مقاله های قهوه

آب نسل سوم چیست؟|تاثیر آن بر طعم قهوه

آب نسل سوم

آب نسل سوم یک نوع آب مخصوص تهیه قهوه است. دانه های قهوه از لحظه کاشت تا زمانی که به فنجان قهوه می رسند راه طولانی را طی می کنند. عوامل زیادی بر کیفیت و طعم قهوه تاثیر گذار است. منطقه کشت قهوه، خشک کردن دانه ها، نگهداری و ذخیره دانه ها، رست دانه ها، درجه آسیاب و نحوه دم آوری همه عواملی هستند که در طعم و کیفیت قهوه موثرند.

اما اگر همه این عوامل مهم و تاثیر گذارند باید توجه داشت که حدود 90 درصد یک فنجان قهوه را آب تشکیل می دهد. پس می توان گفت آب مورد نیاز برای تهیه قهوه هم یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در کیفیت و طعم قهوه خواهد بود.

می توان گفت آب مناسب قهوه بسیار مهم است. مثلا آب سخت برای تهیه قهوه چندان مناسب نیست و بعضی املاح موجود در آب مانند کلسیم و منیزیم باعث بهبود رایحه قهوه شده و تاثیر مثبت دارد و بعضی املاح مانند آهن و بی کربنات سدیم باعث کم شدن عطر قهوه شده و تاثیر منفی دارد.

فنجان قهوه و لیوان آب

آب نسل سوم چیست؟

برای بهبود کیفیت آب در قهوه طراحی یک کپسول که حاوی املاح معدنی مانند کلسیم، منیزیم و … و اضافه کردن آن به آب است. با اضافه کردن این کپسول به آب آن را به طور چشمگیری بهینه کرده و کاملا برای تهیه قهوه مناسب خواهد شد. فرایند عصاره گیری و طعم قهوه با این آب به طور چشمگیری بهبود و باعث می شود عطر و طعم قهوه بسیار عالی شود.

به این آب (Third Wave Water) یا آب نسل سوم می گویند. هر کدام از کپسول ها می توانند حدود 3.5 لیتر آب را به یک آب ایده ال برای تهیه قهوه تبدیل کند.

سازمان قهوه اسپشیالیتی (SCA) این کپسول ها را از نظر استاندارد بودن و تاثیر مثبت آنها بر طعم و عطر قهوه تایید کرده است.

اهمیت آب در روند تولید قهوه

همان طور که گفته شد برای تهیه قهوه با کیفیت و خوش عطر و طعم آب یک فاکتور مهم و اساسی است که در بیشتر کافی شاپ ها به آن توجه نمی شود. آب سخت به دلیل املاح زیاد باعث می شود طعم قهوه خوب استخراج نشود اما آب نرم باعث بهبود طعم قهوه می شود. می توان درجه سختی آب یک منطقه مشخص کرد اما نمی توان گفت که املاح شیمیایی موجود در آب به چه میزان هستند.

بعضی باریستاها به آب مناسب برای تهیه قهوه اهمیت زیادی می دهند و با صرف هزینه زیاد برای دستگاههای تسویه آب یا آب چشمه با ترکیبات شیمیایی خاص سعی در بهبود کیفیت و طعم قهوه خود دارند. می توان گفت آب نسل سوم یک تحول بزرگ در تهیه قهوه بود.

ایده آب نسل سوم از کجا شکل گرفت؟

یکی از رسترهای معروف در ایالت اوهایو به نام تیلور مینور متوجه شد که کیفیت آب بر قهوه تاثیر زیادی دارد. او برای بهتر شدن کیفیت آب از سیستم فیلتراسیون استفاده کرد و سختی آب اوهایو را کم شد. یکی از مشتریان ثابت تیلور مینور به نام نیک جانز طی سفرهای متعددی که انجام داد متوجه شد طعم قهوه ها در کشورهای دیگر مانند طعم قهوه تیلور مینور نیست. او به تیلور به شوخی پیشنهاد کرد که آب مغازه خود را به جهان صادر کند. هر چند این ایده در حد یک شوخی بود اما امروزه به واقعیت پیوسته است.

آب نسل سوم ساده با محتوای ارزشمند

باریستاهای حرفه ای بسیار تلاش کردند تا آب مناسب برای تهیه قهوه را در طی سالیان زیاد تولید کنند. آنها به این نتیجه رسیده اند که آب مناسب در کیفیت و طعم قهوه تاثیر بسزایی دارد. یک نمونه از آبی که برای بهتر شدن طعم قهوه اختراع و امروزه در مسابقات جهانی باریستا از آن استفاده می شود محصول Global Customized water است. اما در واقع کپسول های نسل سوم اولین محصولی بودند که به تولید انبوه رسیدند. و کافی است یکی از این کپسول ها را در یک ظرف بزرگ آب معمولی ریخته و تکان دهید تا آب مورد نظر برای دم آوری قهوه بدست آید.

محتوای ای کپسول ها بسیار ارزشمند است و با وارد شدن به آب باعث می شوند املاحی که در طعم و رایحه قهوه تاثیر دارند به آب به میزان مناسب اضافه و کیفیت و عطر قهوه به صورت چشمگیری بالا رود.

اضافه کردن آب به فنجان قهوه

جایگزین مناسب برای کپسول های آب نسل سوم

هر چند این کپسول ها با وارد شدن به صنعت قهوه تحول زیادی را بوجود آوردند اما برای بسیاری از صاحبان کافه ها و باریستاها از نظر هزینه مقرون به صرفه نیستند. بنابراین آنها به دنبال راهی برای بهینه سازی آب بودند که جایگزین این کپسول ها شود. می توان از راههای زیر برای جایگزینی کپسول استفاده کرد :

بعضی از صاحبان کافه ها تصمیم گرفتند از دستگاههای قهوه سازی استفاده کنند که مجهز به فیلتر تصفیه آب باشد و میزان املاح را در آب کنترل کند. یکی از نمونه های آن دستگاه Jura است که رسوبات موجود در آب سخت مانند کلر، مس، آلومینیوم و سرب را کاهش می دهد. حتی درصد بالایی از آهک را حذف می کند. فقط باید دقت کنید که فیلتر دستگاه به موقع عوض شود.

در مخزن آب دستگاه قهوه ساز می توان از کیسه هایی استفاده کرد که رسوب زدا هستند و باعث کاهش رسوبات در آب می شوند. آنها می توانند به صورت مداوم کیفیت آب دستگاه را بالا نگه دارند و باعث طول عمر دستگاه شوند.

دستگاههای قهوه ساز مناطقی دارند که ممکن است رسوب در آنها جمع شده و با روشهای بالا از بین نرود. اما این رسوبات در طعم قهوه تاثیر بگذارد. بنابراین توجه کنید با برسهای مخصوصی که روی دستگاه وجود دارد به طور منظم تمام این قسمت ها را تمیز کنید.

برای بهبود کیفیت آب می توانید از سرکه که به عنوان یک ضد قارچ طبیعی فیلتر آب و محفظه های داخلی دستگاه را کلسیم زدایی می کند استفاده کنید. سرکه نمی تواند کامل جایگزین رسوب زدایی شود اما به همراه آن به بالا بردن کیفیت آب کمک می کند.

جمع بندی

اغلب افراد هنگام خرید قهوه به نوع و کیفیت آن توجه زیادی می کنند تا از یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم مطابق با ذائقه شان لذت ببرند. باید گفت که بالای 90 درصد یک فنجان قهوه را آب تشکیل می دهد. پس علاوه بر قهوه به کیفیت آب هم باید توجه کرد. آب نسل سوم یکی از بهترین روش ها برای بهینه سازی آب مورد نیاز برای تهیه قهوه است. البته می توان از آب تصفیه شده بعنوان جایگزین این آب استفاده کرد.

شما می توانید انواع قهوه های باکیفیت مانند خرید قهوه ربوستا 80 درصد ، خرید قهوه عربیکا 80 درصد ، خرید پودر قهوه سبز ، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک و.. را از فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *