مقاله های قهوه

دستگاه اسپرسو ساز و نکات کلیدی درباره آن

دستگاه اسپرسو ساز

دستگاه اسپرسو ساز یکی از محبوب ترین ابزار برای تهیه اسپرسو است. امروزه نوشیدنی قهوه در جهان از محبوبیت زیادی برخوردار است. در بین نوشیدنی های قهوه، اسپرسو بیشترین طرفدار را دارد. البته نوشیدنی های قهوه زیادی بر پایه اسپرسو تهیه می شود که آنها هم بسیار دلچسب بوده و طرفداران زیادی دارند. از نوشیدنی های بر پایه اسپرسو می توان به کاپوچینو، ماکیاتو، لاته و … اشاره کرد.

تهیه اسپرسو با قهوه سازهای مختلف امکان پذیر است. شما می توانید از موکاپات و انواع قهوه سازهای دستی مانند هندپرسو برای تهیه اسپرسو استفاده کنید. اما باید گفت بهترین روش برای تهیه اسپرسو استفاده از دستگاههای اسپرسو ساز است. این دستگاهها که در انواع خانگی و صنعتی در بازار موجود می باشند با فشار مناسب یک شات اسپرسو را با کیفیت عالی تهیه می کنند. البته باید به یک سری نکات مهم و کلیدی درباره آنها توجه کرد.

در این مقاله این نکات مهم و کلیدی را بررسی می کنیم.

استفاده از انواع مختلف قهوه در دستگاه اسپرسو

انواع مختلفی از دانه های قهوه وجود دارند. دانه های قهوه ربوستا و عربیکا اصلی ترین آنها هستند. قهوه ربوستا و عربیکا هر کدام ویژگی های خاصی از نظر طعم، میزان اسیدیته، شیرینی و تلخی و غیره دارند. شما می توانید برای تهیه قهوه اسپرسو از انواع مختلف دانه های قهوه استفاده کنید.

تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز

دانه های قهوه قبل از آسیاب باید رست شوند. رست دانه ها باعث می شود عطر و طعم قهوه نمایان شود. اما نکته مهم این است که این عطر و طعم به هنگام عصاره گیری قهوه باید استخراج شود. دستگاه اسپرسو ساز با فشار مناسب عطر و طعم موجود در قهوه را به خوبی استخراج می کنند.

همانطور که متوجه شدید اسپرسو یک نوع دانه قهوه خاص نیست بلکه یک نوشیدنی قهوه است که با انواع دانه های قهوه می تواند تهیه شود. کافیست شما قهوه مورد علاقه خود را بر اساس طعم و ذائقه خود خریداری کنید و با یک دستگاه خانگی به راحتی اسپرسو خود را آماده و میل کنید.

دم آوری انواع قهوه با دستگاه اسپرسو

هر چند نام این دستگاه با قهوه اسپرسو شناخته می شود اما این بدین معنی نیست که انواع دیگر نوشیدنی های قهوه را نمی توان با آن تهیه کرد. با این دستگاه به راحتی می توان انواع نوشیدنی های قهوه را تهیه و سرو کرد.

دستگاه اسپرسو ساز علاوه بر این که اسپرسو را به بهترین نحو دم آوری می کند می تواند انواع نوشیدنی های قهوه را هم به خوبی دم آوری کند. برای استفاده از آن کافیست بر اساس دستور تهیه قهوه مورد نظر خود دستگاه را تنظیم کنید. دستگاه به راحتی نوشیدنی قهوه مورد نظر شما را تهیه می کند.

البته قبل از خرید دستگاه اسپرسو دقت کنید که این دستگاه در پنل کاربری اش این قابلیت را داشته باشد.

فشار مناسب دستگاه اسپرسو برای استخراج عطر و طعم قهوه

برای تهیه یک شات اسپرسو یکی از فاکتورهای مهم فشار است. دستگاههای اسپرسو با فشار مناسب عطر و طعم قهوه را از دانه های آسیاب استخراج می کنند. فشار مناسب برای تهیه اسپرسو 9 بار است. اغلب این دستگاهها این فشار را بر قهوه وارد می کنند. البته ایجاد این فشار و نیرو باید دقیق باشد تا عطر و طعم قهوه به خوبی استخراج شود.

اغلب کسانی که هر روز یک فنجان اسپرسو را در خانه درست می کنند و از عطر و طعم آن لذت می برند شاید درباره فشاری که دستگاه برای استخراج طعم قهوه بر آن وارد می کنند اطلاعی نداشته باشند. فشار 9 بار استاندارد بوده و اغلب دستگاهها این فشار را تولید می کنند.

مقدار قهوه مورد نیاز برای هر بار استفاده از دستگاه اسپرسو ساز

یکی از ویژگی های دستگاههای اسپرسو این است که با حداقل مقدار پودر قهوه نوشیدنی اسپرسو را برای شما تهیه می کند. یک شات اسپرسو حدودا با وزنی بین 7 تا 10 گرم تهیه می شود. این وزن معادل 50 عدد دانه قهوه است. البته تغییر وزن به دلیل تفاوت در میزان رست دانه های قهوه است.

البته برای رسیدن به اسپرسو یکسان در هر بار استفاده از دستگاه بهتر است از یک ترازو استفاده کنید. استفاده از ترازو باعث می شود که اسپرسو شما در هر بار تهیه کیفیت یکنواختی داشته باشد.

نظارت دولت ایتالیا بر دستگاههای اسپرسو ساز

نوشیدنی اسپرسو اولین بار در کشور ایتالیا کشف شد. مردم این کشور به اسپرسو علاقه زیادی دارند و جزو زندگی روزمره اکثر مردم است. در کافی شاپ های ایتالیا یک سری استانداردها برای تهیه اسپرسو وجود دارد که تمام باریستاها باید آن را رعایت کنند. دولت ایتالیا هم با دقت بر این کار نظارت می کنند. البته کسانی که دستگاه اسپرسو را تولید می کنند باید آنها را طوری بسازند که استاندارد لازم برای تهیه اسپرسو را رعایت کنند.

حساسیت بالایی که در تهیه قهوه اسپرسو در ایتالیا وجود دارد و نظارت بر کار کافی شاپ ها توسط دولت باعث شده که هم قهوه ایتالیا و هم دستگاههای اسپرسو از نوع بهترین باشد. کسانی که در ایتالیا اسپرسو می نوشند متوجه تفاوت کیفیت و طعم آن می شوند.

فوم روی اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز

ایجاد کِرِما روی اسپرسو توسط دستگاه اسپرسو ساز

دستگاههای اسپرسو با ایجاد فشار آب بر روی قهوه باعث استخراج طعم قهوه می شوند. در این فرآیند مقداری فوم یا کف روی آن بوجود می آید. این فوم یا کِرِما بدنه قهوه را بهتر می کند. دستگاههای اسپرسو صنعتی چون فشار بیشتری تولید می کنند در نتیجه باعث ایجاد فوم بیشتر روی اسپرسو می شود.

جمع بندی

قهوه اسپرسو جزو پرطرفدارترین نوشیدنی های قهوه است. دستگاه اسپرسو ساز با بهترین کیفیت طعم و رایحه دانه های قهوه را استخراج می کند و یک شات اسپرسو را برای شما تهیه می کند. امروزه دستگاه های اسپرسو خانگی تولید و در بازار موجود است. شما با خرید قهوه و یک دستگاه اسپرسو خانگی می توانید هر روز اسپرسو را تهیه و از نوشیدن آن لذت ببرید.

برای خرید قهوه ربوستا و عربیکا خوش طعم مانند خرید قهوه عربیکا 80 درصد، خرید قهوه ربوستا 60 درصد و… میتوان به فروشگاه قهوه کویز بروید و تربه خوردن یک فنجان قهوه دلچسب را برای خود رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *