مقاله های قهوه

کمربند قهوه چیست؟

کمربند قهوه روی نقشه

کمربند قهوه به یک کمربند که دور تا دور کره زمین در اطراف خط استوا کشیده شده است، گفته می شود. این نام توسط انجمن ملی قهوه آمریکا روی این محدوده جغرافیایی گذاشته شده است.

دلیل انتخاب این نام این است که در مناطق استوایی، اطراف خط استوا قهوه به دلیل شرایط مناسب رشد کرده و پرورش می یابد. و قهوه تولید شده در این مناطق کیفیت و طعم بالایی دارد.

از نظر جغرافیایی این کمربند در مناطق استوایی زمین، 25 درجه در شمال خط استوا تقریبا تا مکزیک و میانمار و 30 درجه در جنوب استوا تا برزیل و زیمباوه را در بر میگیرد و بدین ترتیب قسمت هایی از

سه قاره آمریکا، آسیا و آفریقا را شامل می شود.

کمربند قهوه در واقع تمام مناطق گرمسیری زمین را می پوشاند. این مناطق به دلیل داشتن شرایط خاص آب و هوایی نظیر نور آفتاب دائم، حرارت بالا و رطوبت کافی و مناسب بهترین مناطق برای کشت و

پرورش قهوه در جهان هستند.

فنجان قهوه روی نقشه کمربند قهوه

کمربند قهوه شامل کدام کشورها است ؟

کشورهای برزیل، کلمبیا، کاستاریکا، کوبا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، السالوادور، گواتمالا، هائیتی، هندوراس، جامائیکا، مکزیک، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه، پرو، ایالات متحده (کالیفرنیا، هاوایی، پورتوریکو)، ونزوئلا، چین، هند، اندونزی، لائوس، نپال، پاپوآ گینه نو، فیلیپین، تایلند، ویتنام، آنگولا، بروندی، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، گابن، غنا، گینه، ساحل عاج، لیبریا، کنیا، ماداگاسکار، مالاوی، رواندا، سیرالئون، تانزانیا، تیمور لسته، ترینیداد و توباگو، توگو، اوگاندا، یمن، زیمبابوه و زامبیا و چند منطقه دیگر که تولیدکنندگان قهوه در جهان هستند، در این کمربند قرار دارند.

خصوصیات آب و هوایی کمربند قهوه

کمربند قهوه به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی و سازگار با رشد قهوه بهترین موقعیت را برای پرورش قهوه با کیفیت دارد.

در اغلب کشورها مانند اتیوپی و کلمبیا، قهوه در ارتفاعات بالا ( حدود 1800 متر بالاتر از سطح دریا ) کشت و پرورش داده می شود. و به دلیل ارتفاع بالا در این مناطق قهوه از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

اما بعضی از کشورها مانند برزیل که از بزرگترین تولیدکنندگان قهوه در جهان است، قهوه را در ارتفاع پایین (حدود 850 متر بالاتر از سطح دریا) کشت و تولید می کند.

معمولا قهوه عربیکا در ارتفاع بالا و قهوه ربوستا به دلیل تحمل گرما و خشکسالی در ارتفاع پایین رشد می کند.

بارش باران

مناطق استوایی دارای فصل های خشک و مرطوب مشخص هستند که درختان قهوه به آن نیاز دارند. بسیاری از مناطقی که قهوه کشت می شود تنها منبع تامین آب بارندگی است.

در مناطق استوایی در فصل های مرطوب سال گیاهان قهوه به خوبی آبیاری شده و آب مورد نیاز خود را تامین می کنند و زمانی که فصل های خشک سال از راه می رسد بهترین موقع برای برداشت کردن

گیلاس قهوه است که دانه های قهوه درون این گیلاس ها قرار دارند.

برداشت قهوه در اغلب کشورها حدود دو تا سه ماه طول می کشد. اغلب کشورها یک فصل را صرف برداشت قهوه می کنند اما بعضی کشورها مثل کلمبیا یک فصل برداشت دوم هم دارند.

درجه حرارت

گیاهان قهوه باید از گرما و سرمای شدید مصون نگه داشته شوند. آنها به دلیل حساسیت بالا به یک دمای پایدار نیاز دارند و نمی توانند نوسانات شدید دما را تحمل کنند.

بعضی از گیاهان قهوه نمی توانند در معرض نور مستقیم خورشید تاب بیاورند، بدین منظور بعضی از کشاورزان قهوه از سایه درختان جنگلی برای این گیاهان استفاده می کنند.

قهوه ای که در این شرایط رشد می کند فواید زیادی دارد :

  • از رشد و نمو علف های هرز جلوگیری می کنند.
  • از یخ زدگی محافظت می شوند.
  • تعداد گرده افشان ها افزایش یافته و باعث تولید مقدار زیادی گیلاس قهوه می شود.
  • زمان بیشتری طول می کشد تا قهوه کاملا رسیده شود و چون معمولا قندهای طبیعی موجود در میوه ها برای به ثمر رسیدن به زمان بیشتری نیاز دارند، این مدل قهوه پیچیده تر است.

تمام کشورهایی که در نزدیکی خط استوا قرار دارند و روی کمربند قهوه هستند آب و هوایی گرم دارند. اما چون قهوه به آب و هوای خنک تر و پایدار نیاز دارد آن را در ارتفاعات بالاتر کشت می کنند.

ارتفاع

همانطور که گفته شد قهوه به آب و هوای نسبتا خنک و پایدار نیاز دارد، به همین دلیل آن را در ارتفاعات بالاتر کشت می کنند. چون دما در ارتفاعات بالا پایدارتر است و نوسان دما کمتر وجود دارد.

به همین دلیل قهوه کاشته شده در ارتفاع بالا ( بین 1000 تا 2000 متر بالاتر از سطح دریا ) بسیار خوش طعم، عالی و با کیفیت است.

خاک

یکی از مهمترین فاکتورها برای کاشت قهوه، خاک مناسب است. زیرا گیاهان تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک دریافت می کنند.

بهترین خاک برای رشد قهوه، خاک حاصلخیز آتشفشانی است. چون اغلب کشورهای واقع در کمربند قهوه کوههای آتشفشانی دارند این موضوع باعث شده که خاک موجود در آن ها بسیار غنی و مناسب برای گیاه قهوه باشد.

یکی دیگر از ویژگی های خاک مناسب این است که آب را در عمق پایین تر به مدت طولانی در خود نگه دارد و در فصول خشک سال بتواند آب مورد نیاز گیاه را تامین کند.

گیاه قهوه برای رشد به خاک حاوی نیتروژن نیاز دارد. این ماده مغذی موجود در خاک برای بسیاری از عملکردهای مهم و ضروری گیاه مانند فتوسنتز، تولید کردن بافت جدید و همینطور دیگر عملکردهای کلیدی مفید است.

PH خاک هم برای رشد گیاه قهوه بهتر است کمی اسیدی باشد تا قهوه با کیفیت تری به دست آید.

دانه های قهوه داخل فنجان روی کمربند قهوه

چرا قهوه در کمربند قهوه بهتر از جاهای دیگر رشد می کند؟

در مناطق واقع در کمربند قهوه به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی برای گیاه قهوه، این گیاه بهتر رشد کرده وقهوه ایده ال تری به دست می آید.

یکی از ویژگی های این مناطق وجود یک فصل باران است که باعث می شود گیاهان قهوه آب مورد نیاز خود را برای رشد به راحتی به دست بیاورند.

آیا قهوه می تواند خارج از کمربند قهوه رشد کند؟

بعضی از تولیدکنندگان قهوه این گیاه را در خارج از کمربند قهوه پرورش داده اند. اما در واقع کشت قهوه در خارج از این منطقه کار دشواری است. چون ممکن است تغییرات آب و هوا باعث شود که گیاه به خوبی رشد نکند.

تغییرات آب و هوایی چگونه بر کمربند قهوه تأثیر می گذارد؟

تغییرات آب و هوایی به شدت روی گیاه قهوه تاثیر می گذارد. متاسفانه تغییرات آب و هوا در مناطق استوایی در چند دهه اخیر و بالا رفتن درجه حرارت و کاهش بارندگی باعث شده این گیاه

در معرض خطرات و بیماری هایی مانند زنگ برگ قهوه و کرم قهوه قرار گیرد.

هر چند دانشمندان تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا بتوانند گیاهانی مقاوم در برابر این بیماری ها تولید کنند اما معتقدند تغییرات آب و هوا باعث شده تا سال 2050 تنها نیمی از زمین های قهوه موجود در کمربند قهوه باقی خواهد ماند.

سخن پایانی

کشورهای واقع در کمربند قهوه بهترین قهوه جهان را تولید می کنند.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کاپوچینو ، فروش پودر کافی میت، فروش قهوه فوری گلد ، فروش قهوه فوری کاسیک و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *