مقاله های قهوه

اسپرسو رومانو چیست؟| طرز تهیه اسپرسو رومانو

فنجان اسپرسو رومانو و دانه های قهوه و برشهای لیمو

اسپرسو رومانو یک نوع قهوه اسپرسو ساده است که معمولا با لیمو سرو می شود. نمی توان با اطمینان گفت این قهوه از ایتالیا است حتی با توجه به اسم این قهوه که شبیه نام های ایتالیایی است. البته گویا در جریان جنگ جهانی دوم و مشکلات اقتصادی زیاد و عدم وجود قهوه های با کیفیت این قهوه درست شد. در رومانو به دلیل کیفیت پایین و طعم نامطلوب قهوه از لیمو یا افزودنی های دیگر استفاده می شود.

اسپرسو و لیمو هر دو اسیدیته بالا دارند و ترکیب این دو یک تعادل طعمی در این قهوه بوجود می آورد که اثر لیمو بر طعم تلخ قهوه کاملا مثبت است.

بررسی اجمالی قهوه اسپرسو رومانو

این قهوه از اسپرسو و افزودنی های شکر و لیمو تهیه می شود. می توان از برشهای لیموی تازه یا آب لیمو برای تهیه این اسپرسو استفاده کرد. میزان شکر در تهیه این قهوه بسیار کم به اندازه یک قاشق چایخوری است. این نوشیدنی را می توان گرم یا سرد استفاده کرد و حتی اگر مایل باشید می توانید آن را با شیر سرو کنید. بعضی کافی شاپ ها هم از یک لیکور مدیترانه ای به نام anisette در این قهوه به عنوان افزودنی استفاده می کنند.

یک باریستا معروف به نام ماسیمیلیانو ماتونه معتقد است که می توان روغن لیمو را قبل از سرو قهوه در فنجان چکاند. بعضی از کافی شاپ ها از پوست لیمو در این نوشیدنی استفاده می کنند. در شهرهای ناپل، کاپری و ساحل آمافلی ایتالیا (منطقه کامپانیا) این نوشیدنی محبوبیت زیادی دارد و آن را caffè canarino یا caffè al limone می گویند.

یک فنجان قهوه رومانو و دانه های قهوه

تاریخچه قهوه اسپرسو رومانو

شهروندان شهر Giugliano معتقدند که اسپرسو رومانو در این شهر اختراع شده است و جزو نوشیدنی های بسیار محبوب و اصلی این شهر محسوب خواهد شد.

در شهر Giugliano قهوه اسپرسو رومانو با یک نوع لیموی خاص به نام سورنتو که گواهینامه نشان جغرافیایی دارد، سرو می شود. منظور از این گواهینامه کیفیت و ماهیت خاص این لیمو در آن منطقه است. همچنین یک مزرعه تولید لیمو سورنتو توسط سازمان اعتماد ملی ایتالیا (Fondo Ambiente Italiano) در شبه جزیره سورنتین نگهداری می شود.

هر چند نمی توان به دلیل نام رومانو که شبیه به یک نام ایتالیایی است منشا اصلی این قهوه را ایتالیا دانست اما شواهدی وجود دارد که اولین بار قهوه رومانو در ایتالیا اختراع شده است. اما با این حال عده ای معتقدند که این نوشیدنی در آمریکا اختراع شد و برخی دیگر منشا آن را به فرانسه نسبت می دهند.

عده زیادی از مردم ایتالیا سالهای زیادی است که قهوه اسپرسو مصرف می کنند. حتی دستگاه اسپرسو ساز و موکاپات دو محصولی است که در ایتالیا اختراع شد و تهیه اسپرسو را برای مردم آسان کرد. اما بعد از جنگ جهانی دوم خرید قهوه با کیفیت برای مردم ایتالیا سخت شد. آنها به اجبار از قهوه فوری که طعم نامطلوب و کیفیت پایینی داشت استفاده می کردند. برای بهتر شدن طعم آن از لیمو استفاده می کردند.

طعم‌های اسپرسو رومانو

یک استاد دانشگاه در برزیل معتقد است که استفاده از لیمو در قهوه اسپرسو باعث می شود که اسید سیتریک موجود در لیمو طعم تلخ قهوه را متعادل کرده و عطر لیمو واضح تر از تلخی قهوه است. اسید لیمو با تازگی و طراوت لیمو که از خانواده مرکبات است ارتباط دارد.

برای تهیه قهوه اسپرسو رومانو باید قهوه و لیمو کیفیت خوبی داشته باشند. اگر قهوه با کیفیت نباشد طعم قهوه تلخ و بسیار زننده خواهد شد و طعم لیمو موثر نخواهد بود. این نوشیدنی ساده بسیار عجیب نیز هست که اسید لیمو در آن باعث تعادل اسیدیته قهوه شده و تلخی قهوه را متعادل می کند. بنابراین مهم نیست که منشا این قهوه از کدام کشور است بلکه طعم خاصی است که لیمو با قهوه بوجود می آورد. قهوه اسپرسو رومانو در مناطقی از ایتالیا بسیار محبوب است و ممکن است در آینده در نقاط دیگر جهان هم محبوبیت پیدا کند.

یکی از خواص مهم این قهوه اسپرسو این است که اثرات ناشی از مصرف الکل را کاهش می دهد. زیرا قهوه حاوی کافئین است که باعث تسکین درد ناشی از هنگ کردن بوسیله مشروبات الکلی می شود. همچنین لیمو استفاده شده در این قهوه متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث هضم سریع غذا می شود.

اسپرسو رومانو و برشهای لیمو و دانه های قهوه

این قهوه با ترکیب طعم ترش لیمو و طعم تلخ قهوه یک طعم بسیار دلپذیر و فوق العاده بوجود می آورد که باید دقت شود طعم قهوه در آن غالب باشد.

طرز تهیه اسپرسو رومانو

در طول این مقاله چندین بار درباره تهیه این قهوه توضیح داده شد. برای تهیه آن باید ابتدا قهوه اسپرسو را با دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات درست کنید. بعد از آن به فنجان قهوه اسپرسو یک قاشق چایخوری شکر و یک برش لیمو اضافه کنید. عده ای به جای یک برش لیمو از کمی آب لیمو در حد چند قطره و حتی پودر لیمو استفاده می کنند.

در مورد تهیه این قهوه باید دقت شود که میزان لیمو زیاد نبوده و مناسب استفاده شود. حتما باید طعم قهوه طعم غالب آن باشد. لیمو باید یک برش یا حدود چند قطره باشد. به همین راحتی این قهوه آماده می شود. هر چند منشا قهوه اسپرسو رومانو مشخص نیست اما به هر حال ترکیب جالب و ساده طعم قهوه اسپرسو و لیمو یک طعم منحصربفرد و خارق العاده بوجود آورده است.

جمع بندی

قهوه اسپرسو رومانو هنوز تاریخچه مشخصی ندارد و تعدادی از کشورها معتقدند مربوط به آنهاست. اما به نظر می رسد کشور ایتالیا با وجود پیشینه درباره اختراع انواع قهوه ها مانند اسپرسو، کاپوچینو، ریسترتو، موکا و … می توان گفت این اسپرسو لیمویی متعلق به ایتالیاست.

هنگام خرید قهوه برای تهیه این نوشیدنی دقت کنید قهوه با کیفیت و مناسب را انتخاب کنید. برای مثال خرید قهوه عربیکا 100 درصد به دلیل طعم ترشی که دارد با طعم لیمو گزینه مناسبی نیست. دقت کنید طعم این نوشیدنی با قهوه های بی کیفیت و ارزان قیمت چندان جذاب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *