مقاله های قهوه

کاپوچینو چیست؟ طرز تهیه در خانه به سبک کافی شاپ‌

کاپوچینو

کاپوچینو یک نوشیدنی شیر و قهوه است که با استفاده از دستگاه اسپرسوساز درست می شود. یک کاپوچینوی سنتی حاوی 25 میلی لیتر قهوه اسپرسو و 100 میلی لیتر شیر کف شده با بخار است.

برخی از دستور العمل های کاپوچینو نیاز به مقادیر مساوی اسپرسو، شیر داغ و کف دارند. کاپوچینوها نسبت به سایر نوشیدنی های اسپرسو مانند ماکیاتو، کورتادو یا فلت وایت شیر بیشتری دارند اما نسبت به کافه لاته شیر کمتری دارند.

خاستگاه کاپوچینو

خاستگاه کاپوچینو

نام “کاپوچینو” ممکن است از راهبان کاپوچین الهام گرفته شده باشد، یک راسته راهبان فرانسیسکن که در قرن شانزدهم ایتالیا تأسیس شد. کاپوچین ها ردای قهوه ای با عادت های طولانی به نام کاپوسیو می پوشیدند – این مجموعه شبیه اسپرسوی مخلوط با شیر بود.

اتریشی ها اولین کسانی بودند که از کلمه “کاپوچینو” (“کاپوزینر” در آلمانی) برای توصیف یک نوشیدنی قهوه استفاده کردند. Kapuziner یک نوشیدنی اتریشی از قهوه با خامه فرم گرفته است که از قهوه‌خانه‌های وین به کافی‌شاپ‌های ایتالیایی بازمی‌گردد، جایی که با اختراع دستگاه اسپرسوساز با اسپرسو و شیر کف کرده تغییر شکل داده است.

کاپوچینو در مقابل لاته: تفاوت چیست؟

کاپوچینو ولاته

به عبارت ساده، یک کاپوچینو حاوی شیر کمتری نسبت به لاته است. هر دو نوشیدنی با یک یا دو شات اسپرسو شروع می شوند که به آن شیر بخارپز شده اضافه می شود.

کاپوچینو به طور سنتی در فنجان های 160 میلی لیتری (حدود 5.4 اونس) ساخته می شود. لاته ها در فنجان های بسیار بزرگتر (حداقل 8 اونس) سرو می شوند، به این معنی که حاوی حدود دو برابر شیر یا بیشتر هستند.

علاوه بر این، لاته دارای لایه نازکی از میکروفوم است که می تواند لاته آرت بسازد.

طرز تهیه کاپوچینو در 7 مرحله

طرز تهیه کاپوچینو

برای تهیه کاپوچینوی عالی با استفاده از دستگاه اسپرسوساز مراحل زیر را دنبال کنید:

1. شیر را در یخچال بگذارید. شیر سرد بهتر از شیر گرم کف می‌کند، بنابراین یک پارچ کف‌گیر استیل را با 100 میلی لیتر (3.3 اونس) شیر کامل (یا شیر بادام، شیر جو دوسر یا شیر نارگیل به سبک باریستا) پر کنید و حدود 20 دقیقه در یخچال قرار دهید.

2. دانه های قهوه را آسیاب کنید. بهترین اسپرسو از دانه‌های قهوه تازه آسیاب شده تهیه می‌شود، ترجیحاً آسیاب شده با آسیاب فرز، که ذرات یکنواخت‌تری نسبت به آسیاب تیغه‌ای تولید می‌کند.

باریستاها معمولاً دانه ها را مستقیماً در پورتافیلتر آسیاب می کنند تا تازه ترین قهوه ممکن را بدست آورند.

3. زمین را بکوبید. مرحله بعدی تپ کردن است. تامپر یک وزنه گرد کوچک و مسطح با دسته است که به نوعی شبیه مهر است. از دستکاری برای فشار دادن تفاله های قهوه به یک دیسک یکدست استفاده می کنید.

ضربه زدن باعث می شود که پورتافیلتر به درستی وارد دستگاه شود و از آن خارج شود و تماس آب با قهوه به حداکثر برسد. زیاد فشار ندهید، در غیر این صورت دیسک فشرده می شود. فشار ملایمی اعمال کنید و با کمی چرخش رها کنید.

4. فنجان را آماده کنید. یک فنجان کاپوچینوی 160 میلی لیتری را با ریختن آب جوش در فنجان گرم کنید.

5. یک شات اسپرسو بکشید. سبد فیلتر را به آرامی داخل دستگاه بلغزانید و دسته را بچرخانید تا در جای خود قفل شود. آب داغ را از فنجان کاپوچینو بریزید و آن را زیر پورتافیلتر قرار دهید.

بسته به طراحی دستگاه اسپرسوساز خود، باید یک سوئیچ را فشار دهید یا یک دکمه را فشار دهید و قهوه در فنجان ریخته می شود.

6. شیر را بخارپز کنید. دستگاه شما بخار ذخیره ای دارد که اکنون می توانید با استفاده از میله بخار آن را آزاد کنید. کمی بخار را در یک پارچه یا اسفنج رها کنید تا چوب باقی مانده را پاک کنید.

شیر را از یخچال خارج کنید و چوب دستی را در وسط پارچ کف کن قرار دهید. چوب را در زیر آب نگه دارید، کف کنید تا حجم شیر به 125 میلی لیتر افزایش یابد و دمای آن حدود 130 درجه فارنهایت شود.

گرز را در ابتدا نزدیک بالای شیر نگه دارید و با افزایش حجم شیر به تدریج آن را در شیر فرو ببرید.

7. شیر را بریزید. شیر را به آرامی در فنجان کاپوچینو روی اسپرسو بریزید و با یک لایه فوم تمام کنید. بلافاصله سرو کنید.

شیر بخارپز چیست؟

شیر بخارپز

در حین حرارت دادن شیر با تبخیر، هوا به داخل شیر کشیده می شود و در همان زمان گرم می شود، با انبساط چربی ها حباب های کوچکی کف می کنند. بافت کرمی به دست می آید. علاوه بر این، پروتئین حباب های هوا را ثابت نگه می دارد و لاکتوز شیرینی را افزایش می دهد.

قوام کف به میزان چربی شیر بستگی دارد. برای داشتن طعمی مخملی از شیر کامل استفاده کنید.

چگونه یک کاپوچینوی مات کامل درست کنیم؟

کاپوچینو مات

1 شات قهوه اسپرسو درست کنید. اسپرسویی را که آماده کرده اید به فنجان منتقل کنید. 5-6 تکه یخ اضافه کنید و اسپرسو را خنک کنید. قهوه خود را از مخلوط یخی صاف کنید.

100 میلی لیتر شیر سرد روی آن اضافه کنید.

با گرم کردن 100 میلی لیتر شیر به کمک یک میله بخار، کف غلیظی به دست آورید. فقط قسمت کف شیر داغ شده را که کف زیادی دارید با قاشق روی اسپرسو اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید 3-4 حبه یخ به کاپوچینوی سرد اضافه کنید.

آیا کاپوچینو سالم است؟

کاپوچینو وسلامتی

یک فنجان حاوی 134 کالری است. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن یک فنجان در روز می تواند به طور قابل توجهی از اکسید شدن کلسترول بد جلوگیری کند و از مشکلات قلبی جلوگیری کند. همچنین قند خون را تحت کنترل نگه می دارد. همچنین به هضم غذا کمک می کند.

بسته به نوع و کیفیت قهوه، یک کاپوچینو یک شات متوسط حاوی 77 میلی گرم کافئین است.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کاپوچینو ،فروش پودر کافی میت و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *