مقاله های قهوه

لاته آرت یا کافه لاته چیست؟| طرز تهیه لاته آرت

یک فنجان لاته آرت

لاته آرت (Latte Art) یک نوشیدنی جذاب و دلچسب بر پایه اسپرسو با شیر است. کافه لاته (Cafe Latte) در واقع ترکیب کافه به معنای قهوه و لاته به معنای شیر است. کلمه آرت هم به معنی هنر است. در واقع هنر شیر و قهوه می باشد.

کافه لاته اولین بار توسط لوییچی لویی درست شد و امروزه تبدیل به یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است. به طوریکه امروزه مسابقات جهانی کافه لاته برگزار می شود.

تهیه لاته آرت بسیار ساده است و شما به راحتی می توانید آن را در منزل درست کنید. البته یک سری تکنیک های خاص دارد که باید آنها را یاد بگیرید.

بعضی معتقدند کاپوچینو و لاته مثل خواهر و برادر هستند. در ادامه بیشتر متوجه این موضوع خواهید شد.

نگاهی کوتاه به تاریخچه لاته آرت

کافه لاته برای اولین بار در کشور ایتالیا ساخته شد. در آن زمان توریست های آمریکایی که به ایتالیا سفر کرده بودند برای کاهش طعم تلخ کاپوچینو به آن شیر اضافه کردند. میزان شیر به قدری بود که طعم آن بسیار جذاب و مطابق با ذائقه شان شد. امروزه این نوشیدنی در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفداران زیادی دارد و بسیار مرسوم است. در بعضی کشورهای اسکاندیناوی کافه لاته در کاسه سرو می شود.

می توان این نوشیدنی را با طعم های وانیل، شکلات، کارامل و حتی یخ تهیه کرد. کافه لاته با این طعم ها تبدیل به آیس لاته، کارامل لاته و … می شود.

فنجان های لاته آرت
هنر تزیین کافه لاته

کافه لاته چیست؟

همانطور که گفته شد کافه لاته از ترکیب اسپرسو با شیر بوجود می آید. در واقع این نوشیدنی توسعه یافته کاپوچینو می باشد. کاپوچینو یک نوشیدنی ایتالیایی است. ترکیب شیر با این نوشیدنی توسط آمریکایی ها کافه آرت را بوجود آورد. بعضی افراد طعم تلخ و قوی اسپرسو را دوست ندارند اما گاهی می خواهند انرژی لازم برای کارهایشان را داشته باشند. در عین حال گاهی اوقات مایلند شب بیدار باشند و کارهایشان را انجام دهند. یکی از بهترین گزینه ها برای این افراد مصرف کافه لاته می باشد.

باریستا ها در کافی شاپ ها لاته آرت را با تجربه فراوان و هنر بی نظیر خود اسپرسو را با شیر تزیین می کنند. برای تهیه کافه لاته به فوم شیر نیاز داریم. کف شیر یا فوم آن با استفاده از دستگاه کف کننده، نازل دستگاه اسپرسو و فرنچ پرس تهیه می شود.

وقتی شیر بوسیله یکی از این دستگاهها فوم گیری می شود با هوا ترکیب می شود. لایه زیرین شیر بخار گرفته و لایه روی شیر کف یا همان فوم شیر است.

طرز تهیه لاته آرت یا کافه لاته

مواد لازم :

اسپرسو

شیر فوم گرفته

فوم شیر

در ترکیب کافه لاته میزان شیر فوم گرفته 2 برابر اسپرسو می باشد. در واقع از سه قسمت یک لیوان یک قسمت به اسپرسو و دو قسمت به شیر اختصاص دارد.

طرز تهیه :

تهیه اسپرسو

در مرحله اول شما باید قهوه اسپرسو را تهیه کنید. برای این کار می توانید از دستگاههای اسپرسو ساز و یا قهوه ساز موکاپات استفاده کنید. به وسیله یکی از این ابزارها اسپرسو لازم را برای تهیه لاته آرت تهیه کنید.

تهیه فوم شیر

در مرحله بعد باید شیر فوم گیری شود. برای فوم گیری می توانید از نازل دستگاه اسپرسو ساز، فرنچ پرس یا ابزارهای کوچکی که به این منظور در بازار است استفاده کنید.

طراحی لاته آرت

در مرحله آخر باید شیر فوم گرفته را به قهوه اسپرسو اضافه کنید. این همان نقطه هنر شخص است که با یک طراحی زیبا این کار را انجام دهد. هنر و ظرافت کار یک باریستا هم در مرحله آخر تهیه لاته آرت مشخص می شود. در واقع این طراحی می تواند یک تزیین فوق العاده برای کافه لاته شما باشد. و علاوه بر طعم خوش و لذت بخش یک ظاهر جذاب و چشم نواز هم به نوشیدنی بدهد.

معمولا برای تهیه لاته آرت دو قسمت شیر با یک قسمت اسپرسو ترکیب می شود و روی آن یک لایه نازک از فوم یا کف شیر قرار می گیرد. البته این اندازه ها می تواند بسته به ذائقه و سلیقه شما تغییر کند.

طراحی فنجان لاته آرت
طراحی زیبای لاته آرت

نکات مهم برای تهیه کافه لاته

شاید شما نتوانید مانند یک باریستای حرفه ای لاته آرت را تزیین کنید. اما قطعا می توانید با توجه به یک سری نکات کافه لاته بسیار خوشمزه ای تهیه کنید.

  • مهم ترین نکته در تهیه کافه لاته چگونگی اضافه کردن شیر به اسپرسو است. دقت کنید سرعت اضافه کردن بسیار مهم است. نباید خیلی کند یا خیلی تند شیر را به قهوه اضافه کنید. اگر می خواهید یک طراحی زیبا روی آن داشته باشید.
  • درست کردن اسپرسو و فوم گرفتن شیر باید تقریبا همزمان با هم انجام شود. و بین تهیه آن ها فاصله زیادی نباشد. تا کافه لاته مورد نظرتان به دست آید.
  • در ابتدای اضافه کردن شیر کمی از آن را روی اسپرسو بریزید. وقتی سطح آن کمی بالا آمد با سرعت متوسط شیر را اضافه کنید تا طرح مورد نظر به دست آید.
  • دمای شیر هم نکته بسیار مهمی است. بهترین دما حدود 65 درجه است.
  • زاویه اضافه کردن شیر با فنجانی که اسپرسو در آن قرار دارد حدود 40 درجه است. با این زاویه طرح روی فنجان معمولا درست در می آید.

قهوه مناسب برای لاته آرت

شما می توانید از هر نوع قهوه ای که دوست دارید یا در دسترس تان وجود دارد برای تهیه لاته آرت استفاده کنید. اما گفته می شود بهترین نوع قهوه برای این نوشیدنی عربیکا با درصد بالا مثل خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 80 درصد و خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 100 درصد است.

شما می توانید انواع مختلف قهوه را از فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

جمع بندی

لاته آرت یا کافه لاته یکی از انواع نوشیدنی است که با شیر و اسپرسو تهیه می شود. درست است در تهیه این نوشیدنی ها از شیر و اسپرسو استفاده می شود اما چون نسبت های شیر و اسپرسو با هم متفاوت است. هر کدام طعم خاص خود را دارند. کافه لاته به دلیل تکنیک طراحی اسپرسو با شیر یک هنر است. تهیه لاته آرت بسیار ساده است. کافیست بتوانید یک طراحی هنرمندانه و خلاقانه انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *