مقاله های قهوه

مشکلات کافئین قهوه چیست؟|چگونه اثر کافئین خنثی می شود؟

راه های زیادی برای خنثی کردن مشکلات کافئین قهوه وجود دارد.

قهوه یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در سطح جهان است. و جزو نوشیدنی های کافئین دار محسوب می شود. کافئین خواص و مزایایی دارد که اکثر طرفداران قهوه با آنها آشنا هستند. تما مشکلاتی هم دارد که در این مقاله به آنها می پردازیم. و راههای خنثی کردن اثر کافئین را شرح می دهیم.

غذاها و نوشیدنی های زیادی وجود دارند که حاوی کافئین هستند. کافئین برای اینکه اثر مطلوبی روی بدن داشته باشد باید آن را به اندازه و در وقت مناسب مصرف کرد. درغیر این صورت مشکلاتی را برای فرد بوجود می آورد. و ممکن است عملکرد بدن دچار اختلال شود.

راههای زیادی برای خنثی کردن اثر کافئین و دفع آن از بدن وجود دارد. نوشیدن مقدار زیاد آب و ورزش کردن کمک می کند کافئین از بدن دفع شود. همچنین شما می توانید با کاهش مصرف قهوه، به تدریج میزان دریافت کافئین را کم کنید. و اثرات آن را از بین ببرید.

کافئین در دانه های قهوه

کافئین و ترک آن

قهوه و چای دو نوشیدنی پرطرفدار در دنیا هستند. اغلب مردم هر روز از این نوشیدنی ها استفاده می کنند. و معتقدند نمی توانند آن ها را ترک کنند. دلیل اینکه این افراد می گویند نمی توانند چای یا قهوه را ننوشند. وجود کافئین موجود در آن هاست که اعتیاد آور است.

کافئین موجود در قهوه بسیار بیشتر از چای سیاه است. از این رو ترک کردن قهوه سخت تر از چای است.

علاقه افراد به کافئین به دلیل طعم مطبوع آن است. از طرف دیگر مصرف مواد کافئین دار باعث می شود که شخص انرژی کافی در طول روز داشته باشد. و این موضوع هم یکی از دلایل محبوبیت مواد کافئین دار است. به همین علت ها طرفداران چای یا قهوه معتقدند هیچگاه نمی توانند آن ها را ترک کنند.

اما زمانی که کافئین زیاد مصرف می کنند و مشکلات کافئین باعث می شود سیستم بدنی فرد دچار اختلال شود. این افراد به راحتی ظرف مدت دو یا سه هفته می توانند قهوه یا چای را ترک کنند.

از آنجا که ترک قهوه سخت تر از چای است. یکی از بهترین راهها کم کردن تدریجی مصرف قهوه است. شما با اینکار به مرور مصرف کافئین را کم می کنید. و می توانید به راحتی آن را ترک کنید. اگر گاهی اوقات با مشکلی مواجه شدید می توانید از چای سبز که کافئین کمتری دارد استفاده کنید.

شما می توانید برای ترک کافئین از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. و از مکمل هایی که حاوی ویتامین های گروه B هستند کمک بگیرید.

چه غذا هایی شامل کافئین می شوند؟

غذاها و نوشیدنی های زیادی حاوی کافئین هستند. به طور مثال شکلات ها و تمام محصولاتی که با آن درست می شوند، پودر های مکمل ورزش، داروهای کاهش وزن و قرص های سردرد از جمله مواد غذایی هستند. که کافئین دارند.

همچنین کاپوچینو، لاته، اسپرسو، انواع چای (سیاه، سبز، سفید)، اغلب نوشابه های انرژی زا و گازدار نمونه هایی از نوشیدنی های کافئین دار هستند.

عوارض جانبی مصرف کافئین قهوه

مشکلات کافئین می تواند بسیار زیاد باشد. افرادی که در مصرف قهوه افراط می کنند بعد از مدت کوتاهی ممکن است دستگاه گوارش آن ها دچار مشکل شده و مبتلا به اسهال یا معده درد شدید شوند. و یا سیستم عصبی آن ها دچار اختلال شده و به شدت عصبی، پرخاشگر، حالت بی قراری، بالارفتن سرعت تنفس، بی خوابی و …شوند.

کسانی که مشکلات ضمینه ای در کلیه و کبد دارند با مصرف قهوه بیماری شان بدتر خواهد شد. فکر نکنید هر زمان احساس خستگی کردید با خوردن یک فنجان قهوه خستگی شما را برطرف می کند. چون ممکن است کافئین حال شما را بدتر کند.

مصرف کافئین برای چه افرادی مناسب است؟

قهوه به دلیل داشتن کافئین فایده های زیادی دارد. از خواص آن می توان به کاهش خستگی و همچنین بالا رفتن تمرکز نام برد. افرادی که می خواهند مدت زمان طولانی بیدار بمانند معمولا قهوه می نوشند.

اما چیزی که افراد هنگام خوردن قهوه باید توجه کنند این است که اگر مثلا دچار معده درد و یا علائم گوارشی دیگر شدید، در مصرف قهوه دقت کنید.

محققان توصیه می کنند افراد بزرگسال حدود 400 میلی گرم در طول روز کافئین مصرف کنند. مصرف کافئین برای کودکان و حتی نوجوانان توصیه نمی شود.

افراد بزرگسال هم بهتر است از مصرف کافئین های قوی و سنگین خودداری کنند. چون ممکن است عوارض زیادی داشته باشد.

افرادی که داروهای خاص مصرف می کنند و یا حساسیت بالایی دارند، مصرف کافئین برای آن ها توصیه نمی شود.

خانم های باردار و شیرده هم بهتر است در مصرف کافئین احتیاط کنند. و در این مورد با پزشک خود مشورت کنند.

چطور تاثیر کافئین را خنثی کنیم؟

مصرف زیاد کافئین ممکن است مشکلات زیادی برای شما بوجود آورد. اگر بعد از مصرف کافئین علائم مختلفی مانند درد در قفسه سینه، مشکلات تنفسی، استفراغ و … داشتید بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید. مصرف زیاد کافئین ممکن است باعث تشنج، بالا رفتن ضربان قلب، گیج بودن، حرکات کنترل نشده عضلانی و … شود.

خانمی با سردرد برای کافئین

نوشیدن میزان مناسب آب

آب باعث نمی شود که کافئین دفع شود اما کمک می کند عوارض جانبی کمتر شود. میزان آب باید به قدری باشد که رنگ ادرار کاملا زرد روشن شود. با نوشیدن آب زیاد عوارضی که از مصرف زیاد کافئین برای بدن بوجود آمده کاهش پیدا می کند.

ورزش کافی

ورزش کردن خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. تمام ورزش ها از جمله پیاده روی، دویدن و یا هر ورزش دیگری که انجام می دهید باعث می شوند که کافئین خیلی سریع از بدن دفع شود.

همانطور که گفته شد مصرف کافئین باعث زیاد شدن انرژی می شود. و اگر کافئین زیادی مصرف کرده باشید با ورزش می توانید این انرژی بالا را آزاد کنید.

خوردن فیبر، غلات و میوه ممنوع است

هنگامی که کافئین زیادی مصرف کرده اید بهتر است از خوردن غذاهایی که فیبر بالا دارند، و یا مصرف میوه ها و غلات خودداری کنید. زیرا مصرف این مواد باعث می شود کافئین دیرتر دفع شود.

مشکلات کافئین و روش های دیگر دفع آن از بدن

برای این که کافئین سریع تر از بدن خارج شود بهتر است از سبزیجاتی استفاده کنید که متابولیسم بدن را افزایش می دهند.کلم بروکلی و گل کلم از این نوع سبزیجات هستند که باعث می شوند کافئین در تایم کوتاه تری از بدن خارج شود.

برای دفع کافئین بخوابید

هنگامی که شما کافئین زیادی مصرف کرده اید به سختی می توانید بخوابید. اما اگر بتوانید یک مدت زمان کوتاه بخوابید این خواب کوتاه می تواند به شما برای مقابله با اثرات کافئین کمک کند. و بعد از این خواب احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

بهتر است یک جای تاریک و خنک و دور از وسایل الکترونیکی را برای خواب انتخاب کنید.

حدود 3 تا 5 ساعت با کافئین قهوه مدارا کنید

معمولا 3 تا 5 ساعت زمان لازم است تا کافئین قهوه از بدن خارج شود. اگر شما بتوانید این مدت را تحمل کنید و با انجام یک مدیتیشن استرس را از خود دور کنید. بعد از این زمان حال شما کم کم بهتر خواهد شد.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد کافئین موجود در قهوه خواص بسیار زیادی دارد. اما مصرف بیش از حد آن می تواند مشکلاتی را برای شما بوجود آورد. بهتر است برای خرید قهوه و هر ماده کافئین دار و مصرف آن ها به نکات ذکر شده در مقاله توجه کنید.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کاپوچینو ، فروش پودر کافی میت، فروش قهوه فوری گلد ، فروش قهوه فوری کاسیک و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *