مقاله های قهوه

چرت قهوه چیست و چه قدر طول میکشد؟

یک فنجان قهوه

چرت قهوه یعنی قبل از یک خواب کوتاه قهوه بنوشیم. می دانیم که قهوه به دلیل داشتن کافئین باعث بی خوابی می شود. اغلب افراد برای داشتن انرژی کافی در طول روز قهوه می نوشند. همچنین افرادی که مایلند ساعت های طولانی بیدار بمانند بهترین راه یک فنجان قهوه است. با این توضیحات آیا قبل از خواب می توان قهوه نوشید؟

در میانه روز اگر احساس خستگی و کمبود انرژی دارید یک فنجان قهوه بنوشید و بعد یک چرت کوتاه حدود 20 دقیقه ای بزنید. بعد از بیدار شدن از این خواب کوتاه سطح انرژی شما بالا رفته و دیگر احساس خستگی ندارید. پس می توانید بقیه روز را با انرژی بالا می توانید به کارهای خود برسید.

چه چیزی سبب این جریان می شود؟

مواد کافئین دار مانند قهوه وقتی وارد بدن می شوند بلافاصله کافئین وارد جریان خون می شود. کافئین در آب و چربی حل می شود و وارد غشا سلولی می شود. از طریق خون کافئین به مغز می رسد. مغز انسان در طول روز ماده ای به نام آدنوزین ترشح می کند. این ماده به گیرنده های عصبی مغز می چسبد و باعث خستگی فرد می شود. در طول شب آدنوزین کم کم آزاد شده و صبح بعد از بیدار شدن از خواب انرژی زیادی وجود دارد.

اگر در طول روز کافئین وارد مغز شود با آدنوزین مغز وارد رقابت می شود. چرت قهوه یا خواب کوتاه میزان آدنوزین را کم می کند و خستگی کمتر می شود. در عین حال کافئین به جای آدنوزین به گیرنده های عصبی مغز می چسبد. و شخص بعد از یک چرت کوتاه بعد از قهوه انرژی و سرحالی زیادی را تجربه می کند.

خانمی در حال نوشیدن قهوه

مطالعات درباره چرت قهوه و اثر آن

مطالعات و تحقیقات زیادی درباره اثرات چرت زدن یا چرت قهوه انجام شده است. این تحقیقات نشان می دهد افرادی که بعد از قهوه چرت می زنند انرژی بالاتری نسبت به افرادی که بدون صرف قهوه به خواب کوتاه می روند دارند.

یکی از این تحقیقات روی 12 نفر انجام شد که تعدادی از آنها مقداری کافئین مصرف کردند و سپس یک خواب کوتاه مدت 15 دقیقه ای داشتند. سپس به مدت 2 ساعت در فضای شبیه رانندگی قرار گرفتند و 91 درصد از کسانی که قهوه مصرف کردند و سپس چرت داشتند کمتر دچار خواب آلودگی شدند.

در تحقیقات دیگری روی 10 نفر که کارهای کامپیوتری انجام می دادند نشان داد. افرادی که چرت بعد از قهوه داشتند میزان کارکردشان بالاتر و خواب آلودگی شان کمتر بود.

همه این تحقیقات نشان می دهد که قهوه قبل از یک خواب کوتاه میزان کارکرد و راندمان کار را بالا می برد.

مدت زمان چرت قهوه

مدت زمان چرت زدن بعد از قهوه بسیار مهم است. این زمان باید بین 15 تا 20 دقیقه باشد. بعد از این زمان خواص قهوه و خواب بیشترین تاثیر را دارد.

وقتی کافئین به مغز می رسد بعد از حداکثر 20 دقیقه روی بدن تاثیر می گذارد. کافئین به سرعت وارد جریان خون شده و بعد از مدت کوتاهی به مغز می رسد. بعد از حداکثر بیست دقیقه اثر کافئین روی بدن مشخص می شود.

از طرف دیگر فرایند خواب هم بعد از حدود 20 دقیقه عمیق می شود. بیدار شدن بعد از خواب عمیق احساس رخوت و سستی به بدن می دهد. در حالیکه یک چرت کوتاه بدن را سرحال کرده و انرژی و شادابی زیادی به بدن می دهد.

بنابراین اگر می خواهید بعد از احساس خستگی انرژی کافی به دست آورید یک فنجان قهوه میل کنید و حدود 20 دقیقه چرت بزنید. بعد از بیدار شدن کاملا شاد و سرحال خواهید شد.

چگونه باید از چرت قهوه استفاده کرد؟

بهتر است قهوه را سریع میل کنید و بلافاصله چرت بزنید. اگر صبر کنید تا قهوه کاملا سرد شود و آن را با حوصله میل کنید. از آنجا که کافئین ممکن است سریع اثر کند دیگر چرت خوبی نخواهید داشت.

قهوه را می توانید سرد میل کنید. بهتر است از قهوه بدون مواد افزودنی مانند شکر، شیر و خامه استفاده کنید. قهوه تنها قبل از یک خواب کوتاه شما را به چیزی که دنبالش هستید می رساند و می توانید از مزایای چرت قهوه بهترین استفاده را داشته باشید.

برای اینکه بدن شما از مزیت های چرت قهوه حداکثر استفاده را بکند بعد از میل کردن قهوه در یک مکان آرام دراز بکشید. چشمان خود را ببندید تا به خواب بروید. حتما از آلارم ساعت یا موبایل برای بیدار شدن استفاده کنید. زنگ ساعت را برای بعد از بیست دقیقه کوک کنید تا اگر کمی خوابتان عمیق شد شما را بیدار کند. در این صورت بعد از خواب بسیار سرحال خواهید شد و خستگی تان رفع می شود.

نوشیدنی های زیادی وجود دارند که حاوی کافئین هستند. اما نوشیدن آنها قبل از چرت توصیه نمی شود. زیرا میزان کافئین آنها بالاست. میزان کافئین قهوه بسیار مناسب است.

خانمی در حال چرت قهوه

بهترین زمان روز برای چرت قهوه

بهترین زمان در طول روز برای چرت قهوه تقریبا وسط روز است. زمانی که احساس خستگی می کنید و انرژی کافی برای انجام بقیه کارهای روزانه را ندارید. البته این چرت که قبل از آن قهوه می نوشید می تواند در اول صبح بعد از بیدار شدن از خواب هم باشد. اگر احساس خستگی در اول صبح داشته باشید ممکن است با این کار انرژی خود را به دست آورید.

بدترین زمان برای چرت قهوه نزدیک به زمان خواب است. زیرا کافئین کیفیت خواب شب را پایین می آورد و باعث بی خوابی می شود. در حالیکه هنگام چرت زدن چون به خواب عمیق نمی روید فقط یک تایم کوتاه برای جایگزین شدن کافئین با آدنوزین را به مغز می دهید. چون بلافاصله از خواب بیدار می شوید انرژی کافی دارید. اما اثر کافئین تا حدود 6 ساعت بعد از خوردن قهوه در بدن می ماند. پس حداقل 6 ساعت قبل از خواب قهوه ننوشید اگر دوست دارید یک خواب شب کامل داشته باشید.

جمع بندی

شاید شما تا کنون فکر می کردید که قهوه با خواب رابطه خوبی ندارند. وقتی برای خرید قهوه به یک فروشگاه می روید شاید به کافئین و خواص آن هم توجه نکنید. اما همانطور که در این مطلب گفته شد یک فنجان قهوه با یک خواب کوتاه حداکثر بیست دقیقه ای مزایای زیادی دارد. پیشنهاد می کنیم تا حتما هنگام خستگی در طول روز چرت قهوه را امتحان کنید و این مزیت ها را تجربه کنید.

شما میتوانید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 60 درصد، خرید قهوه ربوستا 70 درصد ، خرید قهوه ربوستا عربیکا 50*50،خرید پودر قهوه فوری گلد، خرید پودر قهوه فوری کلاسیک ، خرید پودر قهوه سبز، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک، خرید پودر کافی میت و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *