مقاله های قهوه

کافی میکس و نحوه تولید آن در کارخانه

یک فنجان کافی میکس

کافی میکس یک نوشیدنی قهوه فوری است که به راحتی تهیه می شود. برای تهیه آن کافیست قهوه فوری را در یک فنجان بریزیم و با آب جوش ترکیب می کنیم. تهیه این نوشیدنی زمان بسیار کمی در حد چند ثانیه نیاز دارد. فقط کافیست که پودر قهوه با آب جوش و یا شیر داغ مخلوط شود. به همین راحتی یک نوشیدنی خوش طعم و لذیذ را می توانید میل کنید.

حدود سیصد سال پیش قهوه فوری برای اولین بار تولید و به بازار عرضه شد. امروزه این قهوه در از ترکیب خامه با طعم های مختلف قهوه تهیه می شود. هر چند طعم و کیفیت قهوه تازه بسیار بیشتر است اما امروزه قهوه فوری طرفداران بسیار زیادی در جهان دارد. شرکت های قهوه زیادی قهوه فوری را تولید می کنند.

یک فنجان کافی میکس

تفاوت کافی میکس و قهوه فوری

برای تهیه قهوه فوری باید ابتدا دانه های قهوه را به میزان مناسب برشته کرد. سپس دانه های رست را آسیاب کرد و سپس آنها را دم کرد. وقتی دانه های قهوه در آب حل شد و عصاره گیری قهوه انجام شد تقریبا نیمی از پودر قهوه در آب حل می شود و بقیه قهوه در ته ظرف رسوب می کند.

بنابراین میتوان گفت که قهوه فوری از نیمی از پودر قهوه تهیه می شود و بدنه آن سبک است. البته این قهوه باید با روش های خاص خشک شود و به صورت پودر در آید و سپس پودر قهوه را بسته بندی می کنند.

کافی میکس همان قهوه فوری است که با شکر، کافی میت و … ترکیب می شود. اولین بار در کره جنوبی قهوه فوری را با پودرهای مکمل قهوه ترکیب کردند و بدین ترتیب این شیوه ابداع شد. در بعضی کشورها مانند پرتقال، اسپانیا و هند قهوه فوری را به جای آب داغ در شیر داغ حل می کنند. طعم این قهوه شبیه به coffee mix می شود.

کافی میکس در ایران هم طرفداران زیادی دارد و بسیار محبوب است. روی بسته های coffee mix اگر 1*3 درج شده باشد یعنی در ترکیبات قهوه آن از شکر استفاده شده و اگر 1*2 درج شده باشد یعنی شکر در آن استفاده نشده است. افرادی که رژیم غذایی دارند از این بسته ها استفاده می کنند.

تاریخچه کافی میکس

اولین بار در کشور انگلیس قهوه فوری در سال 1771 تهیه شد. اما فن آوری تهیه و ساخت آن به صورت پودر در سال 1901 برای اولین بار در کشور ژاپن ابداع شد. در این تکنیک قهوه به صورت پودر پایدار تولید شد. ایده فرایند تولید این قهوه توسط فردی به نام سارتوری کاتو (Sartori Kato) از چای های کیسه ای فوری گرفته شد.

بعد از حدود 5 سال فرآیند تولید تجاری قهوه فوری توسط یک شیمی دان انگلیسی به نام جورج کنستانت واشنگتن (George Constant Washington) توسعه یافت. این فن آوری حدود 30 سال در بازارهای دنیا مورد استفاده قرار می گرفت. در سال 1930 صنعت قهوه در کشور برزیل یک فن آوری جدید را برای خشک کردن قهوه دم آوری ابداع کرد. در این روش قهوه با مقداری کربوهیدرات محلول ترکیب و سپس خشک می شود.

تقریبا 50 نوع قهوه در جهان وجود دارد اما دو نوع اصلی بیشترین میزان کشت و پرورش را در جهان دارند. قهوه ربوستا و قهوه عربیکا این دو نوع اصلی هستند. دانه های قهوه ربوستا در ارتفاعات پایین تر رشد می کنند طعم آنها سخت تر بوده و پرورش آنها ساده تر است در نتیجه قیمت پایین تری دارند. دانه های قهوه عربیکا در ارتفاعات بالا رشد می کنند. برای چیدن دانه های قهوه عربیکا از ماشین آلات صنعتی استفاده نمی شود و باید آنها را به صورت کاملا دستی چید. بنابراین برای دانه های قهوه عربیکا زمان و هزینه بیشتری صرف می شود همچنین خرید قهوه عربیکا 80 درصد باکیفیت، بسیار مهم است.

در تولید کافی میکس از قهوه های ربوستا که در کشورهای اندونزی، هند، آمریکا لاتین و آفریقا کشت و برداشت می شود استفاده می کنند. زیرا برداشت گیلاس های قهوه ربوستا راحت تر و سریع تر و از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

مزایا و معایب کافی میکس

قهوه فوری از دانه های قهوه ربوستا تهیه می شود. دانه های قهوه ربوستا قیمت مناسبی دارند و میزان کافئین آنها هم نسبتا خوب است همچنین خرید پودر قهوه ربوستا 60 درصد باکیفیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه مستقیم بر روی طعم قهوه‌ی شما تاثیر دارد. در عین حال برداشت آنها راحتتر بوده و درختان قهوه ربوستا کمتر در معرض آفات و بیماری ها قرار دارند. طعم آنها بسیار جذاب و دلپذیر است و طرفداران زیادی دارند.

تمام نوشیدنی ها مزایا و معایبی دارند و کافی میکس هم از این قضیه مستثنی نیست. در این قسمت مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم.

مزایا کافی میکس

  • قهوه فوری انرژی زا بوده و برای رفع خستگی مناسب است و نشاط آور نیز می باشد.
  • این قهوه باعث ایجاد آرامش و کاهش دردهای عصبی می شود.
  • قهوه فوری به درمان یرقان یا زردی کمک می کند.
  • این نوشیدنی در مدت زمان کوتاهی ظرف چند ثانیه تهیه می شود.
  • بسته های آن سبک و قابل حمل بوده و به راحتی در همه جا استفاده می شود.
دانه های قهوه و پودر کافی میکس و یک فنجان قهوه

معایب کافی میکس

  • کالری قهوه فوری به دلیل استفاده از موادی مانند شکر و خامه نسبت به یک فنجان قهوه معمولی بالاتر است.
  • قهوه فوری باعث بی خوابی و اختلال در خواب می شود. بهتر است نزدیک به زمان خواب مصرف نشود.

جمع بندی

کافی میکس یا قهوه فوری به راحتی ظرف مدت زمان کوتاهی تهیه می شود. باید ابتدا پودر قهوه فوری را درون یک فنجان بریزید و به اندازه غلظتی که مایلید به آن آب داغ و یا شیر داغ اضافه کنید. نوشیدنی را با قاشق هم بزنید و آن را میل کنید. قهوه فوری در طعم های متفاوت در بازار موجود است. می توانید با توجه به ذائقه خود آن را تهیه و مصرف کنید برای خرید قهوه فوری کلاسیک و خرید فوری گلد میتوانید به فروشگاه کویز مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *