مقاله های قهوه

بهترین زمان مصرف قهوه

ساعت و دانه های قهوه

بهترین زمان مصرف قهوه چه زمانی است؟ این پرسشی است که اغلب طرفداران قهوه شاید به آن توجه نکنند. امروزه قهوه جزو پرطرفدارترین نوشیدنی های دنیا است. اغلب عاشقان قهوه صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب یک فنجان قهوه میل می کنند. از آنجا که دانه های قهوه به دلیل داشتن کافئین خواص زیادی دارند پس می توان گفت توجه به زمان مصرف قهوه بسیار مهم است. قطعا با مصرف قهوه در بهترین زمان می توانید حداکثر استفاده را از خواص آن بکنید.

تحقیقات نشان می دهد مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، دیابت نوع 2 و پارکینسون را کاهش می دهد. همچنین قهوه حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است و برای سلامت بدن بسیار مفید است. نوشیدن یک فنجان قهوه استرس را کم می کند. باعث ترمیم DNA می شود. همچنین بر روی آنزیم های انسولین و گلوکز تاثیر می گذارد و کارایی آنها را بالا می برد.

با توجه به این نکات درباره قهوه باید دید بهترین زمان مصرف قهوه برای نتیجه بهتر چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف قهوه چه زمانی است؟

در مغز انسان سطح کورتیزول یا هورمون استرس توسط SCN کنترل می شود. با بالا رفتن هورمون کورتیزول در بدن سطح هوشیاری افزایش پیدا کرده و احساس خواب آلودگی کم می شود. کافئین موجود در قهوه دقیقا مثل این هورمون عمل می کند.

مقدار کورتیزول در ساعاتی از شبانه روز مانند 8 تا 9 صبح، 12 تا 1 ظهر و 5 تا 6 عصر بیشترین میزان را در بدن دارد. در این زمان چون میزان کورتیزول بدن بالاست نوشیدن قهوه چندان تاثیر مثبتی ندارد. بهتر است در این زمان ها از مصرف قهوه خودداری کنید.

فنجان قهوه و ساعت و زمان مصرف قهوه

بهترین زمان مصرف قهوه قبل یا بعد از ورزش

ورزش کردن نیاز به انرژی بالایی دارد. بنابراین طبق تحقیقات انجام شده مصرف قهوه قبل از ورزش انرژی لازم برای انجام حرکات ورزشی سخت را به بدن می رساند. با مصرف قهوه قبل از ورزش توانایی بدن برای انجام حرکات ورزشی سخت و طولانی بالا می رود.

معمولا بعد از حرکات ورزشی سخت عضلات بدن دچار ضعف و درد می شوند. مصرف یک فنجان قهوه پس از ورزش باعث کاهش دردهای عضلانی بدن می شود. همچنین مصرف قهوه با یک کربوهیدرات مانند موز برای عضلات بدن بسیار مفید است.

همانطور که گفته شد مصرف قهوه قبل و بعد از ورزش برای بدن بسیار مفید است و به بدن کمک زیادی می کند.

مصرف قهوه با معده خالی

مصرف قهوه با معده خالی در طولانی مدت باعث ورم و سوزش معده و یا زخم معده می شود. زیرا قهوه خاصیت اسیدی دارد. این موضوع باعث تحریک اسید معده می شود و مشکلاتی برای معده بوجود می آورد. بنابراین توصیه می شود با معده خالی قهوه مصرف نکنید.

شاید بتوان گفت بهترین زمان مصرف قهوه بعد از وعده های غذایی است. نوشیدن قهوه با معده پر به دستگاه گوارش کمک شایانی می کند. البته بعضی از توصیه های دینی تاکید دارد که بعد از غذا هیچ نوع مایعاتی مصرف نشود.

آخرین زمان مصرف قهوه در شبانه روز

قهوه به دلیل داشتن کافئین بر عملکرد مغز و بدن تاثیر زیادی می گذارد. یکی از تاثیرات کافئین بی خوابی و بالا رفتن انرژی بدن است. بنابراین اگر شما می خواهید یک خواب با کیفیت داشته باشید توصیه می شود حداقل 6 ساعت قبل از خواب قهوه ننوشید. زیرا همانطور که گفته شد قهوه با داشتن کافئین کیفیت خواب را پایین می آورد.

مغز ما در طول روز ماده ای به نام آدنوزین را به تدریج ترشح می کند. این هورمون به گیرنده های عصبی مغز می چسبد و کم کم فرد احساس خستگی می کند. مصرف یک فنجان قهوه باعث می شود که کافئین به سرعت وارد جریان خون شود و سریع به مغز برسد. کافئین در مغز به جای آدنوزین به گیرنده های عصبی می چسبد و در نتیجه فرد دیگر احساس خستگی نمی کند.

در طول شب میزان آدنوزین مغز به تدریج کم می شود و فرد بعد از بیدار شدن از خواب احساس سرحالی دارد. مصرف قهوه قبل از خواب این روند را مختل می کند. معمولا بعد از حدود 5 تا 6 ساعت اثر کافئین از بین می رود اما بعد از حدود 8 تا حتی 48 ساعت این ماده کاملا از بدن خارج می شود. مصرف قهوه در شب باعث بی خوابی و به هم خوردن نظم خواب شبانه می شود و در نتیجه باعث می شود فرد در روز بعد با کاهش سطح انرژی روبه رو شود.

متوجه شدیم که مصرف قهوه تاثیرات مثبت زیادی دارد. اما توجه به بهترین زمان مصرف قهوه می تواند مزایای آن را بیشتر کند. چون اگر قهوه در زمان مناسب میل نشود تاثیر آن منفی خواهد بود. فهمیدیم مصرف قهوه قبل از خواب شب اثرات منفی دارد اما آیا قهوه و خواب نمی توانند رابطه خوبی داشته باشند.

چرت قهوه

در پاراگراف قبل درباره تاثیر منفی قهوه قبل از خواب توضیحاتی ارائه شد. اما طرفداران پر و پا قرص قهوه بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه بلافاصله به مدت 15 تا 20 دقیقه یک چرت کوتاه می زنند. آنها بعد از بیدار شدن از این خواب کوتاه تجربه یک انرژی بالا و حس خوب را درک می کنند.

آدنوزین مغز در هنگام خواب کاهش پیدا می کند. اگر بعد از مصرف قهوه بلافاصله یک خواب کوتاه داشته باشید علاوه بر کم شدن آدنوزین در مغز کافئین هم وارد مغز می شود. کم شدن آدنوزین و تاثیرات کافئین بعد از یک چرت کوتاه با هو بروز می کنند. در نتیجه فرد بعد از بیدار شدن از این چرت کوتاه انرژی بسیار بالایی دارد و احساس خستگی کاملا از بین می رود.

پس می توان گفت بهترین زمان مصرف قهوه قبل از یک خواب کوتاه است که به آن چرت قهوه می گویند.

خانمی در حال چرت بعد از قهوه

چند نکته درباره بهترین زمان مصرف قهوه

بهتر است که حدود 5 تا 6 ساعت قبل از خواب قهوه مصرف نکنید. چون باعث می شود کیفیت خواب شما پایین آمده و در نتیجه باعث کاهش انرژی در روز بعد خواهد شد.

مصرف بیش از حد قهوه و کافئین ممکن است به بدن شما آسیب جدی برساند و حتی اعتیاد آور باشد.

بهتر است هنگام مصرف قهوه از شکر زیاد استفاده نکنید. چون باعث می شود میزان کافئین کاهش پیدا کرده و فقط شکر جذب بدن شود. در این صورت مصرف قهوه مشکلاتی برای بدن ایجاد می کند.

بهترین ساعت مصرف قهوه در طول روز ساعت حدود 10 صبح است. چون در ساعات صبح زود، ظهر و غروب میزان هورمون کورتیزول در بدن بالاست. مصرف کافئین در این زمانها باعث هدر دادن کافئین می شود.

بهترین زمان مصرف قهوه قبل از یک چرت کوتاه 20 دقیقه ای است. این تکنیک باعث می شود از مزایای قهوه بیشترین بهره را ببرید.

جمع بندی

امروزه قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در کل جهان است. اما توجه به بهترین زمان مصرف قهوه باعث می شود از مزایای این نوشیدنی جذاب بهره مند شوید. اگر شما مایل به خرید قهوه هستید و دوست دارید این نوشیدنی جزو زندگی روزانه شما شود حتما به زمان مناسب نوشیدن قهوه دقت کنید. البته هرگز در مصرف آن زیاده روی هم نکنید.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کاپوچینو و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *