مقاله های قهوه

انواع قهوه ترک را بشناسید

انواع قهوه ترک و قهوه جوش

شناختن انواع قهوه ترک و اطلاعات لازم درباره آنها موضوعی است که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قهوه یک نوشیدنی پرطرفدار بوده که روشهای متفاوتی برای تهیه آن در کشورهای مختلف وجود دارد. یکی از این قهوه ها، که در کشور ترکیه برای اولین بار کشف شد قهوه ترک است. نحوه دم آوری و سرو قهوه ترک و حتی طعم، عطر و بو و میزان کف آنها خاص و منحصربفرد است. معمولا برای تهیه این قهوه از ترکیب دانه های قهوه عربیکا و ربوستا استفاده می کنند.

قهوه ترک با یک قهوه جوش ساده به نام ایبریک یا جذوه تهیه می شود. بهترین جنس ایبریک معمولا مسی است. میزان آسیاب دانه ها برای تهیه این قهوه بالاست بطوریکه دانه ها کاملا پودر شده و مانند پودر کاکائو می شود. البته میزان آسیاب زیاد آن به این دلیل است که در تهیه آن از هیچ فیلتری استفاده نمی شود.

اندازه پودر قهوه، آب و میزان شکر در قهوه ترک بسیار مهم است. بهتر است از فنجان برای آب و قاشق چایخوری برای اندازه قهوه و شکر استفاده کنید. معمولا این قهوه با یک لیوان آب سرو می شود.

قهوه ترک و دانه های قهوه

در این قسمت با انواع قهوه ترک آشنا خواهید شد.

قهوه دیبک (dibek)؛ یکی از قدیمی ترین انواع قهوه ترک

قهوه دیبک از قدیمی ترین قهوه هایی است که در زمان عثمانی تهیه می شده است. علت نام این قهوه به دلیل آسیاب دانه ها با یک هاون به نام ایبک بوده است. البته میزان آسیاب با هاون چندان یکسان نیست و دانه ها به صورت یکنواخت پودر نمی شوند. میزان کافئین قهوه دیبک نسبت به انواع دیگر این قهوه کمتر است.

تهیه این قهوه مانند دیگر قهوه های ترک است. اما برخی به آن طعم دهنده هایی مانند هل یا دارچین اضافه می کنند. با این کار قهوه عطر و بوی بسیار مطبوع و دلپذیری خواهد گرفت. برای تجربه یک طعم سنتی و اصیل می توانید برای دم کردن آن از منقل استفاده کنید.

آدانا (adana)

قهوه آدانا بسیار غلیظ بوده و طعم نسبتا تلخی دارد. برای تهیه قهوه آدانا از میزان آب کمتری نسبت به دیگر قهوه های ترک استفاده می شود. به همین دلیل غلیظ تر از بقیه است. بعضی آن را اسپرسو ترک می نامند.

قهوه ترک تلخ( Mırra )

قهوه میرا یکی از انواع قهوه ترک است که جزو قهوه های سنتی و تلخ به شمار می رود. این قهوه در شهرهای زیادی در ترکیه مانند آدانا، اورفا، ماردین و حاتای و همینطور بعضی کشورهای عربی مانند سوریه و لبنان بسیار معروف بوده و تهیه می شود. برخی در کشورهای عربی آن را قهوه عربی می نامند.

میرا به معنی بسیار تلخ وتیره است. برای تهیه این قهوه معمولا از دانه های قهوه عربیکا استفاده می کنند و آن ها را دو بار برشته می کنند تا رنگ نوشیدنی تیره تر و طعم آن تلخ تر شود. قهوه میرا در فنجان های کوچک اسپرسو سرو می شود.

برای تهیه این قهوه از یک قهوه جوش به نام جذوه استفاده می کنند و برای بهتر شدن عطر و طعم آن از هل استفاده می کنند. معمولا قهوه میرا را چند بار می جوشانند تا غلیظ تر شده و طعم آن تلخ تر شود.

قهوه بنه  (menengiç)؛ یکی از معروف ترین انواع قهوه ترک

قهوه بنه در واقع جزو دانه های قهوه نیست. بلکه میوه درختی است به این نام که در کشور ترکیه با “قهوه melengic” شناخته می شود. معمولا دانه های بنه را پس از خشک کردن رست و سپس آسیاب می کنند. و سپس این میوه آسیاب شده را دم می کنند.

دم آوری قهوه بنه مانند دیگر انواع قهوه های ترک می باشد. قهوه بنه را می توان با آب یا شیر مانند دیگر قهوه های ترک تهیه کرد.در ترکیه درست کردن قهوه بنه با شیر بسیار مرسوم است. عطر و طعم این قهوه بسیار خاص، مطبوع و دلچسب است و دانه های قهوه بنه فاقد کافئین هستند. به همین دلایل در بین مردم طرفداران زیادی دارد.

قهوه سواری (Süvari)

قهوه سواری یکی از قهوه های شناخته شده و جزو اولین ها در ترکیه است. طعم این قهوه بسیار خاص بوده و برای بعضی افراد بر طبق ذائقه شان لذت بخش است. مرحله دم آوری و تهیه این قهوه شبیه به قهوه ترک است. این قهوه در دریای اژه به نام سواری (Süvari) و در دریای مدیترانه با نام (Tarsuzi) شناخته می شود.

قهوه سواری بسیار شبیه به قهوه ترک است فقط میزان فوم آن کمتر است. معمولا این قهوه را در استکان های کوچک کمر باریک سرو می کنند.

مرحله آماده‌سازی انواع قهوه ترک

قهوه ترک را به سادگی می توانید تهیه کنید اما باید به میزان مواد استفاده شده کاملا دقت کنید. در مرحله اول آب سرد را با یک فنجان کوچک اندازه گیری کنید. برای هر نفر یک فنجان آب در نظر بگیرید. بعد از آن قهوه آسیاب شده را اندازه بگیرید. برای هر فنجان آب دو قاشق چایخوری پودر قهوه نیاز دارید. آب و قهوه را داخل قهوه جوش ریخته و مخلوط کنید. اگر مایلید نوشیدنی شما شیرین باشد از شکر استفاده کنید.

قهوه جوش را روی حرارت قرار داده و منتظر باشید تا به جوش آید. می توانید یک یا دوبار آن را هم بزنید.به محض این که به جوش رسید و کف کرد از روی شعله برداشته و فوم آن را داخل فنجان بریزید. دوباره روی حرارت بگذارید. وقتی به دمای جوش رسید حرارت را خاموش کرده و داخل فنجان روی فوم بریزید.

قهوه ترک

نکات مهم

برای تهیه قهوه ترک به این نکات دقت کنید :

بهترین قهوه برای تهیه آن دانه های قهوه ای است که تازه آسیاب شده اند. قهوه ای که به مدت طولانی در انبار باشد فوم لازم را ندارد. حتما بعد از باز کردن پاکت قهوه آن را در یخچال نگهداری کنید.

از آب سرد و تصفیه برای تهیه قهوه ترک استفاده کنید. استفاده از آب گرم و داغ کیفیت قهوه را بسیار کم می کند.

مواد را داخل قهوه جوش به آرامی بریزید و هم بزنید. دقت کنید در طول حرارت زیاد هم نزنید. فقط یک یا دوبار تا فوم قهوه از بین نرود.

حرارت شعله باید کم بوده و به محض جوش آمدن از روی حرارت بردارید.

جمع بندی

امروزه خرید قهوه و تهیه آن بسیار راحت بوده و انواع مختلف دانه های قهوه در دسترس بوده و می توانید آنها را از فروشگاههای قهوه تهیه کنید. در این مطلب با انواع قهوه ترک و تهیه آن آشنا شدید. می توانید با تهیه آن ها طعم های متفاوتی را تجربه کرده و بهترین طعم را مطابق با ذائقه تان انتخاب کنید.

برای خرید قهوه ترک کلاسیک و خرید قهوه فوری کلاسیک میتوانید به فروشگاه قهوه کویز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *