مقاله های قهوه

قهوه و فواید آن برای مردان (12 فایده باورنکردنی قهوه برای مردان)

فواید قهوه برای مردان

در مطالعه منتشر شده در نشریه علمی PLOS نشان می‌دهد. که یکی از خاصیت‌های غیر‌منتظره نوشیدن قهوه یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌تواند پیشگیری از اختلالات جنسی مردان باشد.

یک فنجان قهوه، حدود ۹۵ میلی‌گرم کافئین دارد . و به این ترتیب کسانی که بین دو تا سه فنجان قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار در روز مصرف می‌کنند. کمتر به اختلالات جنسی دچار می شوند که نشان دهنده فواید قهوه برای مردان است.

قهوه و مردان

قهوه و مردان

قهوه نه تنها می تواند شما را در صبح به حرکت درآورد

بلکه نوشیدن روزانه آن ممکن است شما را از راه های دیگری نیز تحریک کند. یک مطالعه اخیر نشان داد که مردانی که قهوه می‌نوشیدند، نسبت به افرادی که قهوه نمی‌نوشیدند، کمتر دچار اختلال نعوظ می‌شدند – حتی در هنگام تنظیم وزن و سایر مشکلات سلامتی. همچنین نشان داده شده است که خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

در نهایت اگر اخبار سلامت را دنبال کنید محبوبیت آنتی اکسیدان ها را می دانید . آن مولکول های بی باک که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و می توانند منجر به بیماری مزمن شوند.

زغال اخته و شراب قرمز اغلب به عنوان منبع عالی آنتی اکسیدان توصیه می شود. به نظر می رسد، قهوه دارای مقدار زیادی از آنها است – حتی بیشتر از چای سبز یا کاکائو.

اگرچه مصرف بیش از حد قهوه ممکن است این فواید را نفی نکند.

نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد و حتی ممکن است باعث اضطراب شود.

از آنجایی که ممکن است بیش از پنج ساعت طول بکشد تا کافئین سیستم شما را پاک کند. ممکن است ایده خوبی باشد که از مصرف قهوه در اواخر بعد از ظهر خودداری کنید. به غیر از این، دلایل خوبی برای داشتن احساس خوبی نسبت به قهوه شما وجود دارد.

در این مقاله قصد داریم پاسخ این سوال را با بیان ۱۲ مورد از خواص قهوه (فارغ از نوع اسپرسو، فرانسه و ترک) به روشنی بیان کنیم.

۱. آنتی اکسیدانی قهوه

قهوه، آنتی اکسیدان بالایی دارد و میتوان گفت همین خاصیت قهوه، آن را از سایر نوشیدنی ها متمایز کرده است. بسیاری گمان می کنند کاکائو و چای سبز، بیشترین میزان آنتی اکسیدان را دارا هستند اما باید گفت که میزان آنتی اکسیدان قهوه حتی از آنها نیز بیشتر است بطوریکه آن را به عنوان پادشاه آنتی اکسیدان مواد غذایی می شناسند.

قهوه دارو سرطان

آنتی اکسیدان چیست؟

اصطلاح ” آنتی اکسیدان “ در واقع حاصل ترکیب دو کلمه آنتی + اکسید است. آنتی اکسیدان ماده ای است که مانع از آسیب به DNA، غشای سلولی و سایر قسمتهای سلول در برابر رادیکال های آزاد می شود.

رادیکال های آزاد می توانند بدلایل مختلفی از جمله اعتیاد به مواد مخدر، در معرض مواد شیمیایی بودن، نداشتن رژیم غذایی سالم و بسیاری از عادت های اشتباه دیگر در بدن افراد تولید شوند که احتمال دارد در نهایت منجر به بروز مشکلات و بیماری هایی نظیر سرطان، نارسایی های قلبی و نقص در سیستم ایمنی بدن آنها شود.

آنتی اکسیدان موجود در انواع قهوه اسپرسو، ترک و فرانسه خواص زیادی دارد که از جمله مهم ترین آنها عبارت اند از:

  •  پیشگیری از بروز انواع سرطان؛
  • پیشگیری از بروز نارسایی های قلبی و عروقی؛
  • پیشگیری از انواع سکته؛
  • پیشگیری از آرتروز و درد مفاصل؛
  • کاهش خطر ابتلا به نقرس؛
  • افزایش طول عمر

۲. قهوه و تقویت حافظه‌ی کوتاه مدت

خاصیت مهم دیگری که در انواع قهوه وجود دارد تقویت حافظه کوتاه مدت می باشد.

انواع قهوه

تحقیقات گروهی از محققان روی تعدادی از داوطلبان نشان داده است که داوطلبان با مصرف روزانه یک فنجان قهوه، از حافظه کوتاه مدت بهتری نسبت به سایر افرادی که قهوه مصرف نمی کردند، برخوردار بودند و عملکرد بهتری را از خود نشان دادند.

با انجام این تحقیق، نتیجه دقیقی در مورد تاثیر کافئین بر روی مغز افراد بدست نیامد اما توجه به نتایج حاصل از این تحقیق توانستند متوجه تاثیر کافئین بر روی بخش هایی از مغز انسان و ارتباط مستقیم بین آنها شوند. در واقع مصرف قهوه باعث تقویت حافظه کوتاه مدت و بهبود عملکرد مغز خواهد شد.

۳. قهوه و تاثیر آن بر کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل

خاصیت بعدی در خصوص انواع قهوه، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل است. تحقیقات انجام شده توسط کشور فنلاند نشان داد که مصرف روزانه ۳ تا ۵ فنجان قهوه ۶۵% موجب کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر و زوال عقل در میانسالی خواهد شد.

فنجان قهوه عربیکا

دو نظریه در مورد ارتباط بین خاصیت انواع قهوه و احتمال ابتلا به آلزایمر و زوال عقل وجود دارد که به شرح زیر اند:

نظریه اول: از جمله عوارض دیابت نوع دو، ابتلا به آلزایمر و زوال عقل می باشد و با توجه به اینکه مصرف انواع قهوه‌ فرانسه، ترک و اسپرسو خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد میتوان نتیجه گرفت که باعث کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر و زوال عقل نیز می شود.

نظریه دوم: پلاک‌های آمیلوئیدی و کلاف‌های رشته‌ای داخل نورونی از جمله علائم اصلی بیماری آلزایمر هستند و با مصرف قهوه از ایجاد این پلاک‌ها و کلاف‌های رشته ای جلوگیری می‌شود.

۴. قهوه و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

خاثیت دیگر مصرف قهوه اسپرسو، ترک و فرانسه، کاهش خطر ابتلا به نارسایی های قلبی و عروقی است.

با توجه به تحقیق صورت گرفته در کشور هلند طی ۱۳ سال روی تقریبا سی و خرده ای هزار نفر، مصرف روزانه دو الی چهار فنجان قهوه میتواند باعث کاهش بیست درصدی خطر ابتلا به نارسایی های قلبی و عروقی شود.

جلوگیری از التهاب، یکی دیگر از فواید مصرف قهوه می باشد و در نتیجه مصرف قهوه و کاهش التهابات ناشی از صدمات شریانی، خطر ابتلا به بیماری‌ها و نارسایی های قلبی و عروقی کاهش می یابد.

فنجان قهوه برای مردان

همچنین مصرف قهوه برای افراد دچار عارضه تپش قلب باعث نگرانی نیست. البتّه باید اشاره کرد که این موضوع کاملاْ وابسته به شخص است زیرا در برخی افراد به علت تحریک شدن بیش از حد سیستم عصبی سمپاتیک، نسبت به مصرف کافئین حسّاس هستند و حتی با مصرف چای هم دچار تپش قلب می شوند.

البته که شایان به ذکر است که این افراد هم می توانند با کنترل و مدیریت مصرف منظم روزانه قهوه طی چنین هفته الی چند ماه نسبت به کاهش این حساسیت اقدام کنند.

۵. قهوه و تاثیر آن بر کاهش خطر ابتلا به سرطان

قهوه خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را کاهش می دهد.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان داده است که احتمال ابتلا به انواع سرطان ازجمله کبد، سینه، روده بزرگ در زنانی که حداقل ۴ فنجان قهوه در روز مصرف می کنند، حدود 25 درصد کمتر از سایرین می باشد که عامل آن، می تواند ضد التهابی بودن قهوه باشد.

فواید اسپرسو برای مردان

۶. قهوه و کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو

خاصیت مهم دیگر مصرف قهوه، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو می باشد.

بر اساس تحقیق انجام شده در سال ۲۰۰۹، محققان دریافتند که با مصرف روزانه 4 فنجان قهوه میتوان خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا 50 درصد پایین آورد.

و باید اشاره کرد که یکی از دلایل عمده این خاصیت قهوه، ضد التهابی بودن آن بدلیل وجود اسید کافئیک در دانه های قهوه است که باعث محافظت از سلول‌های تولید کننده انسولین می شود.

نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح

۷. قهوه و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبد

از دیگر خواص با ارزش قهوه، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی و سرطان کبد می باشد.

 طبق تحقیقات محققان، بطور متوسط نوشیدن 4 فنجان قهوه در روز، احتمال ابتلا به بیماری های کبد را کاهش می دهد.

در واقع افزایش مصرف قهوه، بر کاهش سطح آنزیم های کبدی حاصل از التهابات کبدی تاثیر می گذارد.

نکته: یکی از عوارض مصرف بیش از حد قهوه، تپش قلب است. محققان ذکر کرده اند که به طور متوسط نوشیدن ۴ فنجان قهوه در روز مناسب است. 

8. قهوه و تاثیر آن بر افزایش و بهبود عملکرد فیزیکی و ورزشی

مربیان باشگاه های ورزشی برای افزایش عملکرد فیزیکی و ورزشی ورزشکاران قبل و بعد از تمرینات ورزشی، مصرف کافئین را توصیه می کنند.

مصرف روزانه 5 فنجان قهوه قبل و بعد از انجام تمرینات ورزشی، میزان استقامت افراد را افزایش داده و موجب تقویت عضلات و عملکرد فیزیکی آنها شده است. همچنین مصرف قهوه، احساس درد در عضلات ورزشکاران را کاهش می دهد.

۹. خواص قهوه در کاهش افسردگی

تحقیقات نشان داده که بین مصرف قهوه و میزان افسردگی افراد رابطه عکس وجود دارد بعبارتی احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که روزانه قهوه مصرف می کنند، نسبت به سایر افرادی که قهوه نمی نوشند کمتر است و کاهش افسردگی از جمله خواص مصرف انواع قهوه از جمله قهوه اسپرسو، قهوه فرانسه و قهوه ترک می باشد.

با مصرف قهوه، احتمال ابتلا به افسردگی تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد و دلیل آن کنترل انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین و سروتونین است.

قهوه جهت هدیه به مردان

۱۰. قهوه و تاثیر آن بر کاهش خطر ابتلا به نقرس

کاهش خطر ابتلا به نقرس یک از دیگر خواص جالب مربوط به مصرف قهوه است.

طبق تحقیقات صورت گرفته در طی 26 سال روی 90 هزار پرستار، محققان دریافتند که در پرستارانی که بیش از یک فنجان قهوه در روز مصرف می کنند احتمال ابتلا به نقرس، کاهش 57 درصدی داشته است.

همچنین با توجه به تحقیقات انجام شده، متوجه شدند که افرادی که 1 الی 3 فنجان در روز قهوه می نوشند، خطر ابتلا به نقرس در آنها تقریبا 22 درصد کمتر از سایر افراد بوده است.

در زمینه ارتباط بین میزان مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به نقرس، تحقیقات دیگری نیز به عمل آمد، اما این دفعه جامعه آماری، شامل جمع کثیری از مردان بود و نتیجه حاصل از آن نشان داد که مصرف 4 الی 5 فنجان قهوه در روز، خطر ابتلا به نقرس را تا 40 درصد کاهش می دهد. همچنین اضافه کردند که مصرف روزانه 6 فنجان قهوه، باعث کاهش 60 درصدی احتمال ابتلا به این بیماری می شود.

بالا بودن غلظت اسید اوریک یکی از دلایل ابتلا به بیماری نقرس می باشد و محققان با توجه به تحقیق صورت گرفته روی پرستاران دریافتند که خاصیت نخست قهوه که به آن اشاره کردیم یعنی آنتی اکسیدانی آن، با کاهش میزان اسید اوریک، احتمال ابتلا به نقرس را کم می کند.

۱۱. تاثیر قهوه بر بهبود عملکرد مغز و خلق و خو

یکی دیگر از خواص شگفت انگیز انواع قهوه‌های اسپرسو، ترک و فرانسه، تاثیر آن بر بهبود عملکرد مغز و خلق و خوی افراد می باشد.

کافئین موجود در قهوه، از طریق مسدود کرن پیام رسان های عصبی گیرنده‌های آدنوزین، باعث بهبود عملکرد مغز شده و آمادگی مغز را برای تفکر و فعالیت افزایش می دهد.

همچنین کافئین موجود در قهوه با اثرگذاری بر پیام‌رسان‌های عصبی شامل نورآدرنالین، دوپامین و استیل‌کولین روی وضعیت روحی و ذهنی انسان تاثیر گذاشته و باعث بهبود عملکرد مغز و خلق و خوی افراد می شود.

۱۲. قهوه و تاثیر آن بر کاهش وزن و لاغری

خاصیت ویژه دیگر قهوه، تاثیر آن بر کاهش وزن و لاغری می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده در خصوص رابطه بین مصرف قهوه و کاهش وزن مشخص شد که مصرف قهوه باعث افزایش 3 الی 11 درصدی میزان متابولیسم بدن می شود. همچنین مصرف قهوه با توجه به بدن افراد مختلف، می تواند میزان چربی سوزی بدن آنها را ۱۰ الی ۳۰ درصد افزایش دهد.

کافئین قهوه باعث تجزیه چربی‌های بدن می شود و از این طریق وزن را کاهش و متابولیسم را افزایش می دهد.

نکته: بدن به مرور زمان می تواند به مصرف قهوه کند و میزان چربی سوزی در آن را کاهش دهد.

عوارض ناشی از مصرف قهوه

در کنار خواص و فوایدی که مصرف قهوه به ارمغان می آورد، باید به برخی عوارض احتمالی آن نیز اشاره کنیم از جمله کاهش کیفیت خواب، افزایش فشار خون، تپش قلب، احساس اضطراب، بی اختیاری ادرار، بروز حساسیت و سردرد اشاره کرد.

نکته: البته باید اضافه کرد که افزایش فشار خون ناشی از مصرف قهوه دائمی نیست و اثر آن بعد از گذشت چند ساعت از بین می رود.

نکته: همچنین حساسیت حاصل از مصرف کافئین موجود در قهوه در برخی افراد موقت می باشد و علائم آن بعد از گذشت چند ساعت پس از مصرف از بین می رود.

نکته: در صورت ترک عادت به مصرف روزانه قهوه بهتر است کم کم اقدام به کاهش مصرف قهوه خود کنید زیرا قطع یکدفعه مصرف کافئین قهوه ممکن است باعث احساس سردرد در فرد می شود.

چه میزان قهوه برای مصرف روزانه مناسب است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که برای بهره‌گیری بهتر از خواص قهوه، به طور متوسط مصرف ۴ فنجان قهوه در روز مناسب است البته باید به این نکته توجه داشت که میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه بر اساس نوع قهوه و روش دم‌آوری قهوه متفاوت است. برای مثال قهوه‌های روبوستا دارای میزان کافئین بیشتری نسبت به قهوه‌های عربیکا هستند.

همچنین قهوه‌ی اسپرسو دارای کافئین بیشتری نسبت به قهوه فرانسه و قهوه ترک است. یعنی یک فنجان قهوه اسپرسو (با شرط برابر بودن میزان قهوه) میزان کافئین بیشتری نسبت به قهوه فرانسه دارد.

در این مقاله ما به 12 مورد از خواص ویژه قهوه پرداختیم. قهوه علاوه بر موارد بالا خواص بسیاری برای پوست و زیبایی دارد.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کاپوچینو ، فروش پودر کافی میت، فروش قهوه فوری گلد ، فروش قهوه فوری کاسیک و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *