهوه کوبایی وارد آمریکا شد. کافه کوبانو امروزه به صورت مدرن تهیه می شود.

مدیر عامل کمپانی Mayorga Organics آقای مارتین مایورگا معتقد است مردم کوبا به قدری به قهوه کوبایی علاقه داشتند و آن را مصرف می کردند که وقتی به فلوریدا مهاجرت کردند مردم این ایالت را نیز تحت تاثیر قرار دادند.

برای تهیه کافه کوبانو به روش سنتی ابتدا یک اسپرسو غلیظ را با موکاپات تهیه می کنند. بعد از دم آوری قهوه مقدار زیادی شکر را درون یک لیوان می ریزیم و چند قطره از قهوه آماده را روی آن می ریزیم و به سرعت شروع به همزدن با دست می کنیم. آنقدر هم می زنیم تا به صورت یک کرم با رنگ روشن در بیاید. بقیه قهوه را درون یک فنجان می ریزیم و کِرِم را روی آن می ریزیم.

طرز تهیه کافه کوبانو

قهوه کوبایی از یک اسپرسو غلیظ به همراه مقدار زیادی شکر تهیه می شود.

مواد لازم :

قهوه اسپرسو : یک الی دو شات

آب : به میزان لازم

شکر (ترجیحا قهوه ای) : 2 قاشق چایخوری

طرز تهیه قهوه کوبایی :

برای تهیه کافه کوبانو روش هایی زیادی وجود دارد. یکی از این روش ها به صورت زیر است.

ابتدا قهوه اسپرسو را به وسیله دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات تهیه کنید.

در مرحله بعد دو قاشق شکر را داخل یک فنجان می ریزیم و مقداری از اسپرسو را به آن اضافه می کنیم. با یک قاشق خوب هم می زنیم تا رنگ قهوه روشن تر و حالت کِرِم مانند شود. بقیه اسپرسو را داخل یک فنجان دیگر بریزید و محتویات فنجان دیگر را روی فنجان حاوی اسپرسو بریزید.

ویژگی های کافه کوبانو

اسپرسو استفاده شده در تهیه قهوه کوبایی بسیار قوی و غلیظ است و از شکر زیادی استفاده می شود. بعضی از مردم کوبا به قهوه کوبایی شیر بخار زده اضافه می کنند که نام آن کورتادیتو است. نوع دیگر کافه کوبانو به این صورت است که به مقدار زیاد (حدود 6 شات اسپرسو) تهیه می شود و سپس برای چند نفر مورد استفاده قرار میگیرد که به آن کولادا می گویند.

دانه های قهوه و یک فنجان کافه کوبانو

جمع بندی

میزان رست دانه های قهوه در کافه کوبانو تیره و به اصطلاح دارک رست است. از ویژگی های رست تیره این است که طعم قهوه کاملا بیرون می آید و قوی تر می شود. در عین حال طعم شیرین آن هم بیشتر می شود.

مردم کوبا حساسیت زیادی در نحوه تهیه قهوه کوبایی دارند و اصلا تمایلی به تغییر آن ندارند. به همین دلیل هنوز هم این قهوه به روش سنتی در کشور کوبا تهیه میشود.

شما می توانید خرید قهوه عربیکا 80 درصد ، خرید ربوستا 80 درصد و به طور کلی تمامی مدل‌های قهوه ربوستا و عربیکا را از سایت فروشگاه قهوه کویز خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *