مقاله های قهوه

آب مناسب قهوه کدام است؟| اهمیت آب در تهیه قهوه

دانه های قهوه در آب

آب مناسب قهوه مهمترین فاکتور برای تهیه یک فنجان قهوه می باشد. 98 درصد یک لیوان قهوه را آب تشکیل می دهد. شاید اغلب افراد فکر می کنند یک فنجان قهوه با عطر عالی محصول یک قهوه با کیفیت است. اما نکته ای که باید به آن توجه کنند یک فنجان قهوه ترکیب آب با پودر قهوه است. پس همانقدر که قهوه تاثیر دارد آب هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

اما مسئله اینجاست که آب مناسب قهوه کدام آب است. در این مقاله تاثیر آب در تهیه قهوه را بررسی می کنیم.

وقتی به آب فکر می کنیم ذهن ما یک مایع شفاف بدون رنگ و طعم خاص را به یاد می آورد. اما واقعیت این مایع زلال این است که آب برای رسیدن به ما برای آشامیدن راه زیادی را طی می کند. در این مسیر طولانی املاح و مواد معدنی زیادی در آب حل می شوند. بنابراین آب حاوی ترکیبات زیادی است. حتی آب تصفیه در مسیر لوله ها هم حاوی مقداری آهن و مس موجود در لوله است که بر اثر خوردگی وارد آب می شوند.

در بعضی از آب ها یون های خاصی وجود دارد که باعث سختی آب می شود. آب های سخت معمولا حاوی یون های منیزیم، کلسیم و بی کربنات هستند. معمولا آب های زیر زمینی نسبت به آب های سطح سختی بیشتری دارند. میزان PH آب هم در نقاط مختلف متفاوت است.

کتری آب مناسب قهوه

چرا کیفیت آب در قهوه اهمیت دارد؟

دانه های قهوه بعد از رست شدن حاوی موادی مانند اسید سیتریک، اسید لاکتیک و اوژنول هستند. این مواد تاثیر زیادی بر عطر و طعم قهوه دارند. برخی ترکیبات آب با ترکیبات قهوه واکنش داده و بر کیفیت قهوه تاثیر می گذارند. بعنوان مثال منیزیم و کلسیم موجود در آب باعث می شوند که طعم قهوه تندتر شود. یعنی طعم قهوه بهتر استخراج می شود. البته این به معنای نبودن املاح در آب نیست. میزان مناسب این املاح در آب باعث بهتر شدن کیفیت قهوه می شود.

منیزیم بیشترین واکنش را با اغلب ترکیبات قهوه دارد و باعث می شود طعم قهوه بیشتر خارج شود. برای مثال اوژنول موجود در قهوه یک طعم چوبی به آن می دهد و منیزیم باعث می شود این طعم بیشتر مشخص شود. همچنین منیزیم باعث خارج شدن بیشتر کافئین می شود.

آبی که حاوی بی کربنات زیاد باشد طعم قهوه را بسیار تلخ می کند. آب حاوی بی کربنات و کلسیم باعث ایجاد رسوب می شود.

آب سخت باعث خارج شدن طعم قهوه می شود اما آب سبک به دلیل داشتن سدیم طعم قهوه را بی مزه می کند. همچنین سدیم در آب باعث ایجاد رسوب منیزیم و کلسیم می شود و بدین ترتیب طعم قهوه استخراج نشده و بسیار بی مزه خواهد شد.

سنجش کیفیت آب مناسب قهوه

برای تهیه یک فنجان قهوه باید از آب مناسبی استفاده کرد. معمولا آب آشامیدنی مصرفی که در لوله های آب شهری جریان دارد و یا توسط شرکت ها در بطری به فروش می رسد املاح و ترکیبات شیمیایی نسبتا کمی دارد. البته مناسب بودن آن برای قهوه را تجربه به شما ثابت می کند.

وجود املاح و بعضی ترکیبات به میزان مناسب در آب باعث بهتر شدن طعم قهوه می شود. پس نمی توان گفت آب خالص بدون املاح باعث بهتر شدن طعم قهوه می شود. همانطور که گفته شد بعضی املاح مانند منیزیم و کلسیم باعث استخراج بهتر طعم قهوه می شوند. البته میزان مناسب آنها کیفیت قهوه را بهبود می بخشد.

البته آب سخت که املاح آن بیش از حد زیاد است به لوازم قهوه مانند کتری یا دستگاه قهوه ساز آسیب می رساند و باعث رسوب در آنها می شود. این رسوب باعث می شود دمای آب هنگام تهیه قهوه بالا نرود و حتی دستگاه دمای آب را درست نشان ندهد بنابراین روی کیفیت و طعم قهوه تاثیر بسزایی دارد.

تهیه آب مناسب قهوه

برای رسیدن به آب مناسب برای قهوه باید سختی آب کمتر شود. به این منظور بهتر است سختی آب منطقه ای که در آن زندگی می کنید را بسنجید. برای اطلاع از سختی آب منطقه می توانید از شرکت آب و فاضلاب سوال کنید. همینطور بعضی دستگاهها برای سنجش آب وجود دارند. شما با اطلاع از سختی آب منطقه می توانید قهوه مناسب آب را تهیه کنید. توصیه می شود قهوه را از فروشگاههای محلی تهیه کنید.

چون رسترهای محلی کیفیت قهوه را بر اساس آب منطقه می سنجند. بنابراین بهترین قهوه آن است که با آب منطقه سازگار باشد.

روش های زیادی برای کم کردن سختی آب وجود دارد. بهترین روش جوشاندن آب است. وقتی آب می جوشد کلسیم محلول در آب جدا شده و رسوب می کند. در نتیجه این کلسیم بصورت جامد در آمده و در آب ته نشین می شود.

برای از بین بردن سختی آب فیلترهایی وجود دارند که پلی فسفات که ماده شیمیایی است وارد آب می کند. پلی فسفات یک لایه روی سطوح فلزی تشکیل می دهد در نتیجه امکان رسوب آب وجود ندارد. البته چون در این روش کلر آب از بین نمی رود مناسب تهیه قهوه نیست.

استفاده از آب مقطر برای تهیه قهوه مناسب نیست. چون این آب املاح ندارد و کیفیت قهوه پایین می آید. هر چند آب مقطر به دستگاههای قهوه ساز یا کتری آسیب نمی رساند.

شاید بتوان گفت آب مناسب قهوه از طریق دستگاه اسمز معکوس بهترین طعم و کیفیت قهوه را بوجود می آورد. دستگاه اسمز معکوس آب را تصفیه کرده و بوسیله شیر تعبیه شده در آن با آب املاح دار مخلوط می کند. این آب از نظر کیفیت مانند آب مقطر است اما به دلیل وجود املاح در آن قهوه طعم و کیفیت بالایی دارد.

کتری آب مناسب قهوه

چند نکته درباره آب مناسب قهوه

یکی از بهترین آب ها برای تهیه قهوه استفاده از دستگاه تصفیه آب است. شما می توانید با استفاده از بعضی پارچ های مخصوص هم آب را تصفیه کنید. دستگاه تصفیه رسوب آب را گرفته و کیفیت آب برای دم کردن قهوه بهتر می شود.

از کتری برای آب جوش قهوه استفاده نکنید. چون رسوب آب در کتری کیفیت آن را پایین می آورد. بهتر است از یک رسوب گیر در کتری استفاده کنید تا ذرات رسوب جذب آن شود.

از آب معدنی برای تهیه قهوه استفاده نکنید. زیرا کیفیت قهوه کم می شود.

از آب آشامیدنی با کیفیت برای تهیه قهوه و آشامیدن استفاده کنید. بعضی شرکت ها آب آشامیدنی با کیفیت را در بطری های استاندارد عرضه می کنند.

جمع بندی

خرید قهوه با کیفیت و مرغوب در تهیه یک فنجان قهوه موثر است آب مورد نیاز برای تهیه قهوه تاثیر فراوانی در کیفیت و طعم قهوه دارد. آب مناسب قهوه باید به میزان لازم املاحی که باعث استخراج طعم قهوه می شود را داشته باشد. پس آب مقطر یا خالص مناسب نیست. در عین حال آب های سخت که میزان املاح در آن ها زیاد است برای تهیه قهوه مناسب نیستند. بهترین آب، آبی است که با دستگاه تصفیه شده باشد و املاح موجود در آن تنظیم شده باشد.

همانطور که گفته شد خرید قهوه باکیفیت، تاثیر بسیار مهمی در طعم قهوه شما دارد برای خرید قهوه‌های ربوستا و عربیکا با درصدهای گوناگون مانند خرید قهوه ربوستا 60 درصد، خرید قهوه عربیکا 70 درصد ، خرید پودر قهوه سبز، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک، خرید پودر قهوه فوری گلد، خرید پودر قهوه فوری کلاسیک و… میتوانید به فروشگاه قهوه کویز مراجعه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *