مقاله های قهوه

اثرات اعتیاد به قهوه و چگونگی درمان آن

اثرات اعتیاد به قهوه و چگونگی درمان آن

اثرات اعتیاد به قهوه و چگونگی درمان آن

برای بسیاری از افراد، نوشیدن قهوه به معنی سرعت بیشتر، انرژی بالا تر و کارآمد در انجام کار های روزمره است و گاهی بدون آن متوجه می شوند که به شدت افت انرژی دارند و نمی ‌توانند کار هایشان را پیش ببرند و این نوعی وابستگی به قهوه است. اعتیاد به قهوه در اثر استفاده بیش از حد در طولانی مدت اتفاق می‌ افتد؛ به طوری که تأثیرات منفی بر سلامت و تعاملات اجتماعی و یا سایر بخش های زندگی فرد می‌ گذارد. قهوه، نکات مثبتی برای سلامتی انسان دارد؛ اما مصرف بیش از حد آن می ‌تواند بر روی خلق و خو و انرژی تأثیر منفی بگذارد.

تأثیرات قهوه و نشانه های اعتیاد به قهوه

تاثیر قهوه و نشانه های اعتیاد به قهوه

در بسیاری از جوامع نوشیدن یک فنجان قهوه در ابتدای صبح می تواند باعث آرامش بخشیدن به فرد شود. فرد کار خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز می کند تا بتواند انرژی روزانه را دریافت کند.

به طور کلی، ۷۵ تا ۸۰ درصد از مردم کل دنیا به صورت منظم نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنند. در ایالت متحده آمریکا هم طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، مشخص شده است که میزان مصرف کافئین با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند و در گروه سنی ۵۰ تا ۶۴ سال، میزان مصرف به اوج خود می رسد. مصرف کافئین بعد از نوشابه ها در رده دوم قرار گرفته است. اعتیاد به کافئین می‌ تواند با حس وابستگی شروع شود.

تأثیر کافئین بر بدن

تاثیر کافئین بر بدن

کافئین به عنوان یک محرک برای سیستم عصبی مرکزی به کار گرفته می شود. این ماده غذایی اثرات شادی بخشی در فرد به وجود می آورد. انرژی و هوشیاری زیاد و حس خوب در فرد از جملۀ این اثرات است.

امکان دارد که مغز برخی از افراد که به کافئین حساس هستند، بیشتر از افراد دیگر به کافئین اعتیاد پیدا کند. وابستگی به کافئین توسط عوامل بسیار زیادی ایجاد می ‌شود و همچنین به نظر می‌ آید که تحت تأثیر ژنتیک هم قرار گرفته است.

کافئین با عوارض جانبی زیادی همراه است. این مادۀ غذایی همانند هر مادۀ دیگری برای بدن لازم و ضروری است؛ ولی اگر بیش از حد مصرف شود می تواند به یک عادت غذایی بد تبدیل شود.

ممکن است بدن به میزان زیادی از کافئین در طول روز احتیاج پیدا کند و زمانی که این ماده به بدن نرسد باعث به وجود آمدن مشکلاتی شود. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، خوردن ۹۵۰ میلی گرم کافئین جای قهوه خالص در طول روز می تواند منجر به وابستگی به قهوه شود.

اختلالات حاصل از کافئین عبارت هستند از:

  • اختلالات خواب
  •  اضطراب
  •  افسردگی
  •  دل درد
  • رفلاکس اسید
  •  انقباض عضلانی
  • درد
  • مشکلات قلبی عروقی
  • مشکلات تحریک ‌پذیری
  •  عصبی بودن
  •  مشکل در تمرکز
  • اختلالات فکری و…

نشانه های ترک کافئین

نشانه های ترک کافئین

یکی از مهم ترین و بارز ترین نشانه های وابستگی به قهوه ناتوانی در انجام کار های روزمره است که نمی توان کار ها را بدون خوردن کافئین در ابتدای صبح آغاز کرد. اگر فرد، حتماً باید یک فنجان قهوه میل کند تا بتواند روز را شروع کند، به قهوه اعتیاد دارد.

 اگر مصرف کافئین متوقف شود امکان دارد متوجه این امر شوند که مشکلاتی در زندگی آن ها به وجود آمده است. این علائم می توانند فیزیکی باشند یا بر خلق و خو و رفتار های فرد تأثیر بگذارند.

 از جمله نشانه های ترک کافئین عبارت هستند از:

  • خستگی
  • انرژی کم
  •  فعالیت کم
  • کاهش هوشیاری
  • خواب‌ آلودگی
  •  افسردگی
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک ‌پذیری
  •  احساس گرفتگی عضلات

اثرات فیزیکی ترک کافئین

اثرات فیزیکی ترک کافئین مثل آنفولانزا است. استفراغ، حالت تهوع، درد و سفتی عضلات تعدادی از این اثرات هستند. معمولاً ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از اینکه قهوه مصرف شده است؛ این علائم خود را نشان می دهند. این نشانه ها یک ساعت بعد از ترک قهوه شروع می شوند و می‌ توانند ۲ تا ۹ روز ادامه پیدا کنند.

چگونه وابستگی خود را به کافئین کم کنیم ؟

چگونه وابستگی خود را به کافئین کم کنیم؟

برای درمان وابستگی به کافئین بهتر است با پزشک صحبت کنید و یک سری کار ها را انجام دهید تا بتوانید بر ضعفتان غلبه کنید. تا حد امکان، مصرف آب را افزایش دهید. حتماً در طول روز نوشیدنی کافئین دار را با یک نوشیدنی بدون کافئین جایگزین کنید. مثلاً اگر در طول روز   5 فنجان قهوه می‌ نوشید، سعی کنید یک فنجان قهوه را حذف کنید و یک استکان چای جایگزین آن کنید. ورزش را در برنامه روزانه تان قرار دهید؛ زیرا ورزش کردن یک محرک طبیعی برای سیستم عصبی مرکزی است.

مزایای قهوه

اگر بتوانید قهوه را کمتر استفاده کنید و مصرف آن را به حداقل برسانید؛ مثلا در طول روز یک فنجان قهوه میل کنید، می‌ تواند همانند بسیاری از مواد غذایی دیگر برای بدن مفید باشد و از مغز در برابر پارکینسون محافظت کند. به دلیل داشتن ویتامین e فراوانی که دارد، برای پوست هم بسیار مفید است.

قهوه از ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می کند. مشکلات داخلی را به حداقل می رساند و باعث لاغری و کاهش وزن می‌ شود.

مصرف به اندازۀ قهوه باعث جلوگیری از افسردگی می شود و طول عمر را بالا می برد و دیابت نوع یک را کاهش می دهد.

چه کسانی باید مصرف قهوه را کم کنند؟

چه کسانی باید مصرف قهوه را کم کنند؟

افرادی که مشکلاتی مثل کم خونی دارند، باید مصرف قهوه را به حداقل برسانند؛ زیرا قهوه باعث می شود که جذب آهن کمتر اتفاق بیفتد و منجر به فقر آهن در فرد شود.

کسانی که به کم خونی مبتلا هستند، پیشنهاد می شود که این ماده غذایی را از رژیم غذایی شان حذف کنند. خانم‌ هایی که باردار هستند، نباید کافئین مصرف کنند؛ زیرا استفاده از  قهوه باعث رشد ناقص جنین می شود اگر در دوران شیردهی هستید به شما پیشنهاد می شود که کمتر قهوه بنوشید.

 با مصرف قهوه، نشانه هایی مثل استرس، دلهره، تنش و اضطراب در شما به وجود می آید و از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌ شود و در نتیجه نوزاد بی قراری می کند. افرادی که دچار تپش قلب هستند و افرادی که در معرض پوکی استخوان شدید قرار دارند، نباید زیاد قهوه مصرف کنند.

جمع بندی

به طور کلی اگر در طول روز مقدار مشخص و به اندازه‌ ای از قهوه به بدن برسد، نه تنها هیچ مشکلی برای فرد به وجود نمی آید بلکه با بسیاری از مشکلات مثل افسردگی، کم تحرکی، کمبود انرژی در شما مقابله می ‌کند و  شما را سرحال می آورد. اگر در مصرف این نوشیدنی خوشمزه زیاده‌ روی کنید؛ مشکلات جبران ناپذیری برای شما به وجود می آید. اعتیاد به قهوه در آقایان، بیشتر از خانم ها است. اعتیاد به قهوه می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین در خوردن آن نباید زیاده روی شود.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه عربیکا 60 درصد، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا 100 درصد، فروش پودر قهوه فوری گلد و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *