مقاله های قهوه

گیلاس قهوه چیست؟| میوه قهوه را بهتر بشناسید

گیلاس قهوه و فنجان قهوه و دانه های قهوه

گیلاس قهوه در واقع گیاه قهوه است که شبیه به گیلاس است. رنگ این میوه وقتی نارس است سبزرنگ و وقتی کاملا رسیده باشد قرمز رنگ و یا بنفش است.

دانه های قهوه درون این گیلاس قرار دارند. در هر میوه دو دانه وجود دارد. که این دانه ها با یک فرایند خاص از داخل میوه استخراج می شوند.

همانطور که متوجه شدید قهوه تیره رنگ و حاوی کافئین از یک میوه خوش رنگ به دست می آید.

گیلاس قهوه چیست؟

برای اینکه یک فنجان قهوه لذت بخش به دست بیاید مراحل زیادی باید طی شود. گیاه قهوه شکوفه هایی به رنگ سفید و شبیه به گل یاس دارد. بعد از مدتی این شکوفه ها به شکل یک میوه سبز رنگ در می آیند.

و وقتی میوه به رنگ قرمز در آمد. کاملا رسیده است.

پوست بیرونی میوه قهوه بسیار سخت و طعم تلخی دارد. اما قسمت درونی آن شیرین و آبدار است. دانه ها توسط یک لایه لزج مانند محافظت می شوند. دانه های قهوه طی مراحل مختلف از درون میوه رسیده استخراج می شوند.

گیلاس قهوه و دانه های قهوه درون فنجان

بسیاری از کشاورزان معتقدند می توان از روی طعم میوه قهوه، به کیفیت دانه های قهوه پی برد.

طعم

گیلاس قهوه طعمی شبیه به هندوانه و زردآلو یا ترکیبی از این دو میوه است. به همین دلیل طعم دلپذیری دارد. بیشتر میوه قهوه پوست و دانه های آن هستند. اما اطراف آن کمی پالپ وجود دارد.

کافئین

میوه قهوه هم دارای کافئین است. اما کافئین آن به مراتب از قهوه رست شده بسیار کمتر است. اگر مایل هستید کافئین کمتری مصرف کنید می توانید به جای نوشیدن قهوه، میوه آن را میل کنید.

آیا میوه قهوه سالم است؟

گیلاس قهوه خواص بسیار زیادی دارد که در اینجا آن ها را توضیح می دهیم :

  • میوه قهوه مقدار زیادی آنتی اکسیدان و پلی فنول دارد که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.
  • میوه قهوه حاوی ترکیبات خاصی است که از آسیب رسیدن به سلول ها جلوگیری می کند. مشکلات پیری را رفع کرده و باعث می شود عملکرد مغز بهتر شود.
  • میوه قهوه حاوی اسیدکلروژیک است که باعث کاهش وزن و همینطور چربی سوزی می شود.

گیاه قهوه چه شکلی است؟

گیاه قهوه در واقع میوه ای مانند گیلاس دارد. درون هر گیلاس قهوه دو هسته وجود دارد. این هسته ها همان دانه های قهوه هستند که از دل گیاه بیرون می آیند. و با آن ها نوشیدنی قهوه با طعم های عالی به دست می آید.

معمولا گیاه قهوه در مزارع به شکل بوته دیده می شود. اما برای اینکه برداشت میوه آن راحت باشد وقتی کوتاه تر است میوه را برداشت می کنند. وگرنه گیاه قهوه می تواند تا حدود 9 متر رشد کرده و تبدیل به درخت شود.

شاخه ها و برگ ها

شاخه گیاه قهوه به صورت افقی اولیه، ثانویه و ثالثیه به تنه اصلی درخت چسبیده است. برگ های آن موم مانند و به رنگ سبز تیره است. و به صورت دوتایی رشد می کنند.

برگ ها مهمترین قسمت گیاه هستند. چون فتوسنتز در برگ اتفاق می اُفتد. و با فتوسنتز انرژی لازم برای رسیده شدن میوه های قهوه، به گیاه می رسد.

گلها

بعد از حدود سه تا جهارسال گیاه قهوه گل می دهد. گل های گیاه قهوه سفید رنگ، کوچک و بسیار ظریف هستند. و رایحه ی شیرینی دارند.

گیاه قهوه به وسیله برگ ها و گل ها تولید مثل می کند.

گیلاس ها

حدود شش تا هشت هفته پس از گرده افشانی گیاه قهوه، گیلاس های قهوه از بین گل ها بیرون می آیند. رنگ این گیلاس ها در ابتدا سبز است. کم کم رنگ آن ها قرمز، بنفش یا صورتی می شود. میوه قهوه طعم به شدت شیرینی دارد.

برخی افراد فکر می کنند میوه قهوه قابل خوردن نیست. این یک طرز فکر اشتباه است. شما می توانید این میوه خوش طعم را با آرامش میل کنید. و از خوزدن آن لذت ببرید.

گیلاس قهوه دارای کافئین کمتری نسبت به دانه قهوه است. افرادی که مایلند کافئین کمتری مصرف کنند. می توانند به جای نوشیدنی قهوه میوه آن را میل کنند.

گیلاس قهوه روی درخت

انواع مختلف گیاه قهوه

گیاه قهوه گونه های بسیار زیاد و متنوعی دارد. هر کدام از این گونه ها طعم و میزان کافئین متفاوتی دارند.

2 گونه اصلی درخت قهوه : عربیکا و روبوستا

عربیکا و ربوستا دو گونه اصلی گیاه قهوه هستند. حدود 30 درصد صنعت قهوه جهان را ربوستا و 70 درصد آن را عربیکا تشکیل می دهد. عربیکا به دلیل داشتن طعم بهتر و کیفیت بالاتر از محبوبیت زیادی برخوردار است. به همین علت با وجود حساس بودن و شرایط رشد دشوارتر درصد قابل توجهی از صنعت قهوه را به خود اختصاص داده است.

در این قسمت خصوصیات دو قهوه عربیکا و ربوستا را با هم مقایسه می کنیم :

قهوه عربیکا :

  • نسبت به آب و هوا بسیار حساس است.
  • بیشتر در معرض آفات قرار دارد.
  • معمولا در ارتفاعات بالا که هوا سردتر و دما پایین تر است رشد می کند.
  • تعداد گیلاس قهوه آن به نسبت کمتر است.
  • میزان کافئین آن کم تر است.
  • عطر و طعم مطبوعی دارد و شیرین تر است.

شما می‌توانید بهترین نوع قهوه عربیکا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 60 درصد، خرید قهوه عربیکا 70 درصد، خرید قهوه عربیکا 80 درصد و خرید قهوه عربیکا 100 درصد را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

قهوه ربوستا :

  • در برابر آفات و بیماری ها مقاوم است.
  • میزان کافئین بیشتری دارد.
  • در ارتفاعات پایین که هوا گرم تر و دما بالاتر است رشد می کند.
  • تعداد گیلاس های آن بیشتر است. و به همین دلیل دانه های بیشتری برداشت می شود. و در نتیجه محصول بیشتری تولید می شود.
  • کیفیت آن پایین تر و شیرینی آن کم است.

شما می‌توانید بهترین نوع قهوه ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه ربوستا 60 درصد، خرید قهوه ربوستا 70 درصد، خرید قهوه ربوستا 80 درصد و خرید قهوه ربوستا 100 درصد را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

سخن پایانی

انسان ها در ابتدا به دلیل اثرات محرک قهوه عاشق این گیاه شدند. اما بعدها میوه قهوه به عنوان یک محصول جانبی مورد توجه قرار گرفته است.

برخی افراد میوه آن را می خورند. و از پوست آن دم نوش درست می کنند. از میوه قهوه یک محصول برای پوست ساخته شده است.

شما می توانید علاوه بر خرید قهوه محصولات جانبی که از میوه آن درست می شود را هم خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *