مقاله های قهوه

گرانترین قهوه جهان کاپی لواک (kopi Luwak)

گربه سیوت و یک فنجان قهوه کاپی لواک و دانه های قهوه

گرانترین قهوه جهان یا کاپی لواک در واقع یک نوع قهوه نیست. کاپی لواک یک روش تولید است. در این روش انواع قهوه ها مانند عربیکا و ربوستا در بدن گربه سیوت (Civet) هضم می شوند. و بعد از دفع مورد استفاده قرار می گیرند.

این روش اگرچه به مذاق اکثر افراد خوشایند نیست. اما کاپی لواک را تبدیل به منحصربفرد ترین و گران ترین قهوه جهان کرده است.

در این مقاله با این قهوه خاص آشنا خواهید شد.

کاپی لواک چگونه تهیه می‌شود؟

در جنگل های جزایر اندونزی ( بالی، سوماترا) گربه Civet زندگی می کند. گربه های سیوت حس بویایی بسیار قوی دارند. با استفاده از این حس بهترین گیلاس های قهوه را پیدا می کند.

سپس گوشت گیلاس ها و میوه قهوه را می خورند. بعد از خوزدن گیلاس ها، گوشت آن ها کاملا هضم می شود. اما دانه های قهوه به صورت کامل دفع می شوند.

کشاورزان در فرآیند شستشوی قهوه لایه بیرونی دانه های قهوه را برمی دارند. و آن را کاملا تمیز می کنند. بعد از شستشوی کامل، دانه ها خشک و سپس رست می شوند. و در بازار به فروش می رسند.

گرانترین قهوه جهان کاپی لواک

چرا کاپی لواک گرانترین قهوه جهان است ؟

دلایل زیر باعث شده کاپی لواک گرانترین قهوه در جهان باشد :

  • کاپی لواک از یک روش متفاوت و منحصر بفرد تولید قهوه به دست می آید. مراحل تولید آن بسیار طولانی و غیر معمول است. و شاید این فرایند دلیل اصلی قیمت بالای آن است.
  • گربه Civet همانطور که گفته شد. با شامه قوی خود بهترین نوع گیلاس های قهوه را انتخاب می کند. و آن ها را می خورد. به همین دلیل این قهوه از نظر کیفیت بسیار بالاست.
  • دستگاه گوارش گربه سیوت آنزیم هایی ترشح می کند. که در فرآیند هضم این آنزیم ها با گیلاس های قهوه ترکیب می شوند. بعد از دفع دانه ها از بدن حیوان طعم آن ها تغییر میکند. و یک طعم خاص و منحصر بفرد بوجود می آید.

چه چیزی طعم کاپی لواک را خاص می‌کند؟

در بدن Civet گیلاس های قهوه با آنزیم های موجود در دستگاه گوارش حیوان ترکیب می شود. وقتی این ترکیب هضم می شود. باعث تولید زنجیره های پپتید (Peptides) کوتاه تر می شود. و نهایتا این موضوع باعث می شود قهوه به دست آمده شیرین تر و بافت نرم تری داشته باشد.

روش تولید قهوه کاپی لواک خالص ترین و نرم ترین و مرغوبترین طعم قهوه را بوجود می آورد. متخصصان حرفه ای در زمینه قهوه معتقدند. کاپی لواک طعم شیرینی طبیعی همراه با بافت خامه ای دارد.

کاپی لواک غیر مرغوب با حیوان آزاری

برای تولید قهوه کاپی لواک باید ابتدا مدفوع گربه سیوت از طبیعت و جنگل جمع آوری شود. سپس دانه های جمع آوری شده طی مراحل مختلف تبدیل به قهوه کاپی لواک می شوند.

فرایند تولید این قهوه بسیار طولانی و غیر معمول است. به دلیل همین فرایند طولانی و خاص این قهوه از سایر قهوه ها کمتر تولید می شود.

امروزه قهوه کاپی لواک طرفداران زیادی در جهان پیدا کرده است. به دلیل این استقبال متاسفانه رفتارهای غیر انسانی با گربه سیوت زیاد شده است.

آنها حیوان را در قفس حبس می کنند. و مجبور به تغذیه با هر نوع گیلاس قهوه می کنند. در نهایت قهوه به دست آمده با این روش از کیفیت پایینی برخوردار است.

وقتی حیوان را در قفس نگه می دارند. روی طعم قهوه به شدت تاثیر منفی می گذارد.

اگر شما مایل به خرید قهوه کاپی لواک هستید. بهتر است به دنبال مراکز فروشی باشید که قهوه اصل را تولید می کنند. و گواهی اصالت معتبر دارند.

گیلاس قهوه و گربه سیوت

فرآیند دم کردن کاپی لواک چگونه است؟

فرآیند دم کردن این قهوه مانند سایر قهوه هاست. شما می توانید آن را مانند قهوه ترک، اسپرسو و دریپ دم کنید.

برای این که گرانترین قهوه جهان با بهترین کیفیت دم شود. باید به یک سری نکات توجه کرد.

مهم ترین نکته در دم کردن این قهوه میزان دما و درجه حرارت است. و همچنین مدت زمان لازم برای دم کشیدن قهوه بسیار مهم است.

درجه حرارت

آب جوش با دمای بالا میزان اسیدی بودن قهوه را بالا می برد. و باعث می شود طعم قهوه از دانه های آن بیرون بیاید. اگر درجه حرارت آب مناسب نباشد. و یا سرد باشد. باعث می شود طعم قهوه از دانه ها استخراج نشود. و بدین ترتیب کیفیت قهوه به شدت پایین می آید.

مدت زمان

هر چه قدر دانه های قهوه که آسیاب شده اند. مدت زمان بیشتری دم بکشند طعم و کیفیت بهتر و بالاتری خواهند داشت.

بهتر است دانه های قهوه به میزان مناسب آسیاب شوند. اگر این دانه ها ریزتر آسیاب شوند. و عصاره گیری در زمان طولانی تر انجام شود. طعم قهوه بسیار بهتر خواهد بود. مخصوصا اگر از دستگاه فرنچ پرس استفاده می کنید.

می توان نتیجه گرفت مدت زمان دم کردن قهوه بر اساس نوع آسیاب کردن می تواند تفاوت داشته باشد.

قیمت گران ترین قهوه جهان در نقاط مختلف چه قدر است ؟

ایالات متحده و ژاپن دو کشوری هستند که بیشترین میزان واردات قهوه کاپی لواک را دارند. این قهوه چون در کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند اندونزی، ویتنام و فیلیپین تولید می شود. بعد از آمریکا و ژاپن بیشترین میزان مصرف در این کشورهاست.

قیمت کاپی لواک در آمریکا هر کیلو حدود 330 تا 1300 دلار است. ویتنام بیشترین میزان فروش قهوه لواک را در آسیای جنوب شرقی دارد. در استرالیا، هر فنجان این قهوه حدود 35 دلار آمریکا است. در لندن، یک فنجان کاپی لواک 99 دلار آمریکا است.

این در حالی است که در مزارع قهوه جزیره بالی اصیل ترین نوع قهوه با قیمت هر قوری فقط 3 دلار به فروش می رسد.

سخن پایانی

  • دانه های قهوه کاپی لواک را به هیچ عنوان در فریزر نگهداری نکنید. چون باعث می شود عطر و طعم قهوه کاملا از بین برود.
  • قهوه کاپی لواک را از گرما، رطوبت، نور و باد شدید محافظت کنید. بهترین روش برای نگهداری این است. که داخل یک ظرف دربسته که هوای کمتری نفوذ می کند قرار دهید. و در یک جای تاریک و خنک بگذارید.
  • قهوه ها را به میزانی که مورد نیاز است آسیاب کنید. و حداکثر به مدت یک هفته دانه های آسیاب شده را مصرف کنید. تا همیشه قهوه شما تازگی و طراوت لازم را داشته باشد.
  • بهتر است گرانترین قهوه جهان را با هیچ مواد دیگری مانند شیر، شکر، خامه و … استفاده نکنید. چون این قهوه یک طعم خاص و منحصربفرد دارد. و با اضافه کردن این مواد طعم اصیل آن را از بین می برد. و تبدیل به یک قهوه معمولی می شود.

البته ناگفته نماند پیدا کردن این قهوه در ایران بسیار دشوار است.

شما می‌توانید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 70 درصد، خرید دانه و پودر قهوه ربوستا 60 درصد ، خرید دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50 و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *