مقاله های قهوه

درباره قهوه بدون کافئین چه می دانید؟

درباره قهوه بدون کافئین چه می دانید؟

امروزه قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در میان جوانان و بزرگسالان شناخته می شود؛ اما مصرف بیش از حد این نوشیدنی گرم می تواند مشکلاتی مانند ایجاد اختلال در خواب و اضطراب و… را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل است که کافی شاپ های مطرح قهوه بدون کافئین را در منو های خود قرار داده اند تا با کاهش مشکلات استفاده از قهوه به مشتریان خود کمک کنند. در ادامه مطلب قصد داریم این مدل قهوه ها را به طور دقیق بررسی کنیم تا هنگام سفارش آن ها، به مشکل جدی برخورد نکنید.

قهوه بدون کافئین چیست؟

یک ماگ قهوه بدون کافئین

بیشتر مردم بر این باور هستند که قهوه بدون کافئین، کافئین ندارد و درصد وجود این ماده صفر است؛ اما این تفکر کاملاً اشتباه است. به هیچ عنوان امکان ندارد شما قهوه ای با کافئین صفر داشته باشید؛ اما میزان آن را تا حد قابل توجهی می توانید کاهش دهید. به عنوان مثال یک قهوه معمولی حدود ۹۵ درصد کافئین دارد؛ اما وجود این ماده در قهوه بدون کافئین، حدود ۲ درصد است که نسبت به نوشیدنی های معمولی، درصد قابل توجهی است.

قهوه بدون کافئین چگونه درست می شود؟

قهوه بدون کافئین

به طور کلی قهوه بدون کافئین را از ۳ روش مختلف می توانید درست کنید.

1) روش آب سوئیسی

 2) دی اکسید کربن

3) کلرید متیل

  • روش آب سوئیسی: هنگامی که دانه های قهوه هنوز سبز رنگ هستند، در آب خیسشان کنید و تا حل شدن اجزای قهوه در آب صبر کنید. سپس نتیجه به دست آمده را از یک صافی عبور دهید. عصاره قهوه سبز به دست آمده را با دانه های کافئین دار ترکیب کنید تا کافئین آن ها به عصاره قهوه سبز منتقل شود. با این کار، کافئین موجود در دانه ها با عصاره سبز به تعادل می رسد و به مرور زمان شاهد خالی شدن کافئین موجود در دانه های قهوه خواهید بود.
  • دی اکسید کربن: این گاز می تواند در جدا کردن مواد شیمیایی مختلف از قهوه بسیار مؤثر واقع شود. در نتیجه برای جدا کردن کافئین از دانه های قهوه نیز می توانید از آن استفاده کنید. با استفاده از این روش فقط کافئین از دانه‌ های قهوه خارج می شود و طعم و مزه آن حفظ می‌ شود. پس از شست و شوی میوه قهوه، دانه‌ های سبز رنگ قهوه را در تماس با دی اکسید کربن مایع  و تحت فشار قرار دهید. دی اکسید کربن در درون دانه‌ های قهوه گردش داده می شود و کافئین را از دانه ها بیرون می ‌کشد. در مرحله بعد و با استفاده از تبخیر، کافئین از دی اکسید کربن جدا می شود و فقط در حدود 0.01 درصد کافئین در درون دانه ‌ها باقی می ماند. این فرایند عاری از هرگونه مواد شیمیایی است.
  • متیل کلراید: این ماده به عنوان یک حلال شیمیایی شناخته می شود. در زمان های قدیم، بنزین به عنوان یک حلال شیمیایی شناخته می شد؛ اما با توجه به سرطان زا بودن آن، کارخانه ها به استفاده از متیل کلراید روی آوردند. با این وجود، این ماده نیز به عنوان یک حلال عالی شناخته نمی شود؛ زیرا مقدار زیاد آن می تواند خطرزا باشد و به سیستم عصبی شما آسیب جدی وارد کند.

آیا قهوه بدون کافئین سالم است؟

سلامت قهوه بدون کافئین

برای پاسخ به سوال بالا، لازم است به وضعیت سلامت و سابقه پزشکی خود در گذشته نگاهی دقیق بیندازید. همچنین لازم به ذکر است که قهوه بدون کافئین مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که همراه با کافئین، از داخل دانه های قهوه خارج نشده اند. در نتیجه اگر به دنبال فواید قهوه هستید؛ اما قصد دارید میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهید، انتخاب قهوه بدون کافئین، می تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. همچنین اگر نسبت به کافئین حساس هستید، می توانید با مصرف قهوه های بدون کافئین، از طعم بی نظیر این نوشیدنی گرم لذت ببرید و حتی به بهبود شرایط جسمانی خود نیز کمک کنید.

مزایا و معایب قهوه بدون کافئین

مزایا و معایب قهوه بدون کافئین
  • مزایا

1) رفع حساسیت: بعضی از افراد به کافئین حساسیت دارند و به محض استفاده از آن دچار تپش قلب، بی خوابی، بی قراری، اضطراب و… می شوند؛ به همین دلیل هیچ گاه قادر به استفاده از قهوه های معمولی نخواهند بود. مصرف قهوه بدون کافئین، موجب رفع حساسیت آن ها خواهد شد.

2) رفع مشکلات گوارشی: از دیگر عوارض کافئین می توان به مشکلات گوارشی اشاره کرد. همچنین گزارش شده است که برخی افراد از سوزش سر معده خود نیز شکایت دارند. برای رفع این مشکلات، لازم است میزان مصرف کافئین را به طور قابل توجهی محدود کنید.

  • معایب

1) اثرات مخرب عصبی: همان طور که در بالا ذکر شد، برخی از قهوه های بدون کافئین با استفاده از متیل کلراید که یک ماده شیمیایی برای پاک کردن رنگ است، ساخته می شوند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض این ماده می تواند بر روی سیستم عصبی شما اثرات غیر قابل جبرانی بگذارد. قبل از استفاده بهتر است به نحوه کافئین زدایی دانه های قهوه به طور دقیق توجه کنید.

2) افزایش کلسترول: این مشکل به طور قطعی ثابت نشده است؛ اما بسیاری از مردم معتقد هستند که مصرف قهوه بدون کافئین می تواند موجب افزایش کلسترول شود. در این باره بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

چه کسانی باید قهوه بدون کافئین را انتخاب کنند؟

چه کسانی باید قهوه بدون کافئین را انتخاب کنند؟

با توجه به مزایای قهوه بدون کافئین، می توان ذکر کرد که این نوشیدنی درصد ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد و موجب بهبود عملکرد کبد شما خواهد شد. به همین دلیل به افرادی که از این مشکلات رنج می برند، مصرف قهوه بدون کافئین توصیه می شود. همچنین لازم به ذکر است که طبق تحقیقات شکل گرفته، مصرف قهوه اثر بی نظیری در جلوگیری از زوال عقل و اثرات ناشی از پیری دارد. با بالا رفتن سن، مصرف قهوه بدون کافئین، یکی از انتخاب های مناسب برای شما خواهد بود.

نتیجه گیری

در نهایت لازم است بدانید که قهوه بدون کافئین شامل درصد بسیار کمی کافئین است. اگر قهوه معمولی ۹۵ درصد کافئین داشته باشد، نمونه های بدون کافئین، حدود ۲ درصد کافئین دارند. به همین دلیل است که مزایای بی شماری را نسبت به قهوه معمولی در اختیار شما قرار خواهند داد. مصرف این نوشیدنی، علاوه بر طعم بی نظیری که ارائه می دهد، تأثیر مثبتی بر روی سلامت شما نیز دارد. با این حال، اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، بهتر است قبل از مصرف هر ماده غذایی، با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه عربیکا 80 درصد، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا 60 درصد، فروش پودر قهوه فوری گلد و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *