مقاله های قهوه

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا

چای ماسالا

چای ماسالا شامل مخلوطی از ادویه‌های مختلف می‌باشد. چای ماسالا با عنوان chai tea نیز در کشورهای غربی شناخته می‌شود. به دلیل اینکه chai یک اصطلاح عمومی برای نوشیدنی‌های مقوی حاوی شیر و چای سیاه در هندوستان می‌باشد. این چای، بومی کشورهای هندوستان و تایلند می باشد و از قدمت زیادی برخوردار است. این نوشیدنی دارای طبیعتی گرم می باشد و پادشاهان هندی در مهمانی ها و مجالس خود از آن برای پذیرایی از مهمان ها استفاده می کردند. این نوشیدنی امروزه در کشورهای زیادی مورد استقبال قرار گرفته. برای تهیه آن ابتدا چای در شیر و شکرجوشانده می‌شود سپس ادویه‌های مختلف به آن افزوده می‌شوند. گیاه چای از ایام قدیم به علت خاصیت دارویی و درمانی آن نوشیده می‌شده و رفته رفته ادویه‌ها نیز جهت مصارف دارویی به آن اضافه شد. هر کدام از ترکیبات و ادویه‌های موجود در چای ماسالا دارای خواص زیادی هستند.درباره چای ماسالا

چای ماسالا

 

چگونه چای ماسالا درست کنیم؟

چای ماسالا درست کردنش خیلی راحته. تنها کاری که باید انجام دهید این است:

  • مقداری میخک، هل و دارچین له شده را در یک کاسه بریزید.
  • مقداری زنجبیل و فلفل اضافه کنید و همه این مواد را در آب بجوشانید.
  • ظرف را از روی اجاق بردارید و اجازه دهید حدود 5 دقیقه دم بکشد.
  • کمی شیر و شکر به مخلوط اضافه کنید.
  • اجازه دهید این مخلوط بجوشد
  • چای سیاه را به آن اضافه کنید.
  • اکنون می توانید آن را در فنجان های چای بریزید و از فواید آن بهره مند شوید.
درست کردن چای ماسالا

پودر چای ماسالا کویز

پودر چای ماسالا کویز شامل شکر، پودر خامه‌ای کننده، چای فوری و مخلوطی از ادویه‌ها شامل دارچین، زنجبیل، هل، جوز هندی و میخک می‌باشد. زنجبیل دارای میزان متوسطی از ویتامین B6 می‌باشد و به کاهش حالت تهوع کمک می‌کند.  دارچین حاوی ویتامین k، آهن و کلسیم می‌باشد. طعم و بوی دارچین ناشی از ترکیبات فراری می‌باشد که میزان آن تا حدود 1% در دارچین می‌رسد. انواع هل شامل هل سبز و هل سفید است که نوع سبز آن عطر تندتری دارد. هل یکی از پرکاربردترین چاشنیهای معطر مورد استفاده است. میخک حاوی مقادیر قابل توجهی مواد فرار و معطر می‌باشد که دسته‌ای از آن‌ها تری ترپن با خاصیت ضد التهابی هستند.میخک همچنین خاصیت تسکین درد نیز دارد و مصرف چای ماسالا در دوران قاعدگی مناسب می‌باشد.آنچه جوز هندی را به یکی از طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌های پرمصرف در غذا  به‌خصوص در مناطق گرمسیری  تبدیل کرده‌است، عطر و بوی تند و مطبوع آن است. به طور کلی مصرف ادویه جات متابولیسم و سوخت ساز بدن را بالا برده و به این جهت در کاهش وزن موثر هستند. همچنین حساسیت بدن به انسولین را بالا برده و برای بیماران دیابتی مناسب هستند. تا کنون پژوهش‌های زیادی در زمینه تاثیرات آنتی اکسیدانی میخک، دارچین، هل و زنجبیل انجام شده و نتایج این پژوهش‌ها فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی این ادویه‌ها را اثبات کرده. لازم به ذکر است پودر چای ماسالا کویز وگان می‌باشد و در فرمولاسیون آن از هیچ محصول حیوانی استفاده نشده.

خواص ضد التهابی چای ماسالا

 

چای ماسالا انرژی را افزایش می دهد

چای ماسالا انرژی را افزایش می دهد

چای سیاه ماده اصلی چای ماسالا است. دارای کافئین است که انرژی شما را افزایش می دهد. در حالی که کافئین به تنهایی در مقادیر زیاد اثرات منفی دارد، سایر ترکیبات چای ماسالا آن را متعادل می کند. ادویه جات  به همراه چای ماسالا انرژی متعادلی را آزاد می کند که برای شروع روز به آن نیاز دارید. این یک محرک طبیعی و سالم است که می توانید بدون هیچ گونه نگرانی داشته باشید.

 

چای ماسالا دردهای قاعدگی را کاهش می دهد:

یکی از مزایای کمتر شناخته شده مصرف چای ماسالا این است که طبیعی و موثرترین راه برای مبارزه با گرفتگی عضلات PMS است. اکثر زنان در طول دوره قاعدگی خود از گرفتگی عضلات رنج می برند. موادی در چای ماسالا یا چای وجود دارد که اثر آرام بخشی بر اعصاب و ماهیچه ها دارد. خواص ضد التهابی ادویه های مختلف مورد استفاده در چای ماسالا نیز باعث تسکین درد می شود.

 

عوارض جانبی چای ماسالا و احتیاط مصرف آن:

در حالی که چای ماسالا به دلیل فواید بی شمارش شناخته شده است، مانند همه مواد غذایی، باید در حد اعتدال مصرف شود. چای سیاه به عنوان پایه آن، دارای کافئین است که ممکن است در صورت مصرف زیاد تأثیر منفی بر بدن بگذارد. می تواند منجر به حالت تهوع و بی قراری شود.

همیشه می توانید با انتخاب چای ماسالا بدون کافئین، مصرف کافئین را کاهش دهید. از آنجایی که ادویه های زیادی در چای ماسالا وجود دارد، بهتر است زنان باردار از آن اجتناب کنند. این مواد در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی در بدن شوند.

با توجه به طبیعت گرم این نوشیدنی توصیه می‌شود تا افراد دارای آلرژی و حساسیت در مورد مصرف چای ماسالا محتاط باشند.

افرادی که دارای مشکلات گوارشی و عوارض آن مانند سوزش معده هستند نیز باید در مصرف آن احتیاط داشته باشند.

در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد یا وجود مشکلات کلیوی لازم است تا در مورد مصرف چای ماسالا با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت نمایید.

 

روش مصرف و نگهداری پودر چای ماسالا کویز

برای این منظور میزان 20 گرم از پودر چای ماسالا کویز را در 150 میلی لیتر آب یا شیر با دمای 80 درجه سلسیوس مخلوط کرده و نوش جان کنید. همچنین اگر به پخت کیک و بیسکوئیت در خانه علاقه‌مند هستید می‌توانید از پودر چای ماسالا کویز در ترکیب آن‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشد که پودر چای ماسالا کویز را حتما در جای خشک و خنک و بیرون از یخچال نگهداری کنید.

 

اگر قصد خرید قهوه با درصد های متفاوت مثل خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 100 درصد، خرید دانه و پودر قهوه ربوستا 70 درصد یا خرید پودر چای ماسالا را دارید می‌توانید از فروشگاه کویز به صورت آنلاین خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *