مقاله های قهوه

قهوه پُراُوِر چیست؟

تهیه قهوه پُراُوِر با قهوه ساز کمکس

قهوه پُراُوِر یک راه سر راست برای تهیه یک فنجان قهوه خوشمزه و دلچسب است. برای تهیه قهوه دستگاهها و تکنیک های زیادی وجود دارد. پُراُوِر در واقع یک شیوه دم آوری قهوه است که اخیرا توسط انجمن قهوه اسپشیالیتی تایید شد.

تمام کسانی که به دنبال تهیه قهوه هستند چه افرادی که در خانه آن را برای مصرف خود تهیه و مصرف می کنند و چه باریستاهایی که قهوه را در کافی شاپ ها و قهوه خانه ها برای مشتری سرو می کنند از تکنیک های متنوعی برای تهیه آن استفاده می کنند.

تکنیک تهیه این قهوه در قرن بیستم در کشورهای اروپایی رواج داشت اما در سالهای اخیر توسط انجمن قهوه اسپشیالیتی دوباره کشف و استفاده شد.

در این مقاله با نحوه دم آوری این قهوه آشنا می شویم.

قهوه پُراُوِر pour over coffee چیست؟

شیوه دم آوری این قهوه بدین صورت است که پودر قهوه را درون فیلتر ریخته و آب داغ را به صورت دستی روی قهوه می ریزیم. چون در شیوه پُراُوِر از فیلتر استفاده میشود به آن قهوه فیلتری هم می گویند. بعضی به آن قهوه دستی هم می گویند. به آن بچ برو (batch brewer) نیز می گویند.

ریختن آب با کتری روی قهوه برای تهیه قهوه پُراُوِر

روش دم آوری این قهوه نسبت به روش های دیگر به صورتی است که طعم های قهوه و عطر آن را به خوبی برجسته می کند. شیوه دم آوری این قهوه برای قهوه هایی که تک خاستگاه هستند بسیار مناسب است.

قهوه ای که با فیلتر دم آوری می شود بسیار روشن و شفاف است. زیرا آب به خوبی با فشار مناسب به درون پودر قهوه نفوذ می کند و عطر، طعم و روغن آن را استخراج می کند. سپس فیلتر روغن را به خود جذب می کند و در نهایت قهوه شفاف و یک دست می شود و فیلتر قهوه باید تمیز شود.

در این روش پودر قهوه درون آب داغ خیسانده می شود و این شیوه نسبت به روش هایی مانند فرنچ پرس که قهوه در آب غوطه ور است بسیار بهینه تر می باشد. زیرا وقتی قهوه در آب غوطه ور باشد به سرعت اشباع می شود اما در این شیوه آب همیشه تازه می ماند.

نکته مهم درباره این شیوه این است که چون قهوه به صورت دستی تهیه می شود احتمال خطا بسیار بالاست. وقتی آب را به صورت دستی روی قهوه می ریزیم اگر پودر قهوه به صورت یکسان درون فیلتر پخش نشده باشد احتمال دارد بعضی قسمت های پودر قهوه گلوله شده و خوب عصاره گیری نشوند. در برخی قسمت ها هم چاله به وجود آید و در نهایت بر روی عطر و طعم قهوه نهایی تاثیر می گذارد.

پس می توان گفت باریستا باید شیوه دقیق دستی آب بر روی قهوه را بیاموزد تا قهوه به خوبی در آب خیس بخورد. در نتیجه قهوه به خوبی عصاره گیری می شود و عطر و طعم قهوه نهایی بسیار مطلوب خواهد بود.

تجهیزات مورد نیاز برای تهیه قهوه پُراُوِر

شیوه دم آوری در این روش باید به گونه ای باشد که در هر بار دقیق بوده و به درستی انجام شود. انجام دقیق این روش در طولانی مدت کار دشواری است. به همین دلیل اغلب صاحبان کافی شاپ ها ترجیح می دهند به جای استفاده از یک شخص از دستگاه دم آوری بچ برای تهیه این قهوه استفاده می کنند. با این روش قهوه به طور مداوم به صورت یکسان و با کیفیت در می آید.

برای تهیه قهوه پُراُوِر تجهیزات زیادی وجود دارد اما برای شروع نیاز به تهیه همه آنها نیست. توصیه می کنیم از یک دستگاه ساده برای تهیه آن و چند فیلتر ساده شروع کنید و کم کم آنها را تکمیل کنید.

قهرمانان مسابقات جهانی باریستا مانند چاد وانگ که در سال 2017 قهرمان شد معتقدند تکنیک تهیه این قهوه بسیار مهم تر از دستگاهی است که از آن برای دم آوری استفاده می کنیم.

دستگاههای دم آوری پُراُوِر

برای تهیه این قهوه از دستگاههای زیادی به عنوان dripper می توان استفاده کرد که فیلتر و پودر قهوه درون آن قرار می گیرد. بهترین این دستگاهها قهوه ساز V60 درجه، kalita wave و ملیتا هستند. این قهوه سازها روی فنجان قرار می گیرند اما شیوه عصاره گیری آنها با هم کمی متفاوت است. قهوه ساز کمکس (chemex) هم جزو انتخاب های خوب و مناسب در تهیه این قهوه است.

یکی از ویژگی های بارز این دستگاههای قهوه ساز این است که در دسترس همه افراد هستند و کار با آنها بسیار ساده است. در عین حال هر کدام دارای فیلترهای مخصوصی هستند که برای آنها طراحی شده است. تمام این قهوه سازها دفترچه راهنمای استفاده دارند که نحوه کار با آنها را به صورت ساده بین می کنند.

فیلترها

در دستگاههایی که ذکر شد معمولا از فیلترهای کاغذی یا پارچه ای استفاده می شود. شما می توانید مقاله انواع فیلتر کاغذی را در سایت فروشگاه قهوه کویز مطالعه بفرمایید.

فیلترهای کاغذی اگر سفید نشده باشند باعث می شوند قهوه طعم کاغذ به خود بگیرد. بنابراین باید قبل از دم آوری قهوه آنها را با آب داغ شست. بعضی فیلترهای کاغذی نسبت به بقیه حدود 20 تا 30 درصد سنگین تر هستند. قهوه ساز کمکس از این فیلترها استفاده می کند که باعث می شوند روغن را به مدت طولانی تر نگه دارند. اما بسیاری از قهوه چی ها فیلتر پارچه ای را ترجیح می دهند. این فیلترها از زمانهای دور استفاده می شدند و مشکلات فیلترهای کاغذی را ندارند و قابل بازیافت نیز هستند.

زیختن آب روی قهوه درون فیلتر و تهیه قهوه پُراُوِر

شما می توانید هر کدام از این فیلترها را که مایلید انتخاب کنید. البته بهتر است با توجه به دستگاهی که با آن قهوه را تهیه می کنید فیلتر را انتخاب کنید.

ترازو

ترازو یکی از تجهیزاتی است که استفاده از آن برای تهیه قهوه پُراُوِر به شما کمک می کند تا اندازه پودر قهوه مورد نیاز را به درستی انتخاب کنید. این موضوع در طعم قهوه تاثیر زیادی دارد.

کتری

برای تهیه پُراُوِر شما به یک کتری نیاز دارید تا آب را بر روی قهوه بریزید. البته می توانید از هر کتری برای این کار استفاده کنید اما کتری های مخصوص پراور دمای آب را هنگام استفاده یکسان نگه می دارند.

ویژگی های قهوه استفاده شده برای پُراُوِر

برای این که طعم قهوه شما عالی باشد بهتر است میزان رست دانه های قهوه لایت باشد. در این روش دانه های روشن طعم قهوه را به طور کاملا محسوس استخراج می کنند. البته می توانید از رست های متوسط یا تیره نیز استفاده کنید اما طعم قهوه مانند دانه های رست لایت نمی شود.

درجه آسیاب دانه های قهوه هم بهتر است متوسط باشد. زیرا قهوه درشت به خوبی عصاره گیری نمی شود و قهوه ریز و پودری ممکن است باعث شود عصاره گیری طولانی و طعم قهوه تلخ تر شود.

جمع بندی

برای تهیه قهوه پُراُوِر باید تکنیک های درست آن را بیاموزید. نسبت درست آب و قهوه را هم با تجربه می توانید به دست آورید. البته همه این نکات به دستگاهی بستگی دارد که برای این کار انتخاب می کنید. اگر شیوه و تکنیک درست را یاد بگیرید می توانید یک قهوه بی نقص تهیه و از نوشیدن آن لذت ببرید البته ناگفته نماند که وجود قهوه با کیفیت میتواند تاثیر بسیار زیادی بر روی طعم قهوه شما داشته باشد برای خرید انواع قهوه ربوستا و عربیکا مانند خرید قهوه ربوستا 70 درصد ، خرید قهوه عربیکا 70 درصد و… میتوان به فروشگاه قهوه کویز مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *