مقاله های قهوه

کن پانا یا اسپرسو با خامه

یک فنجان کن پانا

کن پانا con panna یک نوشیدنی قهوه بر پایه اسپرسو است که روی آن خامه قرار می گیرد. این نوشیدنی مانند لاته، کاپوچینو، ماکیاتو و …با اسپرسو تهیه می شود.

این نوشیدنی در واقع همان اسپرسو است که از خامه روی آن استفاده می شود. خامه ای که برای تزیین اسپرسو استفاده می شود سفت است. این خامه که فرم دارد با ماسوره روی قهوه را می توان تزیین کرد.

به این قهوه در آمریکا café Vienne و در بعضی کشورهای اروپایی مانند انگلیس و فرانسه café Viennois می گویند.

قهوه con panna اصالت ایتالیایی دارد. در زبان ایتالیایی “پانا” به معنی خامه است.

مواد لازم برای تهیه کن پانا یا اسپرسو با خامه

اسپرسو سینگل یا دابل اسپرسو : یک شات

خامه فرم گرفته : به میزان لازم

یک فنجان کن پانا

طرز تهیه قهوه کُن پانا یا اسپرسو خامه‌ای

اولین مرحله برای تهیه این نوشیدنی تهیه اسپرسو است. می توان اسپرسو را با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز تهیه کرد. می توانید طرز تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز را در سایت قهوه کویز مطالعه بفرمایید.

یک روش دیگر برای تهیه اسپرسو استفاده از موکاپات است. برای تهیه اسپرسو با موکاپات ابتدا آب را داخل مخزن مخصوص تا زیر سوپاپ کنترل فشار بریزید. سپس پودر قهوه را داخل محفظه مخصوص قهوه ریخته و روی محفظه آب قرار دهید.

قبل از این که محفظه قهوه را روی محفظه آب قرار دهید به نکات زیر دقت کنید.

درجه آسیاب قهوه باید تقریبا مدیوم باشد. یعنی نه خیلی درشت مانند قهوه دمی و نه خیلی ریز مانند قهوه ترک باشد. سطح قهوه درون محفظه باید کاملا صاف باشد. پس قبل از این که محفظه قهوه را روی محفظه آب قرار دهید حتما سطح آن را صاف کنید.

وقتی محفظه قهوه را روی محفظه آب قرار دادید موکاپات را روی شعله قرار دهید. شعله را روی حالت متوسط قرار دهید و صبر کنید تا اسپرسو از لوله خروجی داخل محفظه بالا بریزد. وقتی میزان قهوه تا نزدیک لوله خروجی موکاپات رسید شعله را خاموش کنید.

اسپرسو آماده شده را داخل فنجان ریخته و روی آن را با خامه فرم گرفته تزیین کنید. نوشیدنی گرم کن پانا را می توانید میل کنید. روی خامه را هم می توانید با پودر شکلات تزیین کنید.

دانه های قهوه مناسب برای تهیه اسپرسو کن پانا

یکی از مهمترین نکات برای تهیه اسپرسو مورد نیاز در کن پانا انتخاب دانه های قهوه مناسب بین عربیکا و ربوستا است. دقت کنید قهوه انتخابی برای اسپرسو نباید زیاد شیرین باشد.

اگر برای تهیه اسپرسو قهوه عربیکا را انتخاب کنید. ممکن است مقداری از طعم قهوه از دست برود. همچنین انتخاب قهوه ربوستا باعث می شود نوشیدنی شما بیش از اندازه تلخ شود. بنابراین بهترین انتخاب برای تهیه یک اسپرسو عالی و خوش طعم ترکیبی از این دو نوع قهوه است. بهتر است 70 درصد قهوه را عربیکا و 30 درصد آن را ربوستا انتخاب کنید.

آمریکای جنوبی و مرکزی بهترین طعم قهوه ربوستا و عربیکا را پرورش می دهند.

انتخاب خامه سنگین و با کیفیت برای تهیه کن پانا

اسپرسو خامه ای یا “con panna” تنها از دو ماده اسپرسو و خامه تهیه می شود. اما نکته مهم در این نوشیدنی تهیه اسپرسو با کیفیت عالی و خامه مناسب این قهوه است. حتما برای این نوشیدنی از خامه سنگین و پرچرب استفاده کنید. خامه را بدون شکر زده تا کاملا فرم بگیرد. این خامه آنقدر سفت است که به راحتی می توانید با ماسوره خامه را روی اسپرسو بریزید. در تهیه این نوشیدنی هرگز از اسپری های خامه استفاده نکنید. زیرا کیفیت نوشیدنی شما را به شدت پایین می آورد.

می توانید خامه را با یک همزن برقی یا دستی خوب زده و آن را فرم دهید. وقتی خامه کش دار شد آماده است تا آن روی اسپرسو بریزید.

دقت کنید قبل از اضافه کردن خامه اسپرسو کمی خنک شده باشد. میزان خامه به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. می توانید آن را زیاد یا کم روی اسپرسو بریزید. همچنین می توانید از پودر کاکائو یا پودر دارچین برای تزیین روی خامه استفاده کنید.

میزان کافئین و کالری اسپرسو کن پانا

معمولا یک فنجان قهوه کن پانا با 80 درصد اسپرسو و 20 درصد خامه بدون مواد افزودنی چیزی حدود 35 کالری دارد. البته این میزان می تواند هنگام کم یا زیاد شدن خامه و یا استفاده از بعضی افزودنی ها مانند شکر تغییر کند. به هر حال محاسبه میزان کالری این نوشیدنی کار دشواری نیست.

میزان کافئین این نوشیدنی به مقدار اسپرسو بستگی دارد. معمولا اسپرسو سینگل حدود 63 میلی گرم و اسپرسو دوبل دو برابر یعنی 126 میلی گرم کافئین دارند. در واقع حجم اسپرسو سینگل حدود 30 سی سی و دابل اسپرسو به اندازه دو شات یعنی حدود 60 سی سی حجم دارد.

یک فنجان کن پانا و دانه های قهوه

طعم اسپرسو کن پانا

اسپرسو con panna طعم بسیار لذیذ و ملایمی دارد. چون این نوشیدنی فقط از دو ماده اسپرسو و خامه تشکیل می شود نباید طعم هیچکدام غالب باشد. در واقع طعم تلخ اسپرسو با طعم شیرین خامه ترکیب شده و یک طعم ملایم و عالی بوجود می آورد.

همانطور که گفته شد ترکیب دانه های عربیکا و ربوستا هم یک طعم بی نظیر برای قهوه اسپرسو بوجود می آورد. در ترکیب این دو نوع نه مقداری از طعم عربیکا را از دست می دهید نه تلخی زیاد ربوستا را تجربه می کنید. بلکه یک طعم اسپرسو ملایم و بسیار خوش عطر خواهید داشت.

جمع بندی

بعضی افراد معتقدند اسپرسو کن پانا به دلیل طعم قوی اسپرسو و خامه غلیظ بسیار سنگین است. به همین دلیل تمایلی به نوشیدن آن ندارند. اگر شما مایلید آن را سبک تر سرو کنید می توانید به جای خامه از فوم شیر استفاده کنید.

طعم اصیل این قهوه اسپرسو با خامه غلیظ بدون هیچ مواد شیرین کننده ای است. اما شما می توانید مطابق با سلیقه خود مقدار خامه را کم یا زیاد کرده و از مواد افزودنی مانند شکر یا وانیل در آن استفاده کنید.

در این مقاله با طرز تهیه کن پانا یا اسپرسو با خامه آشنا شدید. می توانید این نوشیدنی را در منزل تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کاپوچینو ، فروش پودر کافی میت، فروش قهوه فوری گلد ، فروش قهوه فوری کاسیک ، فروش قهوه سبز و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *